Karrock Karrock skrev:
Får man verkligen jämn struktur och kulör på väggen om merparten är två rollade lager med fläckar av ett lager på slipad kompletteringsspackel? Är det så målare gör?
det kan jag inte svara på överhuvudtaget... :)

Karrock
S sirlindqvist skrev:
det kan jag inte svara på överhuvudtaget... :)
Det var inte en direkt fråga till dig, utan mer den erfarna skara som samlats i tråden, och för att lyfta en farhåga jag har med upplägget hos dig. Är du noga med jämn struktur kanske du ska fråga målarna igen om det verkligen blir det, eller om det behövs en tredje strykning.

Men. Jag målar själv. Hatar att spackla och har fått resultat som jag inte är nöjd med. Kanske visar det sig istället att jag är petig och inte kass.

Karrock Karrock skrev:
Det var inte en direkt fråga till dig, utan mer den erfarna skara som samlats i tråden, och för att lyfta en farhåga jag har med upplägget hos dig. Är du noga med jämn struktur kanske du ska fråga målarna igen om det verkligen blir det, eller om det behövs en tredje strykning.

Men. Jag målar själv. Hatar att spackla och har fått resultat som jag inte är nöjd med. Kanske visar det sig istället att jag är petig och inte kass.
Noga och noga. Jag fattar ju att väggen inte kan bli lika jämn som en ny vägg så klart och förutsättningarna är ju en strukturtapet som underlag men det såg ju jämt och fint ut på de flesta ställen frånsett dessa skavanker som jag tror och hoppas försvinner i omgång 2 så att säga. Vi har hålla ett öga under veckan och se hur arbetet fortlöper helt enkelt. Bra och snabb kommunikation med arbetsledaren verkar vara A och O.

Karrock Karrock skrev:
Får man verkligen jämn struktur och kulör på väggen om merparten är två rollade lager med fläckar av ett lager på slipad kompletteringsspackel? Är det så målare gör?
Jag tänkte också på det men det kan ju vara så att de duttar på ett lager färg där de har fått spackla en andra gång innan de drar på lager 2 på hela väggen. Då blir det minst två lager överallt och resultatet borde bli bra

H hjulia skrev:
Jag tänkte också på det men det kan ju vara så att de duttar på ett lager färg där de har fått spackla en andra gång innan de drar på lager 2 på hela väggen. Då blir det minst två lager överallt och resultatet borde bli bra
Vi hoppas på det. Som sagt, förstagångsköpare, noll erfarenhet men jag hoppas inte läropengen blir för stor och att det faktiskt blir bra.

För oss fanns inget alternativ, jag jobbar mer än heltid, 2 barn, 1 hund och en fru som är sjuk i cancer så tiden finns inte att göra detta själv utan jag måste förlita mig till köpta tjänster och då vill jag såklart att det ska bli så bra som möjligt.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
får man fråga vad ni har betalat för det jobbet

Dels får man ju en struktur av färgen när man har målat som man inte kan återskapa när man slipat ner med spackel. Men målar man två gånger till så kan det ju gå. Dock är ju dessa detaljer inget som man behöver måla för att upptäcka.

Jag reagerar också på att ni får köpa spackel åt dem? Alla spackel är olika och man lär sig jobba med sitt märke. Om det inte är så att ni har köpt det märke som dom vill ha.

Som redan nämnt så ringer klockorna katastrofalt om dom kan komma med så kort varsel.

Du har nog en lång uppförsbacke. Tyvärr.

S sirlindqvist skrev:
Jag fattar ju att väggen inte kan bli lika jämn som en ny vägg så klart
Jag skulle påstå att den absolut kan det med korrekt behandling.

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
M maria01 skrev:
får man fråga vad ni har betalat för det jobbet
Det får du men då behöver vi också lista VAD som faktiskt ingår då det är fler saker. Vi vet inte heller med säkerhet den exakta slutsumman utan vi gjorde så att när vi vunnit budgivningen i somras och skrev kontrakt och betalade handpenningen så tog vi dit den firma som vi valde för att titta på förutsättningarna och de lämnade då en uppskattad offert utifrån det. Vi bestämde sedan att ta det på löpande och det kan ju bli både mer och mindre (inte för jag tror att det skulle bli mindre iofs). Men jobbet avser entreplan 50kvm, trappa upp till ovanvåning (krävde någon form av byggställning för att nå högst upp i taket), det största sovrummet ovanvåning (gissar ca 15kvm) samt hallen uppe. Sovrum 2 och 3 gör vi själva och har gjort klart det ena nu i helgen. Arbetet består av:

* Bredspackling av väggar och det är gamla strukturtapeter överallt. De påstod att det gick snabbast när vi frågade om en så kallad rivningstapet kunde gå fortare.
* Rivning av golv och taklister (förutom i trappan).
* Montering av nya golv och taklister (ej trappa då).
* Montering av nytt gipstak i vardagsrum/kök (gissar runt 35-40kvm) samt spackling av detta.
* Montering av nytt gipstak i stora sovrummet samt spackling av detta.
* Målning 2 strykningar av väggar och tak samt att måla in lister i samma färger som väggar/tak (vi ska ej ha vita tak).

De står för följande material: Gipsskivor och förbrukningsmaterial såsom penslar, täckpapp, rollers etc.

Resten har vi köpt själva då vi har bra priser genom kontakter. Blev Beckers Mood Air Wall. Lister, spackel mm. har vi köpt själva. De hade inga problem med detta. Städar gör jag själv efter dom för att spara en peng och jag kommer forsla bort allt avfall själv.

Fick en offert på cirka 63000:- efter ROT och då är det material (gips, penslar mm) för ca 10-13.000:-

Sedan ville vi ha dörrhålet igensatt också så det är inte med på den ursprungliga offerten men den skulle kosta 5000:- ex. moms inklusive material och gips. Vet inte om det är billigt eller dyrt men nu blev det dom vi anlitade så jag får betala det som fakturan landar på till sist :)

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Som redan nämnt så ringer klockorna katastrofalt om dom kan komma med så kort varsel.
Fast att boka ett jobb i augusti som ska ske i december kan knappast räknas som kort varsel...

S sirlindqvist skrev:
Jag bokade dock detta jobb i slutet av augusti så jag har inte tagit första bästa tillgängliga med 1 veckas varsel! Goda referens från MÅNGA så jag har valt med omsorg.

• Gilla
Grävarn1 och 1 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Fast att boka ett jobb i augusti som ska ske i december kan knappast räknas som kort varsel...
Nä. Är det så så har jag läst lite snabbt.

• Gilla
hjulia
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Nä det skulle jag inte påstå att det är kort varsel. Jag var ute i god tid och jag frågade runt på flera olika firmor innan jag beslutade att ta dit JUST DOM för att faktiskt titta och bedöma arbetet. Magkänslan och deras referenser från andra gjorde att vi endast lät dom lämna ett så korrekt pris som möjligt på plats. Kände också en fördel att dom har både snickare och målare som kan vara där samtidigt istället för 2 olika firmor då det är lite snickerijobb också.

Några firmor som var enmansfirmor tackade direkt nej till jobbet över telefon utan att se objektet med motiveringen att dom inte kunde "låsa upp sig på ett och samma ställe i 2 veckor".

Nu blev det som det blev, dom är igång, huset blir förhoppningsvis fint tills inflytt som är om 12 dagar och vi hade inte löst det själva. Jag får ju betala vad det kostar. Pengar finns men jag vill ju, precis som alla andra, betala så lite som möjligt. Finns säkert andra som kunde gjort det billigare men nu får det bli som det blir. Kanske dumt och misstag av nybörjarkaraktär men så är det nu!

• Gilla
hjulia
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Dels får man ju en struktur av färgen när man har målat som man inte kan återskapa när man slipat ner med spackel. Men målar man två gånger till så kan det ju gå. Dock är ju dessa detaljer inget som man behöver måla för att upptäcka.

Jag reagerar också på att ni får köpa spackel åt dem? Alla spackel är olika och man lär sig jobba med sitt märke. Om det inte är så att ni har köpt det märke som dom vill ha.

Du har nog en lång uppförsbacke. Tyvärr.
Dom fråga om dom skulle stå för material och sedan debitera oss. Dom sa också att dom lägger på då. Så i det fallet hade jag fått betala kundpris + påslag. Om vi hellre skaffa spackel och färg själva var det inget problem för dom. Har en bekant som jobbar på Happy Homes som tagit fram allt åt oss och jag har frågat firman och det föreslagna spacklet duger för dom att jobba med innan jag körde dit allt och fick tummen upp från dom.

• Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
S sirlindqvist skrev:
Dom fråga om dom skulle stå för material och sedan debitera oss. Dom sa också att dom lägger på då. Så i det fallet hade jag fått betala kundpris + påslag. Om vi hellre skaffa spackel och färg själva var det inget problem för dom. Har en bekant som jobbar på Happy Homes som tagit fram allt åt oss och jag har frågat firman och det föreslagna spacklet duger för dom att jobba med innan jag körde dit allt och fick tummen upp från dom.
Ok det låter ju bättre och bättre. Då bör du som tidigare nämnt börja med att fråga arbetsledaren vad som är tänkt och hur. Dom kanske har en plan och följer den. Det är kanske inte alltid logiskt men Viktigast är att resultat blir bra.

Är ingen målare utan hopplös akademiker men har av uppenbara självskadeskäl bredspacklat 4 bostäder genom åren. Jag brukar också måla ett lager för att lättare se skavankerna. Ingen aning om det är enligt internationella riktlinjer (tm) men det funkar. Blir inte sämre slutfinish att sedan spackla, slipa och måla två lager på det. Sen vill jag slå ett slag för biltemas mediumspackel 199kr funkar toppen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.