Byggahus.se
Appendix Appendix skrev:
Bor norr om stan och diskuterat lite med markägare här.
Det har varit väldigt svårt för de som velat avstycka från jorbruksfastighet. De som lyckats har fått lägga 10-15 år

Om man ska bygga villa har det varit omöjligt att få tomter som är utanför storleken 1000-3000 kvm
Kommunen och länsstyre vill inte längre ha solitära hus utan vill hellre ha områden med minst 10 tomtet. Som delar på VA/väg

tomtpriset på oattraktiva tomter. Skog, berg ligger på drygt 1 miljon för 2500 kvm.

Så jag tror det blir svårt uppnå det du vill. Men lycka till iaf ☺️
Nu kollar vi på lite olika platser och på en av dem har det avstyckats en del tomter (3000-8000kvm) i närheten och i det fallet har det nog inte varit jordbruksmark utan verkar ha varit på sin höjd kombinerad ängsmark, betesmark och/eller skogsmark. Just där är det skogsmark vi är intresserad av, ägaren bor inte i närjheten (så han lär inte bry sig om vilka grannar han får) men han äger minst 300 ha (var av stor del av den är attraktiv) mark runt i den aktuella kommunen så det rör sig om för lite pengar för att han ska orka bry sig.

Om jag har förstått(efter att ha pratat med en något otydlig handläggare på SBK) det hela med förhandsbesked så är grundregeln att om någon annan fått göra en liknande avstyckning för ungefär samma byggnation i närheten, så är chansen att få ett positivt förhandsbesked god (om det inte skett någon planförändring eller så)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
om ni letar lite längre bort från stan så blir det lättare så klart
 
I ericalnemar skrev:
Man kan kolla på Lantmäteriets tjänst för öppna geodata vad som klassas som jordbruksblock (blocklagd mark) för att få en uppfattning. I Lantmäteriets och Länsstyrelsen värld är detta det samma som jordbruksmark.

När jag kikar runt för skojs skull på fastigheter brukar jag kolla på Min Karta (lantmateriet.se) och klicka i lagret "Flygbild med gränser". Då får man upp fastighetsgränser och fastighetsbeteckning. Med hjälp av fastighetsbeteckningen kan man sedan söka upp ägare i Vem äger fastigheten | Lantmäteriet (lantmateriet.se). Men då kollar jag inte på råmark utan på sådant som redan är avstyckat och taxerat som småhus. Om du hittar nån sådan pärla i Stockholmstrakten vet jag inte, men häromkring ligger det många avstyckade fastigheter på landsbygden som ännu inte har bebyggts.
den tjänsten var ju toppen, ingen av marken jag kollat på verkar vara klassat som jordbruksmark :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
En sak till jag kom att tänka på.
Om/när vi hittar någon som vill sälja en plätt mark till oss så ska man ju söka förhandsbesked innan avstyckning och köp. Hur försäkrar jag mig om att markägaren inte backar ur efter att vi lagt ner 20-30tkr och 3 månader på ett förhandsbesked?

Min ide om att hantera det är att man skriver ett köpeavtal med en klausul om att vi kan hoppa av vid ett negativt förhandsbesked.
Det borde väl räcka?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
N noone70 skrev:
En sak till jag kom att tänka på.
Om/när vi hittar någon som vill sälja en plätt mark till oss så ska man ju söka förhandsbesked innan avstyckning och köp. Hur försäkrar jag mig om att markägaren inte backar ur efter att vi lagt ner 20-30tkr och 3 månader på ett förhandsbesked?

Min ide om att hantera det är att man skriver ett köpeavtal med en klausul om att vi kan hoppa av vid ett negativt förhandsbesked.
Det borde väl räcka?
Ja det är en bra idé att villkora det så. För fast egendom kan man inte skriva avtal om intentionen att ingå köp.
 
M Manfreds skrev:
För fast egendom kan man inte skriva avtal om intentionen att ingå köp.
Hur menar du med det? Hur påverkar det upplägget jag föreslog?
 
Gjorde lite research på en av de som äger mark som vi är intresserad av.
Snubben äger nästan 1000 ha mark, han lär väl inte ens orka svara i telefon för de belopp som vår affär skulle generera :rofl:
 
N noone70 skrev:
Hur menar du med det? Hur påverkar det upplägget jag föreslog?
Inte alls så länge du gör som du tänkt. D.v.s. lägger in som ett villkor i avtalet (köpehandlingen) att köpet går åter om bygglov, avstyckning eller andra myndighetsbeslut som erfordras inte beviljas. Ytterligare en säkerhet kan vara att ni jobbar med dubbla köpehandlingar, d.v.s. köpets fullbordande är villkorat av att ett köpebrev upprättas när köpeskillingen erläggs, jämför med 4:5 JB.

N noone70 skrev:
Gjorde lite research på en av de som äger mark som vi är intresserad av.
Snubben äger nästan 1000 ha mark, han lär väl inte ens orka svara i telefon för de belopp som vår affär skulle generera :rofl:
Säg inte det, pengar som sover gör ingen nytta, så länge du erbjuder ett marknadsmässigt pris behöver det inte vara kört. Pengarna kan ju investeras i t.ex. aktier för att ge markägaren en högre avkastning. Men det är klart, sitter man på 1000 hektar lär man ju inte vara fattig eller i desperat behov av likvida medel ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Hur menar du med det? Hur påverkar det upplägget jag föreslog?
Nej det gör det inte för ditt upplägg var ett köp. Det var bara information om att man inte kan ingå avtal om framtida köp för fast egendom, utan det behöver vara just ett köp då, vilket kan vara villkorat. Dock behöver du ansöka om förrättning senast sex månader efter köpa del av fastighet annars blir köpet ogiltigt. Det kan vara bra att hålla koll på också.
 
N noone70 skrev:
Gjorde lite research på en av de som äger mark som vi är intresserad av.
Snubben äger nästan 1000 ha mark, han lär väl inte ens orka svara i telefon för de belopp som vår affär skulle generera :rofl:
jag skulle skriva till han en då man vet aldrig om han just då är sugen på en ny sportbil eller ny båt bara för man äger mycket mark så betyder det inte man har pengar till lyx eller pengar på banken

vet 2 bönder som äger mycket mark men har det väldigt knapert en då
 
  • Gilla
MiaFiaLotta och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag skulle skriva till han en då man vet aldrig om han just då är sugen på en ny sportbil eller ny båt bara för man äger mycket mark så betyder det inte man har pengar till lyx eller pengar på banken

vet 2 bönder som äger mycket mark men har det väldigt knapert en då
Han har de inte knapert… men men du har rätt en ny sportbil är aldrig fel :cool:
 
N noone70 skrev:
Han har de inte knapert… men men du har rätt en ny sportbil är aldrig fel :cool:
ringa kan vara känsligt brev är bättre
 
M maria01 skrev:
ringa kan vara känsligt brev är bättre
Brev/mail har en tendens att glömmas bort…
Tror det blir att skicka ett mail/brev och följa upp med telefonsamtal några dagar senare
 
Något annat som kan stöka till processen är om de grannar som finns, även om de inte är många, kan vara mer eller mindre avogt inställda till ett nytt hus med en till granne. En släkting har en bit obebyggd tomtmark, dryga 12000kvm vill jag minnas, i en norrortskommum och utanför detalplanelagt område. Där finns några hus, lite sådär 2 spridda och 1 i klunga, med gamla lite större hus och med lite större tomter och de vill då inte för allt i världen ha fler hus och grannar i "sitt område". Tex så anskaffades och utplanterades en för området mycket sällsynt salamander av grannarna (så sällsynt att den knappt ens finns i Sverige, dock i andra längre söderut belägna länder där den har någon sorts artskydd bestämt av EU) som satte tvärstopp för alla byggplaner. Och nu typ 20 år senare så har det inte hänt så mycket mer... Det har varit mycket snack och många förslag från olika håll och mycket mycket tjafs med kommunalanställda och konsulter och utredare och gud och hans moster. Men status är oförändrad. Just denna kommunens handläggare verkar vara något tappade bakom vagnen dessutom (eller en hel radda med vagnar faktiskt...) vilket såklart inte hjälper heller.
 
  • Gilla
  • Wow
noone70 och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag skulle skriva till han en då man vet aldrig om han just då är sugen på en ny sportbil eller ny båt bara för man äger mycket mark så betyder det inte man har pengar till lyx eller pengar på banken

vet 2 bönder som äger mycket mark men har det väldigt knapert en då
Jag känner till många "bönder" som har både mark och byggnader som förfaller. De lever mig veterligen knapert. Inte säljer dom för det, trots många bud och påtryckningar. Hos många sitter det något annat i vägen som gör att de inte förmår sig till att sälja. Enda möjligheten är att vänta ut dom och hoppas på att arvtagaren har andra tankar kring marken och att inte någon lokal bonde/markägare som har kontakt med gubben eller gumman i fråga redan har fått förstatjing på marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.