T Tompafix skrev:
Om fläkten blåser ut luft så tar den samtidigt in ny luft från alla öppningar t.ex. tilluftsdon. Helst från alla rum där det inte sitter frånluftsventiler
Anna_H Anna_H skrev:
Jag tolkar det som att du inte riktigt5 har förstått hur ventilationen ska fungera i en bostad.

Frånluft: Köksfläkten, badrumsventilationen, även i eventuell tvättstuga. Om du inte har någon fläkt någonstans som ger utsug i badrummet/badrummen ska det sitta fläktar i dessa som suger ut luft.
Det ska vara frånluft i dessa rum pga att de har fukt och lukt som man inte vill ha i resten av huset.

Tilluft: alla andra rum, dvs sovrum, vardagsrum, allrum, kontor ska ha tilluft. Att det blåser betydligt mer när du öppnar fönstret antyder att du har för lite tilluft. Luft expanderar inte, det SKA blåsa från sovrummen och vardagsrummen till köket och badrummen. Fast inte så att man känner det förståss, det ska inte fladdra i polisongerna. Dvs att det drar en frisk fläkt genom huset när du öppnar fönstret tyder väl snarare på att frånluften är för bra. Om du inte menar att det blåser UT genom fönstret förståss.

Självdrag i huset så finns inget som forcerar ut luften mer än de termiska krafterna. Bara fundersam att den enda tilluften tillåts färdas 12 meter i sidled istället för att leta sig ut i frånluftskanalerna 4 st som är på samma sida av huset där jag hade tilluften öppen.

N Niklaspe skrev:
Självdrag i huset så finns inget som forcerar ut luften mer än de termiska krafterna. Bara fundersam att den enda tilluften tillåts färdas 12 meter i sidled istället för att leta sig ut i frånluftskanalerna 4 st som är på samma sida av huset där jag hade tilluften öppen.
Luft har inga tillstånd. Självdrag bygger på att du har en varm skorstenspipa. Har du det? Vårt hus påstås ha självdrag, men eftersom vi inte har någon eldstad av något slag utan endast LLVP och direktverkande el är det ju givetvis inte sant. Om huset påstås ha självdrag behöver man ha fläktar i badrummen och i köket som går ständigt, på lågvarv när de "inte behövs" och på högvarv när man lagar mat, kör torktumlaren, duschar osv. Har man inte det tar luften den enklaste vägen.

Nej men värme stiger (av de termiska krafterna) vilket gör att luft dras ut vilket skapar ett drag uppåt genom dina/mina frånluftskanaler. Vilket skapar ventilation. Men drar du bara ut med en viss mängd utan fläkt genom de termiska krafterna kommer tilluften komma in med samma mängd. Därför är det svårt få undertryck med självdrag, blir jämvikt. Sätter man en fläkt ut så kan du dra hårdare än den mängd luft kommer in.

BirgitS
N Niklaspe skrev:
Nej men värme stiger (av de termiska krafterna) vilket gör att luft dras ut vilket skapar ett drag uppåt genom dina/mina frånluftskanaler. Vilket skapar ventilation. Men drar du bara ut med en viss mängd utan fläkt genom de termiska krafterna kommer tilluften komma in med samma mängd. Därför är det svårt få undertryck med självdrag, blir jämvikt. Sätter man en fläkt ut så kan du dra hårdare än den mängd luft kommer in.
Nej, man kan inte dra hårdare än den mängd luft som kommer in eftersom det skulle sluta med att det är vakuum i huset och ingen skulle överleva i det. Men eftersom det är ett motstånd för luften att komma in genom ventiler så får man med utblåsfläktar ett litet undertryck i huset, ett jämviktsläge förstås.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, man kan inte dra hårdare än den mängd luft som kommer in eftersom det skulle sluta med att det är vakuum i huset och ingen skulle överleva i det. Men eftersom det är ett motstånd för luften att komma in genom ventiler så får man med utblåsfläktar ett litet undertryck i huset, ett jämviktsläge förstås.
Nu tror jag ingen installerar 5-10 impulsfläktar med ett flöde på ett par kubik i sina hus.

• Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
BirgitS
I Installation skrev:
Nu tror jag ingen installerar 5-10 impulsfläktar med ett flöde på ett par kubik i sina hus.
Det har jag inte heller påstått.

Anser du att följande är korrekt eller felaktigt?
"Sätter man en fläkt ut så kan du dra hårdare än den mängd luft kommer in."

Det var det enda jag kommenterade.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har jag inte heller påstått.

Anser du att följande är korrekt eller felaktigt?
"Sätter man en fläkt ut så kan du dra hårdare än den mängd luft kommer in."

Det var det enda jag kommenterade.
Inte helt korrekt men jag valde att förstå vad som avsågs.
Vanliga småfläktar i byggnader kan inte skapa vacuum det var mer det som kändes onödigt att påpeka från din sida.

BirgitS
I Installation skrev:
Inte helt korrekt men jag valde att förstå vad som avsågs.
Vad bra att vi är ense om att det inte var korrekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.