22 767 läst ·
28 svar
23k läst
28 svar
Hur skall en Torix sitta
Min gamla ellärare lärde oss montera Torix på följande sätt: Skala trådarna 5-6 cm, lägg ihop dom med isoleringskanterna jäms varandra, vik 90 grader mitt på det avskalade och vrid ihop trådarna hårt, klipp av och skruva på Torix. Lossar aldrig...
Samma sätt med enskilda FK som ska fästas: Skala av en bit, vik 90 grader, tvinna kardelerna med hjälp av "veven", klipp av.
Samma sätt med enskilda FK som ska fästas: Skala av en bit, vik 90 grader, tvinna kardelerna med hjälp av "veven", klipp av.
Nu är ju inte jag elektriker men detta sätt låter ju som att man lika gärna kunde ha hoppat över torixen då man gjorde på detta vis med all telekabel som skarvades fram tills någonstans början 80 talet gissar jag. Iaf pappersisolerad.Matss skrev:Min gamla ellärare lärde oss montera Torix på följande sätt: Skala trådarna 5-6 cm, lägg ihop dom med isoleringskanterna jäms varandra, vik 90 grader mitt på det avskalade och vrid ihop trådarna hårt, klipp av och skruva på Torix. Lossar aldrig...
jag har åxå råkat ut för torix som "trillat" lös när man bara nuddat dom, fast trådarna har då varit ihoptvinnade. tidsödande att använda torix jämfört med wago och svårare att ta lös en tråd om det skulle behövas.han kanske inte har någon megger eller installationstestare och då ärdet svårt att kontrollera installationen.
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Den här torixen satt iofs hyffsat hårt fast. Det som var lite udda var att trådarna ramlade isär direkt och det syntes inte på dem att de suttit ihop. Såg ut som de var nyskalade, alla kardelerna gick rakt fram som de brukar direkt efter skalning.
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Det finns en annan typ av klämma som heter WAGO istället för Torix, där man trycker i kablarna istället för at skruva. Funkar mycket bra. Ett litet tips bara i all välmening om man vill slippa glappande Torixar... 
Alla eljobb av denna art skall isolationstestas och kontenuitetstestas (jordkontroll) samt kontroll av utlösningsvilkoret samt jordfelsbrytaren samt anl förimpedans. Dessa testerskall det finnas protokoll på. Detta görs iof inte alltid men en elektriker som inte behärskar en dimax eller finder(annat märke) börman var lite tveksam till. En thorex som hoppar av och om inte ledningarna då sitter ihop så har man inte gjort sin läxa. Skulle aldrig godkänna mina elever om de inte gjorde det ordentligt.
Men idag så skulle jag klassa wago som ett bättre alternativ. Gärna den öppningsbara varianten.
Jocke Shields
Elektro shields
Ellärare Tyresö gymn
Men idag så skulle jag klassa wago som ett bättre alternativ. Gärna den öppningsbara varianten.
Jocke Shields
Elektro shields
Ellärare Tyresö gymn
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Den här killen (som jag anlitade häromveckan igen) har varit elektriker sedan 1964.
Har beskrivit han sb yte av min central i annan tråd här. Den här gången hade jag en ny dimmer som skulle kopplas in i badrummet. Fick nästan handgripligen hindra honom från att koppla den mellan fas och nolla. Det var alltså en dosdimmer, skulle kopplas till fas, brytledning från brytaren för styrning och utgående dimmad.
Som sagt 12 timmar för ett centralbyte som inte strulade. ytterligare 5 timmar för att sätta upp 8 uttag och 2 brytare och dimmern allt var färdigdraget, bara att koppla ihop och skruva dit prylarna.
Fördelen med honom är att han har förtroende för mitt hempulande och har inget emot att komma och koppla ihop åt mig.
Men det känns som att jag borde försöka hitta en ny elektriker.
Har beskrivit han sb yte av min central i annan tråd här. Den här gången hade jag en ny dimmer som skulle kopplas in i badrummet. Fick nästan handgripligen hindra honom från att koppla den mellan fas och nolla. Det var alltså en dosdimmer, skulle kopplas till fas, brytledning från brytaren för styrning och utgående dimmad.
Som sagt 12 timmar för ett centralbyte som inte strulade. ytterligare 5 timmar för att sätta upp 8 uttag och 2 brytare och dimmern allt var färdigdraget, bara att koppla ihop och skruva dit prylarna.
Fördelen med honom är att han har förtroende för mitt hempulande och har inget emot att komma och koppla ihop åt mig.
Att få acceptans för sitt hempuleri hos en ny elektriker kan vara svårt. Hur gör man? Ringer man runt till närliggande elfirmor och inleder med att fråga: "Hur ställer du dig till att jag köper allt material, drar alla rör och ledningar, så får du komma och koppla ihop det sista?"
Knepigt.
Knepigt.
Felet på kopplingen var att den som hade kopplat hade använt Torixhempularen skrev:Som jag beskrev i en annan tråd så hade jag häromdagen ett isolationsfel jag letade efter därhemma.
I samband med det var jag tvungen att bryta upp en koppling när jag skulle isolera felet.
Jag skruvade av torixen och väntade mig att behöva "tvinna isär" trådarna, men till min förvåning lossnade alla trådarna (4 st) från varandra av sig själva, såg inte ett dugg ihopsnodda ut. De såg nästan ut som de var helt nyskalade.
Denna koppling har min elektriker gjort. Jag är van vid att man få lirka en hel del för att få isär trådar som är kopplade med Torix. Både från kopplingar som elektriker gjort i huset tidigare, och när det varit egna kopplingar.
Var det fel på den här kopplingen?
Byt till en elektriker som använder moderna säkra kopplingsklämmor.
jag förstår att han har förtroende för ditt hempulande, men har du förtroende för hans bortapulande då?hempularen skrev:Den här killen (som jag anlitade häromveckan igen) har varit elektriker sedan 1964.
De besiktningsmän som jag träffat på i egenskap av allmän behörig elektriker vill ha med förimoedansen i protokollen.
Skillnad på krav och branschpraxis vilket tilläggen i nya föreskrifterna tar upp.
Där rekomenderar man att förimpedansen skall tas med.
Se elsäkerhetsverket och voltimum
Skillnad på krav och branschpraxis vilket tilläggen i nya föreskrifterna tar upp.
Där rekomenderar man att förimpedansen skall tas med.
Se elsäkerhetsverket och voltimum
Förimpedansen skall det vara.
Ibland går det lite fort.
Haha
Ibland går det lite fort.
Haha
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Nej, jag kontrollerar allt han gör, men det där med ev. dåligt dragen Torix kunde jag (då) inte föreställa mig i min vildaste fantasi. Egentligen gick jag väl på samma mina sist han var här när han inte drog skruvarna på jordfelsbrytaren.pellefant skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden