Hej,

Vi är nyinflyttade i ett kedjehus från 1999 med isolerad betongplatta, frånluftvärmepump, vattenburen golvvärme på undervåningen och vattenburna element på övervåningen.

Frånluftvärmepumpen var trasig så den bytte vi ut till en Nibe 370. Installatören ställde in den på utomhusgivare och värmekurva 9 och -1 grad. Sedan öppnade han alla element på övervåningen till max (9) och sa att vi ska justera värmekurvan nedåt om det element som vi vill ha varmast på övervåningen blir för vamt. För kurvan ska anpassas efter hur varmt det varmaste elementet ska vara, de som ska vara kallare går att skruva ner. Det som hände var att golvvärmen på undervåningen blev för varm, 26 grader i samtliga rum samtidigt som de enskilda rumsgivarna var inställda på 22 grader. Jag började då justera ner värmekurvan till 7 och -1 grad, då sänktes termeraturen på golvvärmen på undervåningen till 25 grader, jag justerade sedan kurvan till 5 och -1 grad och termperaturen på golvvärmen på undervåningen sänktes till 23,5 grader vilket känns ganska bra.

Jag anpassar nu värmekurvan på värmepumpen för att inte få en för hög temperatur på golvvärmen på undervåningen istället för att anpassa den efter det varmaste elementet på övervåningen som installatören sa men jag tycker inte att jag har något val.

När jag tittar på setupen kring golvvärmen (bild) ser jag att det finns ett termostatvred likt på elementen som står på 3 av 5. Är detta något man kan skruva på? Är det något annat jag missar?

Tacksam för goda råd!

/Filip

• Värmeinstallationssystem med termostater, ventiler och rör för golvvärme. Två tryckmätare och flera kopplingar synliga på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hela värmesystemet behöver nog justeras in angående tryckfall/difftemperatur/flöde.

Termostaterna och ställdonen bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

För att under normala förhållanden hålla "rätt" rumstemperatur så ska man egentligen inte behöva ha några termostater/ställdon monterade på radiatorerna/gv-slingorna. Detta är extra viktigt när en värmepump är inblandad.

Du har lite låg difftemperatur över gv-slingorna totalt, ca 1-2⁰ (24⁰ fram & 22⁰ retur), bör vara ca 3⁰.

Difftemperaturen över radiatorerna och gv-shunten bör vara 7-10⁰.

Flödet/difftemperaturen över gv-shunten justeras med returventilen (1) & blandningsventilen (2).

Termostaten (3) med tillhörande känselbulb (4) (trolig placering) är en maxtermostat så att golvvärmeframledningen inte ska bli för hög så att golvet skadas.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hela värmesystemet behöver nog justeras in angående tryckfall/difftemperatur/flöde.

Termostaterna och ställdonen bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

För att under normala förhållanden hålla "rätt" rumstemperatur så ska man egentligen inte behöva ha några termostater/ställdon monterade på radiatorerna/gv-slingorna. Detta är extra viktigt när en värmepump är inblandad.

Du har lite låg difftemperatur över gv-slingorna totalt, ca 1-2⁰ (24⁰ fram & 22⁰ retur), bör vara ca 3⁰.

Difftemperaturen över radiatorerna och gv-shunten bör vara 7-10⁰.

Flödet/difftemperaturen över gv-shunten justeras med returventilen (1) & blandningsventilen (2).

Termostaten (3) med tillhörande känselbulb (4) (trolig placering) är en maxtermostat så att golvvärmeframledningen inte ska bli för hög så att golvet skadas.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
Tack för svar!
Är det rätt förstått att den låga difftemperaturen (1-2⁰ istället för 3⁰) ger för hög temperatur på gv i förhållande till radiatorerna? och det justeras med returventilen och blandningsventilen? Förstår inte riktigt sifferhänvisningarna så villka ventiler är detta?

/Filip

Bilden försvann av någon anledning.

VVS-installation med rörledningar, tryckmätare och pump med handskrivna nummer 1-4 i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har en mauell shunt som visas och den är för värmen ut i golvet som en maxtemp. men den kan ge en högre temp, beroende på vad värmekällan ger. Det blir att vrida på den själv, bör vara en automatik på den som reglrar på utetempen. Och som en tumregel, inte golvvärmemer max 40 C.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.