16 939 läst ·
31 svar
17k läst
31 svar
Hur ska man koppla denna varvtalsregulator?
Låter som en trasig triac i regulatorn under förutsättning att motorn klarar att regleras.
Förslaget att koppla in en glöd eller halogenljuskälla på samma sätt som du kopplat in motorn är bra. Beter sig lampan på samma sätt, dvs av eller på utan reglering så har du bevisat att den är trasig. Är den ny?
Förslaget att koppla in en glöd eller halogenljuskälla på samma sätt som du kopplat in motorn är bra. Beter sig lampan på samma sätt, dvs av eller på utan reglering så har du bevisat att den är trasig. Är den ny?
Tack för klargörandet. Första testet var på en ledlampa, men jag testade en andra gång med en vanlig glödlampa och inget hände då heller.A Avemo skrev:
Varvtalsgeneratorn är köpt idag. Fabrikatet är LSI. https://www.clasohlson.com/se/Varvtalsregulator/36-1664
Jodå du ska ha en vridpotentiometer på denna för att justera min varvtal. Lyft på ratten så ska du hitta en skruv under den. Prova att skruva den i ändläge. Skulle inte detta hjälpa så är jag också inne på att den är defekt.
Ursäkta att jag glömde skriva det. Jag har vridit potentiometern åt alla olika håll samtidigt som jag använt olika kombinationer med det vanliga vredet, ingen skillnad. Tråkigt när nya saker inte fungerar.M MoggeS skrev:
Okej, jag har pratat med Clas Ohlson och ska få en ny regulator levererad imorgon. Men hur ska den kopplas? Nolla och Jord direkt upp till fläkten och ingående fas på pil upp och fas från fläkten på våg med pil? Är det korrekt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Jag ser ingen information som tyder på att regulatorn själv behöver en nolla. Men då du har en nolla som följer med fasledaren så kan du ju lika gärna ansluta den på regulatorn utifall att. Du måste dock inte skarva nollan på dessa två plintar vidare till motorn om det skulle vara opraktiskt på något sätt, utan det räcker med en neutralledare på en av N-plintarna varvid nollan kan skarvas med toppklämmor till motorn.
Tack för svar. Då börjar jag med att bara koppla in faserna så får jord och nolla ligga kvar i wagoklämmorna till takfläkten till en början. I värsta fall får jag koppla på nollorna också. Hoppas innerligt att den nya regulatorn funkar imorgon.Bo.Siltberg skrev:
Jag ser ingen information som tyder på att regulatorn själv behöver en nolla. Men då du har en nolla som följer med fasledaren så kan du ju lika gärna ansluta den på regulatorn utifall att. Du måste dock inte skarva nollan på dessa två plintar vidare till motorn om det skulle vara opraktiskt på något sätt, utan det räcker med en neutralledare på en av N-plintarna varvid nollan kan skarvas med toppklämmor till motorn.
Hej, jag har samma problem. Ska koppla in denna nu men fungerar bara som en strömbrytare. Kan det vara så att även min är trasig? Köpte den idag….S Stadsfiskalen skrev:
Jag har svårt att se hur du kopplat men du ska koppla fas längst ut till vänster och styrd fas till fläkten längst ut till höger. Nollan behöver du inte koppla till regulatorn om du inte vill. (Jag kopplade in en exakt likadan i måndags.)B ByggKungenR skrev:
Müssli skrev:
Jag har svårt att se hur du kopplat men du ska koppla fas längst ut till vänster och styrd fas till fläkten längst ut till höger. Nollan behöver du inte koppla till regulatorn om du inte vill. (Jag kopplade in en exakt likadan i måndag
Stämmer, se bilder. Fas tv. Styrd till högerMüssli skrev:
[media][media][media]
Müssli skrev:




