Vad är din budget?

Att bygga på jordbruksmark är tyvärr bara att glömma.

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vad är din budget?

2-3 mille, men det är för att göra allt för att göra klart tomten(va, ev spräning, avverka skog, jämna ut, anlägga väg mm) fram till att gjuta plattan.
Jag räknar kallt med att en billigare tomt kommer kräva mer pengar för att göra den användbar

Heij83
Det är som sagt svårt att få en bonde till att sälja, vi misslyckades själv att köpa från en markägare, men testa att ge ett bra bud.
Vi köpte tillslut inom familjen 1h från GBG 5000kvm, mark med gran, ek och berg. Värdering från mäklare 170 000kr.

Hade vi varit utomstående så är det tveksamt om de hade kunnat tänka sig att sälja, då hade priset blivit något helt annat.

lycka till

• Gilla
noone70
  • Laddar…
N noone70 skrev:
2-3 mille, men det är för att göra allt för att göra klart tomten(va, ev spräning, avverka skog, jämna ut, anlägga väg mm) fram till att gjuta plattan.
Jag räknar kallt med att en billigare tomt kommer kräva mer pengar för att göra den användbar
Låter väl som en inte helt orimlig siffra, i norra delen säljs tomter för ca 2.5 Mkr men då är det avstyckat men utan VA. Brukar ligga på ca 2000kvm.

Finns det någon karta där man kan se vilken typ det är?

Heij83 Heij83 skrev:
Hade vi varit utomstående så är det tveksamt om de hade kunnat tänka sig att sälja, då hade priset blivit något helt annat.

lycka till
Mmm, så är det… i de flesta fall behöver de inte pengarna så den personliga relationen är viktigare än pengarna

N noone70 skrev:
Kommunen har underlag, prata med dem.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Ang bli polare med en bonde skrev jag mest på skoj... Men samtidigt vet jag hur många av dem fungerar (jag är uppvuxen i en byhåla uppe i Norrland), oftast har de mer än tillräckligt med pengar(å även om de inte har de så säljer de aldrig till någon de inte gillar) så de behöver inte sälja om de inte vill
Handlar kanske inte alltid om pengar heller, om bonden själv bor nära så handlar det om att få en ny granne, även om man tror att nu kommer att vara världens bästa grannar, så finns alltid risken att något händer och ni tvingas sälja, och då har bonden inte ett skit att säga till om vem det skall säljas till, och risken är att man får en riktigt idiot till granne.
För att ta den risken så skulle i alla fall jag vilja ha riktigt bra betalt för tomten.

• Gilla
Marie-Helen och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Jo jag har nog räknat med minst 100000kr i styckningskostnader
Snackade med lantmäteriet innan jul och enligt kvinnan jag snackade med där så skulle man hålla sig under 1 ha för att det skulle dra igång ett större utredningsarbete (de vill inte att folk köper på sig stora markarealer och sen försöker smyga in fler fastigheter än för typ en familj.
Ah men då är du ju iaf med på banan vad gäller de eventuella förrättningskostnaderna. Jo precis, det finns ett antal omständigheter som kan leda till att LM är lite skeptiska till bostadsfastigheter som är större än en hektar. Om du gärna vill ha en riktigt stor tomt bör du undersöka möjligheterna att bilda en bostadsfastighet med kombinerat ändamål. Ett exempel skulle kunna vara att ni har för avsikt att hålla kreatur, ha lite skog för att nyttja till vedbrand eller någon typ av mindre odling. Lantmäteriet kommer undersöka hur förutsättningarna för tex. djurhållning är på fastigheten, men det kommer inte att göras några kontroller över att du faktiskt skaffar djuren ifråga. Du kan alltså på din ansökan hävda att du tänkt ha några får och därför vill ha 3 hektar betesmark till din bostadsfastighet och sedan när fastigheten väl bildats ångra dig. Du måste bara vara lite fiffig i hur du formulerar dig till lantmäteriet. Då kan större arealer accepteras, men då kan du lätt hamna i sitsen att en hektar anses vara för litet. Så det är en fin balansgång att gå.

Sen är det ju så att ju större styckningslotten är, desto större risk att det finns oregistrerade samfälligheter inom din tilltänkta fastighet, vilket kan komplicera (och därmed fördyra) förrättningen.

N noone70 skrev:
Ang bli polare med en bonde skrev jag mest på skoj... Men samtidigt vet jag hur många av dem fungerar (jag är uppvuxen i en byhåla uppe i Norrland), oftast har de mer än tillräckligt med pengar(å även om de inte har de så säljer de aldrig till någon de inte gillar) så de behöver inte sälja om de inte vill
Det förstod, jag försökte också vara lite lustig :)
Min (begränsade) erfarenhet av norrländska bönder (vilka är det enda bönder jag har erfarenhet av) säger samma som dig. I regel är dom inte jättetaggade på att sälja om det inte rör sig om att typ avveckla en verksamhet och försöka tjäna lite snabba pengar inför ett arvskifte eller nått sånt. Eller då om det rör en släkting eller bekant, då kan dom istället vara mer än generösa.

Redigerat:
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vad är din budget?

det beror helt vart och vilken kommun vet flera hus och hela bostadsområden som har byggts på senare år på jordbruksmark så att det skulle vara totalt nej stämmer inte en bekant fick ansöka 3 gånger innan dom fick bygga

Kommun/byggnadskontoret måste också medge att markbiten omklassas till tomtmark.
Inte det lättaste...

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kommun/byggnadskontoret måste också medge att markbiten omklassas till tomtmark.
Inte det lättaste...
Bara om fastigheten ligger inom detaljplanelagt område (eller om andra områdesbestämmelser ställer till det). Om inte är det friare. Nu vet jag inte om samtliga områden där TS tittar är just detaljplanelagda (av ditt användarnamn att döma misstänker jag att du i vart fall har bättre koll än mig på Huddinge-trakten), men det är inte nödvändigtvis så att kommunen behöver ändra i en plan för att en fastighetsbildning ska kunna genomföras. Men du har helt rätt i att om det ska det till planändringar kan det bli en segdragen historia för TS.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Bor norr om stan och diskuterat lite med markägare här.
Det har varit väldigt svårt för de som velat avstycka från jorbruksfastighet. De som lyckats har fått lägga 10-15 år

Om man ska bygga villa har det varit omöjligt att få tomter som är utanför storleken 1000-3000 kvm
Kommunen och länsstyre vill inte längre ha solitära hus utan vill hellre ha områden med minst 10 tomtet. Som delar på VA/väg

tomtpriset på oattraktiva tomter. Skog, berg ligger på drygt 1 miljon för 2500 kvm.

Så jag tror det blir svårt uppnå det du vill. Men lycka till iaf ☺️

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Bara om fastigheten ligger inom detaljplanelagt område (eller om andra områdesbestämmelser ställer till det). Om inte är det friare. Nu vet jag inte om samtliga områden där TS tittar är just detaljplanelagda (av ditt användarnamn att döma misstänker jag att du i vart fall har bättre koll än mig på Huddinge-trakten), men det är inte nödvändigtvis så att kommunen behöver ändra i en plan för att en fastighetsbildning ska kunna genomföras. Men du har helt rätt i att om det ska det till planändringar kan det bli en segdragen historia för TS.
Ja, jag har upptäckt det :)
Vi tittar nästan uteslutande utanför dp
Den tomt som startade vårt sökande var en tomt där ägarna lagt ner miljoner på inköp och markarbete bara för att sen få nej på förhandsbeskedet pga planerat VA(klart tidigast 2026 i det området). Nu står de där med en tomt som är mer eller mindre osäljbar de närmaste 3 åren.

• Gilla
Falckman
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Man kan kolla på Lantmäteriets tjänst för öppna geodata vad som klassas som jordbruksblock (blocklagd mark) för att få en uppfattning. I Lantmäteriets och Länsstyrelsen värld är detta det samma som jordbruksmark.

När jag kikar runt för skojs skull på fastigheter brukar jag kolla på Min Karta (lantmateriet.se) och klicka i lagret "Flygbild med gränser". Då får man upp fastighetsgränser och fastighetsbeteckning. Med hjälp av fastighetsbeteckningen kan man sedan söka upp ägare i Vem äger fastigheten | Lantmäteriet (lantmateriet.se). Men då kollar jag inte på råmark utan på sådant som redan är avstyckat och taxerat som småhus. Om du hittar nån sådan pärla i Stockholmstrakten vet jag inte, men häromkring ligger det många avstyckade fastigheter på landsbygden som ännu inte har bebyggts.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.