Hej! Jag ska lägga parkettgolv. Jag är lite osäker på i vilken riktning jag ska lägga plankorna i. Horisontellt eller vertikalt. Vad tycker ni? Formen är ju typ som ett kantigt timglas eller ett stort ”i om ni förstår min liknelse:)
 
  • Kök med trämöbler och en blåvit matta på trägolv. Viss köksutrustning är synlig på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Love Toresten Nissén skrev:
Hej! Jag ska lägga parkettgolv. Jag är lite osäker på i vilken riktning jag ska lägga plankorna i. Horisontellt eller vertikalt. Vad tycker ni? Formen är ju typ som ett kantigt timglas eller ett stort ”i om ni förstår min liknelse:)
Om det inte finns något golv i anslutande rum som styr vilken riktning man vill fortsätta i, och rummet i sig som du säger inte är tydligt avlångt, så brukar man ofta lägga så att linjerna går mot ett fönster/ljusinsläpp.
 
Det beror också till del hur du vill att rummet ska uppfattas. Lägger du brädorna längs med i ett avlångt rum upplevs det längre och smalare. Lägger du brädorna åt andra hållet i ett sådant rum upplevs det inte lilka långt.

I ditt fall hade jag nog lagt det på samma håll som din provplanka med tanke på ditt underlag.

Var väldigt uppmärksam på tillverkarens toleranser på ojämnhet i underlaget. Minns jag rätt är den generella regeln ±3 mm vid 2 meters mätlängd och ±1 mm vid 0,25 meters mätlängd. Har du avvikelser från detta riskerar du att golvet ”fjädrar” och går sönder i not/spont med tiden.
 
B b8q skrev:
Om det inte finns något golv i anslutande rum som styr vilken riktning man vill fortsätta i, och rummet i sig som du säger inte är tydligt avlångt, så brukar man ofta lägga så att linjerna går mot ett fönster/ljusinsläpp.
Golven i närliggande rum är olika. I det ena rummet går brädorna vertikalt i det andra så går det horisontellt. Fönstret är i provplankans riktning och jag tror att det nog är bäst att lägga det så faktiskt. Tack för hjälpen!
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det beror också till del hur du vill att rummet ska uppfattas. Lägger du brädorna längs med i ett avlångt rum upplevs det längre och smalare. Lägger du brädorna åt andra hållet i ett sådant rum upplevs det inte lilka långt.

I ditt fall hade jag nog lagt det på samma håll som din provplanka med tanke på ditt underlag.

Var väldigt uppmärksam på tillverkarens toleranser på ojämnhet i underlaget. Minns jag rätt är den generella regeln ±3 mm vid 2 meters mätlängd och ±1 mm vid 0,25 meters mätlängd. Har du avvikelser från detta riskerar du att golvet ”fjädrar” och går sönder i not/spont med tiden.
Golvet under är tillräckligt platt tror jag. Har kollat det där för ett tag sedan. Minns det som att det var ganska lugnt. Men det är ändå ganska smart att lägga plankorna så med tanke på underlaget faktiskt!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.