12 109 läst ·
51 svar
12k läst
51 svar
Hur ska vi framföra till hantverkaren att vi hitintills inte är nöjda?
Tack! Som sagt, vi har pratat med honom idag och uttryckt vår oro men han förklarade hur dom jobbar och att det inte kommer se ut som det gör just för sekunden. Sedan hade han ju faktiskt varit på plats i torsdags och påpekat att dom missat att sätta igen dörrhålet så jag tänker att det får dom ju göra. Sen huruvida dom ska ha extra betalt för det eller inte vet ju inte jag och jag kommer aldrig kunna "se det" ändå. Det dom drar av i en ände lägger dom på i en annan, vi får väl se vad totalen slutar på då jag har ett riktpris på det ursprungliga jobbet som jag fått pris på och sedan på det jobb vi önskade extra om dörrhålet som jag också fått pris på.Dr Benz skrev:
Slutar det ungefär där någonstans är jag nöjd, blir det 10.000:- mer och det är riktigt bra gjort är jag nog också nöjd men blir det dyrare och slarvigt blir jag nog inte nöjd.
Som sagt, den där cancern är tyvärr ett hinder som gör att varken tid eller ork finnes. Jag får betala, punkt slut och har jag gjort nybörjarmisstag så får jag väl dra lärdom från det då!
Det blev Bostik lättspackel medium, 180 liter 😮Vrana skrev:
Är ingen målare utan hopplös akademiker men har av uppenbara självskadeskäl bredspacklat 4 bostäder genom åren. Jag brukar också måla ett lager för att lättare se skavankerna. Ingen aning om det är enligt internationella riktlinjer (tm) men det funkar. Blir inte sämre slutfinish att sedan spackla, slipa och måla två lager på det. Sen vill jag slå ett slag för biltemas mediumspackel 199kr funkar toppen!
Jag vill även passa på att rikta ett stort tack till alla som orkat läsa, engagerar sig i tråden, kommenterat mm. för att hjälpa till. Kommer säkerligen hänga på detta forumet en del framöver 
Det där kan jag komma förbi och grovspackla finare på en kvartS sirlindqvist skrev:Hej, ny i forumet men försöker mig på att hjälp!
Vi är nyblivna ägare till ett radhus vi ännu inte flyttat in i. Har efter MÅNGA år i lägenhet äntligen köpt något eget men för att kunna flytta in i något med nya ytskikt överallt tog vi en extra månadshyra för att anlita hantverkare att utföra arbetet i ett tomt hus innan vi flyttar in. Skrev kontrakt i måndags och i tisdags började de på arbetet. Nu är det helg och vi har varit i huset både lördag och söndag och grejat med annat.
Jag förstår ju att man inte kan klaga på vad som helst och att man inte kan vara hur petig som helst men var går gränsen?
Jobbet består i att bredspackla alla väggar släta där det suttit strukturtapet. Även tak ska målas och det ska monteras nya lister i golv och tak.
I hallen på entréplan har man redan hunnit spackla och stryka första gången. Ska visa lite bilder på hur väggen ser ut. Ska man verkligen acceptera dessa ojämnheter? Detta är ett axplock:
[bild][bild][bild][bild]
Sedan är det som sagt struket en gång och då ser det ut så här, massor med bubblor, hål och knottror. Ser ut så överallt på olika ställen i hallen. Ser för jävligt ut:
[bild][bild][bild]
Är jag för petig? Jag tycker inte det är tillräckligt bra.
Sedan har vi beställt att man ska sätta igen ett dörrhål men det är inte påbörjat men det är både spacklat och målat en gång. Gör man verkligen det i denna ordning?! Känns som att man behöver göra om ytan runtomkring när hålet är igensatt?
[bild]
Vi har försett de med egen färg och spackel, det var inga problem och vi talar inte om någon billig skit utan här är det Beckers a 1595:- per 9 liters hink. Känns som att de eventuellt slösar med material nu om dom gjort sakerna i fel ordning? Har ingen lust att köpa mer färg och jag vill absolut inte betala för att de ska åtgärda eventuella brister?
Vad ska vi göra? Känns som det bästa vore att den vi beställt jobbet av, som är projektledare och som räknat på offerten, borde komma på plats redan imorgon bitti för att vi ska kunna visa vad vi inte är nöjda med så här långt och att vi såklart utgår från att dom gör om och rätt utan att det medför extra debitering? Gissar att det inte är lönt att prata direkt med målaren och han kommer ändå känna sig trampad på tårna för att vi klagar?
Ska vi acceptera detta och räkna med att man får stå ut med skavanker här och där och att det inte blir bättre ”för den här pengen” ?
Snälla, ge mig råd vad vi ska göra!
låter väldigt biligtS sirlindqvist skrev:Det får du men då behöver vi också lista VAD som faktiskt ingår då det är fler saker. Vi vet inte heller med säkerhet den exakta slutsumman utan vi gjorde så att när vi vunnit budgivningen i somras och skrev kontrakt och betalade handpenningen så tog vi dit den firma som vi valde för att titta på förutsättningarna och de lämnade då en uppskattad offert utifrån det. Vi bestämde sedan att ta det på löpande och det kan ju bli både mer och mindre (inte för jag tror att det skulle bli mindre iofs). Men jobbet avser entreplan 50kvm, trappa upp till ovanvåning (krävde någon form av byggställning för att nå högst upp i taket), det största sovrummet ovanvåning (gissar ca 15kvm) samt hallen uppe. Sovrum 2 och 3 gör vi själva och har gjort klart det ena nu i helgen. Arbetet består av:
* Bredspackling av väggar och det är gamla strukturtapeter överallt. De påstod att det gick snabbast när vi frågade om en så kallad rivningstapet kunde gå fortare.
* Rivning av golv och taklister (förutom i trappan).
* Montering av nya golv och taklister (ej trappa då).
* Montering av nytt gipstak i vardagsrum/kök (gissar runt 35-40kvm) samt spackling av detta.
* Montering av nytt gipstak i stora sovrummet samt spackling av detta.
* Målning 2 strykningar av väggar och tak samt att måla in lister i samma färger som väggar/tak (vi ska ej ha vita tak).
De står för följande material: Gipsskivor och förbrukningsmaterial såsom penslar, täckpapp, rollers etc.
Resten har vi köpt själva då vi har bra priser genom kontakter. Blev Beckers Mood Air Wall. Lister, spackel mm. har vi köpt själva. De hade inga problem med detta. Städar gör jag själv efter dom för att spara en peng och jag kommer forsla bort allt avfall själv.
Fick en offert på cirka 63000:- efter ROT och då är det material (gips, penslar mm) för ca 10-13.000:-
Sedan ville vi ha dörrhålet igensatt också så det är inte med på den ursprungliga offerten men den skulle kosta 5000:- ex. moms inklusive material och gips. Vet inte om det är billigt eller dyrt men nu blev det dom vi anlitade så jag får betala det som fakturan landar på till sist![]()
Jag vet inte. Han har räknat på X antal timmar på målare och sedan X antal timmar på snickare vad han uppskattar att det tar i tid och sedan är det gånger timpengen, ROT avdragen och sedan kostnad för gips och övrig förbrukning, exklusive städning och bortforsling av allt skräp och avfall. Det bör hamna någonstans runt där kan jag känna +- 5000:- PLUS kostnaden för att sätta igen dörrhålet.M maria01 skrev:
låter fortfarande biligt nästan som att man får kvaliten efter prisetS sirlindqvist skrev:Jag vet inte. Han har räknat på X antal timmar på målare och sedan X antal timmar på snickare vad han uppskattar att det tar i tid och sedan är det gånger timpengen, ROT avdragen och sedan kostnad för gips och övrig förbrukning, exklusive städning och bortforsling av allt skräp och avfall. Det bör hamna någonstans runt där kan jag känna +- 5000:- PLUS kostnaden för att sätta igen dörrhålet.
Det där med att kommer med kort varsel är inte så noga. Ibland skiter sig andra jobb/bokas av så man får hålrum och kan ta jobb i mellan.Dr Benz skrev:
Dels får man ju en struktur av färgen när man har målat som man inte kan återskapa när man slipat ner med spackel. Men målar man två gånger till så kan det ju gå. Dock är ju dessa detaljer inget som man behöver måla för att upptäcka.
Jag reagerar också på att ni får köpa spackel åt dem? Alla spackel är olika och man lär sig jobba med sitt märke. Om det inte är så att ni har köpt det märke som dom vill ha.
Som redan nämnt så ringer klockorna katastrofalt om dom kan komma med så kort varsel.
Du har nog en lång uppförsbacke. Tyvärr.
Eller så saftar du på offerten och klämmer in ett till jobb och så får du stå på kväll/helg på dom andra jobben. /egna hantverkaren
Precis. Man får se till helheten. Och tre punkter var för mkt. Men nu fanns det svar på dessa så det kanske blir bra till slut.V Vonsmelly skrev: