Låter som en trasig triac i regulatorn under förutsättning att motorn klarar att regleras.
Förslaget att koppla in en glöd eller halogenljuskälla på samma sätt som du kopplat in motorn är bra. Beter sig lampan på samma sätt, dvs av eller på utan reglering så har du bevisat att den är trasig. Är den ny?
 
S
A Avemo skrev:
Testet var rätt under förutsättning att det var glödlampor eller halogenlampor inkopplade och inte lågenergilampa eller LED. Och det låter väldigt mycket som att regulatorn inte fungerar. Är den ny?
Tack för klargörandet. Första testet var på en ledlampa, men jag testade en andra gång med en vanlig glödlampa och inget hände då heller.

Varvtalsgeneratorn är köpt idag. Fabrikatet är LSI. https://www.clasohlson.com/se/Varvtalsregulator/36-1664
 
Jodå du ska ha en vridpotentiometer på denna för att justera min varvtal. Lyft på ratten så ska du hitta en skruv under den. Prova att skruva den i ändläge. Skulle inte detta hjälpa så är jag också inne på att den är defekt.
 
S
M MoggeS skrev:
Jodå du ska ha en vridpotentiometer på denna för att justera min varvtal. Lyft på ratten så ska du hitta en skruv under den. Prova att skruva den i ändläge. Skulle inte detta hjälpa så är jag också inne på att den är defekt.
Ursäkta att jag glömde skriva det. Jag har vridit potentiometern åt alla olika håll samtidigt som jag använt olika kombinationer med det vanliga vredet, ingen skillnad. Tråkigt när nya saker inte fungerar.
 
S
Okej, jag har pratat med Clas Ohlson och ska få en ny regulator levererad imorgon. Men hur ska den kopplas? Nolla och Jord direkt upp till fläkten och ingående fas på pil upp och fas från fläkten på våg med pil? Är det korrekt?
 
Jag ser ingen information som tyder på att regulatorn själv behöver en nolla. Men då du har en nolla som följer med fasledaren så kan du ju lika gärna ansluta den på regulatorn utifall att. Du måste dock inte skarva nollan på dessa två plintar vidare till motorn om det skulle vara opraktiskt på något sätt, utan det räcker med en neutralledare på en av N-plintarna varvid nollan kan skarvas med toppklämmor till motorn.
 
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser ingen information som tyder på att regulatorn själv behöver en nolla. Men då du har en nolla som följer med fasledaren så kan du ju lika gärna ansluta den på regulatorn utifall att. Du måste dock inte skarva nollan på dessa två plintar vidare till motorn om det skulle vara opraktiskt på något sätt, utan det räcker med en neutralledare på en av N-plintarna varvid nollan kan skarvas med toppklämmor till motorn.
Tack för svar. Då börjar jag med att bara koppla in faserna så får jord och nolla ligga kvar i wagoklämmorna till takfläkten till en början. I värsta fall får jag koppla på nollorna också. Hoppas innerligt att den nya regulatorn funkar imorgon.
 
S
Fick den nya varvtalsregulatorn idag. Kopplade in ingående fas på pil upp och fas från fläkten på våg med pil. Det fungerade direkt.

Allt jobb igår förgäves.
 
Skönt att det löste sig!
Trist med trasiga nya saker.
 
  • Gilla
Stadsfiskalen
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Vi håller på att koppla in denna varvtalsregulator och i dagsläget har jag ingående fas på pil upp och fas från fläkten på vågen med en pil igenom. Jord och nolla går direkt till fläkten. Just nu fungerar varvtalsregulatorn som en strömbrytare bara. Hur skulle jag ha kopplat?

[bild]
Hej, jag har samma problem. Ska koppla in denna nu men fungerar bara som en strömbrytare. Kan det vara så att även min är trasig? Köpte den idag….
 
B ByggKungenR skrev:
Hej, jag har samma problem. Ska koppla in denna nu men fungerar bara som en strömbrytare. Kan det vara så att även min är trasig? Köpte den idag….
Är du säker på att du kopplat rätt? Det låter som du kopplat utgående fas på pil ut istället för sinusvåg.
 
Müssli Müssli skrev:
Är du säker på att du kopplat rätt? Det låter som du kopplat utgående fas på pil ut istället för sinusvåg.
Nej, har kopplat som du skriver. Även testat en bypass med fasen. Fungerar dock ändå inte.
 
  • Elektrisk kopplingsenhet med grönt reglage och specifikationer för spänning och strömstyrka. Testad installation kopplat enligt diskussion men fungerar inte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B ByggKungenR skrev:
Nej, har kopplat som du skriver. Även testat en bypass med fasen. Fungerar dock ändå inte.
Jag har svårt att se hur du kopplat men du ska koppla fas längst ut till vänster och styrd fas till fläkten längst ut till höger. Nollan behöver du inte koppla till regulatorn om du inte vill. (Jag kopplade in en exakt likadan i måndags.)
 
Müssli Müssli skrev:
Jag har svårt att se hur du kopplat men du ska koppla fas längst ut till vänster och styrd fas till fläkten längst ut till höger. Nollan behöver du inte koppla till regulatorn om du inte vill. (Jag kopplade in en exakt likadan i måndag
Müssli Müssli skrev:
Jag har svårt att se hur du kopplat men du ska koppla fas längst ut till vänster och styrd fas till fläkten längst ut till höger. Nollan behöver du inte koppla till regulatorn om du inte vill. (Jag kopplade in en exakt likadan i måndags.)
Stämmer, se bilder. Fas tv. Styrd till höger
[media][media][media]
 
  • Närbild av etikett med elektriska anslutningar och instruktioner för kablar på engelska och svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Müssli Müssli skrev:
Jag har svårt att se hur du kopplat men du ska koppla fas längst ut till vänster och styrd fas till fläkten längst ut till höger. Nollan behöver du inte koppla till regulatorn om du inte vill. (Jag kopplade in en exakt likadan i måndags.)
 
  • Handritad skiss med grön färg som visar en cirkel med bokstaven M, pilar och orden "link" och "bil".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ställbar dimmer med ledningar visad i närbild, hålls av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.