Har precis kopplat in en blandare inköpt på IKEA. Allt ser ut att hålla tätt och funka fint, men följande bild i instruktionsboken lämnar ett gnagande tvivel efter sig...

Instruktionsbilder visar steg för korrekt montering av en anordning med vattenflöde.

Så här såg mina rör ut:

Två metallrörändar med gängning, möjligtvis vattenledningar, med korrosion och smuts, nära vit kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker det lutar lite ått att jag har fel anslutning men känner mig inte helt säker.
Någon rörkunnig som vet?

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Du behöver en planadapter

• Gilla
S0MMER och 4 till
  • Laddar…
Jepp bilderna visar att det ska vara planända på kopplingen, det är en slang som ska kopplas mot och det ska vara en gummipackning där. Är det koppling för klämring så skärs packningen sönder och du har en läcka. Dina kopplingar är för kläm och är inte bra. Det finns kopplingar för klämring på ena sidan och plan på den andra, enklast att byta.

• Gilla
umciggy och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
Du behöver komplettera din kopplingar med planadaptrar. De gör att kopplingen blir tät. Utan adapter är det risk att gummipackningen i blandarens anslutningsslang skärs sönder av den vassa kanten på klämringskopplingen.
434515.jpg
Exempel här: https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=planadapter

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Tur jag frågade :) Stänger av vattnet till tvättstället och fixar en planadapter imorn. Hoppas jag inte redan haft sönder gummipackningarna bara...

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
ClasseClas
U umciggy skrev:
Tur jag frågade :) Stänger av vattnet till tvättstället och fixar en planadapter imorn. Hoppas jag inte redan haft sönder gummipackningarna bara...
Det finns lösa gummipackningar att köpa. :)

• Gilla
umciggy
  • Laddar…
P
IKEA's instruktioner har mycket att önska när det gäller just detaljer.
Ofta svårt att se vad som skiljer bilder. Att kanten på anslutningen är olika är inte lätt att se.
Hoppas att IKEA's manualskrivare läser denna tråd.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.