18 457 läst ·
56 svar
18k läst
56 svar
Hur ska jag täta mitt växthus, kan inte använda det
Antar att om du väljer kanalplast istället för glas så blir det trängre .T trassel11 skrev:
Men att du själv monterar ngn självhäftande tätningslist i silikon är ingen oöverstiglig lösning .
Obs , listen måste vara tät i skarvarna , annars får du otätt med nederbörd i växthuset .
Blir dock lite meck att plocka isär taket för att täta .
Men vad gör man inte för ett tätt växthus för 32 tusen !
Förlåt om jag var otydlig.T trassel11 skrev:
Många produkter omnämns som "växthus", men saluförs/marknadsförs på sätt som ger intryck av att de är lämpliga att användas som uterum (exempel i bilderna nedan). Det växthus du har köpt kan jag dock inte se att det saluförs/marknadsförs på sådant vis.
Jag skulle tro att du därmed har ett sämre utgångsläge om du vill hävda fel i produkten (förutsatt att du reklamerat i rätt tid).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Att få ett sånt där tak tätt är nog inga problemK Kardan79 skrev:Förlåt om jag var otydlig.
Många produkter omnämns som "växthus", men saluförs/marknadsförs på sätt som ger intryck av att de är lämpliga att användas som uterum (exempel i bilderna nedan). Det växthus du har köpt kan jag dock inte se att det saluförs/marknadsförs på sådant vis.
Jag skulle tro att du därmed har ett sämre utgångsläge om du vill hävda fel i produkten (förutsatt att du reklamerat i rätt tid).
[bild][bild]
Logga in
Skapa konto
K Kardan79 skrev:TS förefaller ha varit i kontakt med återförsäljare eller tillverkare om problemen. Om det är återförsäljaren kan det vara så att TS bör anses ha reklamerat felen redan (lite beroende av vad som har kommunicerats). Konsumenten måste ju enligt konsumentköplagen reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes, varför tidpunkten för reklamation är viktig.
Om TS fortfarande inte varit i kontakt med Konsumentverket, så är det väl hög tid att nu åtminstone höra vad de har att säga om saken?
Jag har försökt hitta exempel på hur växthuset marknadsförts, och har då inte hitta mycket alls. Jag har inte kunnat finna några exempel på att produkten saluförts som lämplig som "uterum". Alla bilder jag sett visar att produkten används som just växthus. Hade situationen varit den omvända hade "caset" varit betydligt mycket bättre.
Växthuset läcker dock helt orimligt mycket även för att vara växthus, tror jag.
Har själv ett riktigt billigt litet växthus, som används som växthus, som är i det närmaste tätt. Utan att vi ansträngt oss för att få det tätt (bara monterat enligt anvisning).
Någon som har ett växthus som läcker lika illa som TS växthus
Kan någon rekommendera något silikon, tätninglist eller vad man ska använda dels som håller och dels kanske inte ser så hemskt ut innefrån, om det blir så man kanske kan sitta därS s97danl skrev:Ja, det är det för mig med, och jag menar inte att klanka ner. Men jag har jobbat med växthus och känner igen tillverkaren. Ett premiumväxthus kostar ungefär det dubbla.
Just T-modeller eller väggväxthus räknas som lite special och brukar vara dyrare än vanliga rektangulära växthus. T-modeller är också betydligt svårare att få till tätningen i taket då det är fler vinklar.
Jag har för dåligt med erfarenhet av olika tillverkares silikon för att kunna rekommendera viss produkt framför andra. Älskar TEC7, men det är någonting HELT annat.T trassel11 skrev:
Transparent eller vit är väl en smaksak (jag hade använt transparent, och maskerat angränsande ytor för att minska risk för kladd).
Finns det något som helst utrymme för tätningslister i takprofilerna?
En aluprofil som ligger mot plasttaket och sen ska vattnet rinna över detta till hängrännan.
Det är klart det kommer rinna under då och vatten blir ståendes på profilen som plasttaket vilar på eller i spalten mellan den profilen och hängrännan som sen trycks upp igen.
Antingen lägga en plåt eller gummiduk som kläms under plasttaket i nederkant som sen läggs över i hängrännan så vatten inte kan stanna kvar.
Eller att man borrar håll i ovankant hängränna, den bockade biten högst upp som är i nivå med plasttaket samt profilen som plasttaket vilar på så vatten kan rinna ner i hängränna och inte blir ståendes.
Ser ut som det där vatten samlas och fastnar. Du behöver hitta något sätt att dränera detta.
I filmen ovan vid 0:41 så ser du vad jag menar.
Det är klart det kommer rinna under då och vatten blir ståendes på profilen som plasttaket vilar på eller i spalten mellan den profilen och hängrännan som sen trycks upp igen.
Antingen lägga en plåt eller gummiduk som kläms under plasttaket i nederkant som sen läggs över i hängrännan så vatten inte kan stanna kvar.
Eller att man borrar håll i ovankant hängränna, den bockade biten högst upp som är i nivå med plasttaket samt profilen som plasttaket vilar på så vatten kan rinna ner i hängränna och inte blir ståendes.
Ser ut som det där vatten samlas och fastnar. Du behöver hitta något sätt att dränera detta.
I filmen ovan vid 0:41 så ser du vad jag menar.
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/silikon-wetroom-vit-03l-bostik
Bostik Wetroom Silikon Transparent .
Finns transparent variant , kan bli en utmaning att applicera på alla otätheter dock .
Måste täta alla 4 sidor runt varje skiva på taket .
Tycker detta blir en bättre lösning . Dock måste taket monteras om .
Plus silikon i skarvar och där alu. lister ej är 100% täckande sett från utsidan .
https://www.kyminpalokarki.se/produ...r-och-dorrar-silikon-sjalvahaftande-50-m--rll
Bostik Wetroom Silikon Transparent .
Finns transparent variant , kan bli en utmaning att applicera på alla otätheter dock .
Måste täta alla 4 sidor runt varje skiva på taket .
Tycker detta blir en bättre lösning . Dock måste taket monteras om .
Plus silikon i skarvar och där alu. lister ej är 100% täckande sett från utsidan .
https://www.kyminpalokarki.se/produ...r-och-dorrar-silikon-sjalvahaftande-50-m--rll
Tyvärr inte,K Kardan79 skrev:Jag har för dåligt med erfarenhet av olika tillverkares silikon för att kunna rekommendera viss produkt framför andra. Älskar TEC7, men det är någonting HELT annat.
Transparent eller vit är väl en smaksak (jag hade använt transparent, och maskerat angränsande ytor för att minska risk för kladd).
Det tråkigt att höra.T trassel11 skrev:
Du kan ju alltid köpa glas till taket, och byta ut kanalplasten.
Då borde du få plats med tätningslister.
Det är dock dyrt, och med tanke på de problem du har finns ju en risk att det inte blir bra trots byte till glas + lister.
Alternativet är väl att använda silikon eller annan lämplig tätningsmassa.
Gissar att du för att kunna få det någorlunda tätt behöver riva delar av taket i syfte att kunna applicera massan på lämpliga ställen.
Lycka till!
Ett alternativ, om tätning misslyckas, är möjligen att fästa större skivor ovanpå befintligt tak, med så få skarvar som möjligt. Förslagsvis av lite tjockare kanalplast. Om du låter dessa skivor dessutom gå utanför befintliga taket, så minskar risken för läckage ytterligare. Nämnas bör dock att jag inte tittat på ritningen för att se hur mycket jobb det skulle vara.
Ja typ överallt, tack för omtankenK Kardan79 skrev:Det tråkigt att höra.
Du kan ju alltid köpa glas till taket, och byta ut kanalplasten.
Då borde du få plats med tätningslister.
Det är dock dyrt, och med tanke på de problem du har finns ju en risk att det inte blir bra trots byte till glas + lister.
Alternativet är väl att använda silikon eller annan lämplig tätningsmassa.
Gissar att du för att kunna få det någorlunda tätt behöver riva delar av taket i syfte att kunna applicera massan på lämpliga ställen.
Lycka till!
Tack änndå för du svaradeK Kardan79 skrev:Jag har för dåligt med erfarenhet av olika tillverkares silikon för att kunna rekommendera viss produkt framför andra. Älskar TEC7, men det är någonting HELT annat.
Klicka här för att svara