Kan nån ge ett enkelt svar?
Urkopplade Elpatroner parco norrahammar. . Märkt 380/220, Pas33(?), 4500W 138
Tre värmeslingor. Mätta 33ohm. Med en sladd ansluten på vardera. Röd, grön,svårt.
I locket termostat. Ovan nämda sladdar anslutna på 12,22,32
Tomma flatstift 14,24,34.
Byglat mellan 31 och 11 samt 21 och 11.
Hur skall trefas kopplas in?
(Sitter Inga bleck för Y eller delta koppling, bara flatstift)
p.s. Termostat klickar till på tre ställen.
Urkopplade Elpatroner parco norrahammar. . Märkt 380/220, Pas33(?), 4500W 138
Tre värmeslingor. Mätta 33ohm. Med en sladd ansluten på vardera. Röd, grön,svårt.
I locket termostat. Ovan nämda sladdar anslutna på 12,22,32
Tomma flatstift 14,24,34.
Byglat mellan 31 och 11 samt 21 och 11.
Hur skall trefas kopplas in?
(Sitter Inga bleck för Y eller delta koppling, bara flatstift)
p.s. Termostat klickar till på tre ställen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Ring en elektriker
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Din ohmmätning tyder på 230 V-patroner, 1.5 kW styck. De ska då Y-kopplas i Sverige och jag tror att termostaten har den sidouppgiften med sina byglingar. De tre faserna ska i så fall kopplas till de lediga flatstiften på elpatronen. För tre lägen på termostaten behövs även en nolla men jag ser ingen anslutning för den. Det blir ett väldigt stort hopp mellan effektlägena utan en nolla.
Bo.Siltberg skrev:
Din ohmmätning tyder på 230 V-patroner, 1.5 kW styck. De ska då Y-kopplas i Sverige och jag tror att termostaten har den sidouppgiften med sina byglingar. De tre faserna ska i så fall kopplas till de lediga flatstiften på elpatronen. För tre lägen på termostaten behövs även en nolla men jag ser ingen anslutning för den. Det blir ett väldigt stort hopp mellan effektlägena utan en nolla.
Tack för fint svar. Har fått fram liknande svar i annan grupp typ. Tänker man kunde koppla tre faser och nolla "splittat" på vardera slinga. plus jord såklart. Sen att termostaten som sluter i tre steg. (Mätt fram detta) Då kan ju vid steg ett en fas kopplas in. Vid steg 2 kopplas 1+2 in. Samt vid steg 3 kopplas 1+2+3 in.
Frågan är om detta blir en korrekt inkoppling. Det blir som jag förstår inte en Y koppling utan jord. Men borde fungera med en delad nolla enligt min begränsade hemkunskap.
Tycker idén verkar vettig iallafall. Behövs mer effekt kopplas en fas in i taget för att sluta på 4500w med alla igång med delad nolla.
Borde kanske sitta mot en trefas säkring på 16(?) A.
Tänker jag helt fel?
Ja. När jag själv förstår mig på det. Tråkigaste tråksvaret någonsin.Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag vill själv förstå vissa saker för att slippa att bli pålurad dåliga eller t.om. felaktiga lösningar från hantverkare. Sett för mycket fusk, inkompetens, och tom nära bedrägeri för att bara lita på nån som dyker upp och säger hur det "skall vara" och tar betalt för ett dåligt jobb.
Sen vill jag själv förbereda min beställning av tjänsten så jag får det jag vill ha. Och i det här fallet vill jag helst kunna koppla lösningen till mn "smarta hem" lösning och det kräver kanske alternativa lösningar eller produkter. Kanske skall jag även välja en helt annan lösning om det här är fel väg.
Så kom inte med nå dumma småpolis kommentarer till mig på saker du inte förstår. Det visar bara din egen ensidighet och begränsade förståelse för att nått kan vara mer komplext än i din förståelse för världen.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag vet inte vad du menar med "delad" och "splittad" nolla. Men patronerna ska uppenbarligen Y-kopplas som bilden visar, med ansluten nolla. Varje patron får då 230 V och ger 1.5 kW. Du får då effektstegen 1.5 kW, 3 kW och 4.5 kW. Det brukar finnas ett kopplingsschema, t.ex i locket på patronen, men jag ser inget i ditt fall.

Om nollan inte ansluts får du ingen sluten krets i första (lägsta) effektsteget, utan först i andra effektsteget blir två patroner seriekopplade över 400 V och ger då tillsammans ca 2.2 kW. Först när alla tre är inkopplade får du 4.5 kW. Så det fungerar, men det blir lite bättre med en nolla ansluten.
Om nollan inte ansluts får du ingen sluten krets i första (lägsta) effektsteget, utan först i andra effektsteget blir två patroner seriekopplade över 400 V och ger då tillsammans ca 2.2 kW. Först när alla tre är inkopplade får du 4.5 kW. Så det fungerar, men det blir lite bättre med en nolla ansluten.
Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte vad du menar med "delad" och "splittad" nolla. Men patronerna ska uppenbarligen Y-kopplas som bilden visar, med ansluten nolla. Varje patron får då 230 V och ger 1.5 kW. Du får då effektstegen 1.5 kW, 3 kW och 4.5 kW. Det brukar finnas ett kopplingsschema, t.ex i locket på patronen, men jag ser inget i ditt fall.
[bild]
Om nollan inte ansluts får du ingen sluten krets i första (lägsta) effektsteget, utan först i andra effektsteget blir två patroner seriekopplade över 400 V och ger då tillsammans ca 2.2 kW. Först när alla tre är inkopplade får du 4.5 kW. Så det fungerar, men det blir lite bättre med en nolla ansluten.
Jag menade exakt så. Alltså en nolla delas av tre faser.
Hade ingen nolla funnits hade det skapats en "virtuell" nolla i de andra faserna när 2 eller 3 varit anslutna. Jag trodde Y-kopplingen hänvisade till just då inte nollan var med.
Hursomhelst betyder detta (med nolla inkopplad) att det med en trefas elmätare med z-wave går att avläsa vilken patron och fas som är på och vilken effekt den drar Samt att den ackumulerade förbrukningen kan avläsas. m.m.
Du har hjälp mig förstå något så jag tackar för ditt svar. Nu har jag även tittat och hittat bra lösningar på mätare.
Så tack igen!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Y-koppling innebär ingenting mer än att tre laster är kopplade som ett Y. Om lasterna är lika stora och alla tre matas från varsin fas, då skapas en virtuell nolla i Y'et. Det innebär att spänningen mellan Y:et och jord (eller en känd neutralpunkt) är nära noll. Det spelar då ingen roll om en nolla är ansluten till Y-punkten, för det kommer inte att gå någon ström i neutralledaren.
Om lasterna är olika stora, eller om spänningarna är olika höga, då blir det en obalans så att Y'et inte har 0-potential mot nollan/jord längre. Om en fas kopplas bort blir spänningen 115 V mellan Y'et och jord. I detta läge har man nytta av att ansluta en neutralledare så att man får en mer förväntad effekt. Vad man faktiskt får för effekt med en flytande nolla är inte lika greppbart.
En normal trefasig effektmätare kan mäta ström och effekt per fas, och lite mer. Vad z-wave klarar vet jag inte.
Om lasterna är olika stora, eller om spänningarna är olika höga, då blir det en obalans så att Y'et inte har 0-potential mot nollan/jord längre. Om en fas kopplas bort blir spänningen 115 V mellan Y'et och jord. I detta läge har man nytta av att ansluta en neutralledare så att man får en mer förväntad effekt. Vad man faktiskt får för effekt med en flytande nolla är inte lika greppbart.
En normal trefasig effektmätare kan mäta ström och effekt per fas, och lite mer. Vad z-wave klarar vet jag inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
