Hej! Jag ska lägga parkettgolv. Jag är lite osäker på i vilken riktning jag ska lägga plankorna i. Horisontellt eller vertikalt. Vad tycker ni? Formen är ju typ som ett kantigt timglas eller ett stort ”i om ni förstår min liknelse
Om det inte finns något golv i anslutande rum som styr vilken riktning man vill fortsätta i, och rummet i sig som du säger inte är tydligt avlångt, så brukar man ofta lägga så att linjerna går mot ett fönster/ljusinsläpp.L Love Toresten Nissén skrev:
Det beror också till del hur du vill att rummet ska uppfattas. Lägger du brädorna längs med i ett avlångt rum upplevs det längre och smalare. Lägger du brädorna åt andra hållet i ett sådant rum upplevs det inte lilka långt.
I ditt fall hade jag nog lagt det på samma håll som din provplanka med tanke på ditt underlag.
Var väldigt uppmärksam på tillverkarens toleranser på ojämnhet i underlaget. Minns jag rätt är den generella regeln ±3 mm vid 2 meters mätlängd och ±1 mm vid 0,25 meters mätlängd. Har du avvikelser från detta riskerar du att golvet ”fjädrar” och går sönder i not/spont med tiden.
I ditt fall hade jag nog lagt det på samma håll som din provplanka med tanke på ditt underlag.
Var väldigt uppmärksam på tillverkarens toleranser på ojämnhet i underlaget. Minns jag rätt är den generella regeln ±3 mm vid 2 meters mätlängd och ±1 mm vid 0,25 meters mätlängd. Har du avvikelser från detta riskerar du att golvet ”fjädrar” och går sönder i not/spont med tiden.
Golven i närliggande rum är olika. I det ena rummet går brädorna vertikalt i det andra så går det horisontellt. Fönstret är i provplankans riktning och jag tror att det nog är bäst att lägga det så faktiskt. Tack för hjälpen!B b8q skrev:
Golvet under är tillräckligt platt tror jag. Har kollat det där för ett tag sedan. Minns det som att det var ganska lugnt. Men det är ändå ganska smart att lägga plankorna så med tanke på underlaget faktiskt!mexitegel skrev:
Det beror också till del hur du vill att rummet ska uppfattas. Lägger du brädorna längs med i ett avlångt rum upplevs det längre och smalare. Lägger du brädorna åt andra hållet i ett sådant rum upplevs det inte lilka långt.
I ditt fall hade jag nog lagt det på samma håll som din provplanka med tanke på ditt underlag.
Var väldigt uppmärksam på tillverkarens toleranser på ojämnhet i underlaget. Minns jag rätt är den generella regeln ±3 mm vid 2 meters mätlängd och ±1 mm vid 0,25 meters mätlängd. Har du avvikelser från detta riskerar du att golvet ”fjädrar” och går sönder i not/spont med tiden.
Klicka här för att svara
