Dr Benz Dr Benz skrev:
Precis. Man får se till helheten. Och tre punkter var för mkt. Men nu fanns det svar på dessa så det kanske blir bra till slut.
Ja, som ägare till huset hoppas jag ju såklart att det kommer bli bra.

Tur man har vänner och bekanta som är händiga! En kollega till mig bygger hemkontor i en del av källaren efter konstens (förhoppningsvis!) alla regler och det kommer bli heltäckningsmatta (som andas) och i övrigt kommer organiska material helt undvikas. Det blir ny färg på väggar och tak. Han tar även hand om den delen som ska bli tv rum så vi har stora förhoppningar att flytta in i något riktigt nice på 150kvm fördelat på 3 plan om 12 dagar.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S sirlindqvist skrev:
Ja, som ägare till huset hoppas jag ju såklart att det kommer bli bra.

Tur man har vänner och bekanta som är händiga! En kollega till mig bygger hemkontor i en del av källaren efter konstens (förhoppningsvis!) alla regler och det kommer bli heltäckningsmatta (som andas) och i övrigt kommer organiska material helt undvikas. Det blir ny färg på väggar och tak. Han tar även hand om den delen som ska bli tv rum så vi har stora förhoppningar att flytta in i något riktigt nice på 150kvm fördelat på 3 plan om 12 dagar.
TS har gjort allt rätt; varit ute i god tid, tagit rekommendationer, fått ett rimligt uppskattat pris (som får överskridas med max 15%, exkl överenskommet tilläggsjobb), valt material godkänt av firman. Det kommer att bli bra!

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Så ...... @sirlindqvist

Hur blev det?
Det ska jag berätta nu... KATASTROF.

Vad menar jag? Jo, arbetet blev färdigt runt 16 december och såg riktigt bra ut! Inget av det jag postat ovan var något problem utan man va helt enkelt inte klar. Slutresultatet såg riktigt bra ut och vi kunde flytta in som planerat 20 december.

Vad är det som är katastrof då? Jo, efter 7-10 dagar börjar vi upptäcka sprickor på några ställen. Dagarna går, sprickor som inte fanns dagen innan finns där dagen efter, upptäcka sprickor vandrar och blir större och större. Det tar liksom inte slut. Från första upptäckten och säg, kanske 2 veckor framåt, så sprider sig detta överallt så jag vågar påstå att det finns någon skavank på så gott som varenda jävla vägg. Uppe, nere, mellan tak och list, mellann och vägg. En salig blandning men det ser FÖR JÄVLIGT ut.

Har naturligtvis ringt omgående till arbetsledaren för företaget och krävt att han kommer för inspektion för att kunna bilda sig en uppfattning. Väl på plats efter trettonhelgerna tog han med sig sina målare som varit här. De försökte väl några få minuter med "gamla hus" "det rör sig" och annat trams men la ner detta ganska snabbt.

Vi ska "låta det spricka färdigt" och sen ska dom komma och åtgärda ALLTIHOP. Alltihop är väl i princip hela huset. Men dom tar i alla fall ansvar. Vet dock inte hur det rent praktiskt ska kunna gå och bo här under tiden. Det var ju anledningen till att vi tog en extra månadshyra på vår lägenhet så vi kunde få hit hantverkare på tillträdesdagen och ha 3-4 veckor på oss att få allting klart innan inflytt.

Orsaker till hela deblacet är att man inte låtit spackel torka tillräckligt mellan varven och då ska det tydligen bli så här.

Smakprov på sprickorna (2 av ganska många) :

Spricka i en vitmålad vägg nära ett taklister, där spacklet kanske inte har torkat ordentligt. Sprickan visar på problem med byggarbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i väggen nära taket, synliga längs taklisten i ett nyrenoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Trist! En snälltolkning skulle kunna vara att dom bara körde på, ända in i kaklet för att hinna med så mycket som möjligt innan årsskiftet p.g.a. rot etc. och att kvaliteten på jobben p.g.a. det blev lidande.

En annan tolkning är att dom är klantskallar.

Har du betalat?

B Bästerortarn skrev:
Trist! En snälltolkning skulle kunna vara att dom bara körde på, ända in i kaklet för att hinna med så mycket som möjligt innan årsskiftet p.g.a. rot etc. och att kvaliteten på jobben p.g.a. det blev lidande.

Har du betalat?
Jag har betalt ENA delen då vi bara kunde ROTA på mig (inte på frugan). Detta för att jag fick fakturan 19/12 och pengarna skulle finnas på kontot senast 29/12 annars hade ALLT brunnit inne för i år dvs. 50% och 50k så jag hade inget val. Då hade vi inte heller upptäckt skadorna när jag betalade. Allt såg bra ut så det fanns liksom inget som sa att jag INTE skulle betala.

S sirlindqvist skrev:
Jag har betalt ENA delen då vi bara kunde ROTA på mig (inte på frugan). Detta för att jag fick fakturan 19/12 och pengarna skulle finnas på kontot senast 29/12 annars hade ALLT brunnit inne för i år dvs. 50% och 50k så jag hade inget val. Då hade vi inte heller upptäckt skadorna när jag betalade. Allt såg bra ut så det fanns liksom inget som sa att jag INTE skulle betala.
B Bästerortarn skrev:

Har du betalat?
Dom va här 2-17/12 så ända in i kaklet vet jag inte. Iofs var dom 2 nån dag för att snabba på och dom körde även byggfläkt nån natt för att snabba på torkning.

Egentligen inte mitt bekymmer i sista änden då jag har garanti, dom har sagt dom ska åtgärda ALLT men visst - det är jobbigt ändå. Gick ändå på strax över 100.000:- totalt med färg och golv/taklister

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.