Vi håller på och ska göra ett andra badrum på övervåningen i vårt hus men har svårt med hur vi ska få till det bra, hoppas någon här kan komma med kloka tankar och idéer.
Vi börjar med måtten på badrummet, det är 3,4m x 1,2m. Med det är snedtag så ena långväggen är endast 1,2m hög och andra väggen är 2,6m hög. 47cm in från den låga väggen är det 2m takhöjd.
Duschen faller sig naturligt att vi behöver ha längst in i rummet (om ingen har någon annan ide) Men sedan är frågan hur ska vi placera toalett och handfat.
Bifogar planlösning på tre alternativ, den mörkgråa ytan är den del där det är snedtak mellan 1,2m till 2m sedan är det 2m till 2,6m. Den största nackdelen jag ser med de två alternativ där handfatet är satt mot snedväggen är att då kan man inte ha någon spegel eller överskåp. Fördelen med alternativet där toaletten är mer mitt i rummet är att då står den där den står idag och vi får mindre problem med avlopp som behöver flyttas.
tacksam för alla ideer och tankar hur man får till detta på bästa sätt.
Vi börjar med måtten på badrummet, det är 3,4m x 1,2m. Med det är snedtag så ena långväggen är endast 1,2m hög och andra väggen är 2,6m hög. 47cm in från den låga väggen är det 2m takhöjd.
Duschen faller sig naturligt att vi behöver ha längst in i rummet (om ingen har någon annan ide) Men sedan är frågan hur ska vi placera toalett och handfat.
Bifogar planlösning på tre alternativ, den mörkgråa ytan är den del där det är snedtak mellan 1,2m till 2m sedan är det 2m till 2,6m. Den största nackdelen jag ser med de två alternativ där handfatet är satt mot snedväggen är att då kan man inte ha någon spegel eller överskåp. Fördelen med alternativet där toaletten är mer mitt i rummet är att då står den där den står idag och vi får mindre problem med avlopp som behöver flyttas.
tacksam för alla ideer och tankar hur man får till detta på bästa sätt.
Har liknande badrum hemma, men lite bredare. Skulle nog rotera toaletten 90 grader. Kan vara svårt att ställa sig (och sätta sig), slår huvudet i taket? Funkar bra att sätta sig under snedtaket om man gör det åt rätt håll. Handfatet tycker jag kan vara som i bild2 i höga delen. Risk annars att man slår i huvudet om man tvättar händerna. Men jag kanske missförstår måtten.
Ja, det är lite så jag tänker också, toaletten står idag som i bild 3, men badrummet har blivit längre och tidigare var det bara toalett där, den placeringen har gått bra bara man tänkt på snedtaket när man ställt sig upp. Är det så här du tänkte?il_duce skrev:
Har liknande badrum hemma, men lite bredare. Skulle nog rotera toaletten 90 grader. Kan vara svårt att ställa sig (och sätta sig), slår huvudet i taket? Funkar bra att sätta sig under snedtaket om man gör det åt rätt håll. Handfatet tycker jag kan vara som i bild2 i höga delen. Risk annars att man slår i huvudet om man tvättar händerna. Men jag kanske missförstår måtten.
ja, något sådant verkar vettigt. Är själv rätt lång .. så undviker instinktivt områden med lägre takhöjd och känner mig bekvämare när jag rör mig i områden där man inte riskerar att slå i huvudetranzor skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga upp duschrum efter fuktskada, hur bygga med tätskikt?
Badrum -
Återuppbygga gammal komplementbyggnad som inte längre finns
Juridik -
Olika nivåer golv - bygga upp med reglar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Svartmögel, sanera eller riva och bygga om?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur ska jag bygga upp taket?
Tak & Vind