Behöver tips på hur vi ska tänka kring att lägga betong inomhus. Tacksam för alla rekommendationer. Yta:65kvm. Nuvarande golv: Inomhus golv med källare under. Idag har vi gjuten betong med järnbalkar. Vi har plockat bort trägolvet och ska gjuta upp golvet och lägga till golvvärme. Golvet är väldigt ojämnt, samt har stora nivåskillnader mellan rummen. Har fått rådet att gjuta 8cm för att jämna ut golvet och därefter gjuta igen med armering och slutligen golvvärme. Är osäker på om det är rätt att göra så. Är det ok att gjuta 8cm betong och sen nytt lager betong?

Kan tyvärr inte slipa ner golvet, det är alldeles för mkt jobb.

Känns som att det kommer bli dålig takhöjd inomhus..
Varför inte spåra i betongen som ligger?
Och jag hade lagt isolering istället för 8cm betong..

plåtrickard plåtrickard skrev:
Känns som att det kommer bli dålig takhöjd inomhus..
Varför inte spåra i betongen som ligger?
Och jag hade lagt isolering istället för 8cm betong..
Har rivit tidigare golv, dessutom har vi hög takhöjd.
Ja, har funderat på isolering, men har fått rådet att gjuta istället. Vet inte riktigt varför 🤷‍♀️. Men du hade isolerat.

8 cm betong väger en del, klarar valvet den extra tyngden?

Vad ska ni ha för ytskikt på golvet?

Hade eventuellt jämnat av de största ojämnheterna sen isolering.
Eller byggt uppreglat golvsystem.
Sen på med spårade golvspånskivor på isoleringen/regelverket.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
8 cm betong väger en del, klarar valvet den extra tyngden?

Vad ska ni ha för ytskikt på golvet?

Hade eventuellt jämnat av de största ojämnheterna sen isolering.
Eller byggt uppreglat golvsystem.
Sen på med spårade golvspånskivor på isoleringen/regelverket.
Ja precis, vi ska förstärka med stötar så det håller.
Vi ska ha klinker golv med vattenburen golvvärme.

Ok, så vi ska försöka jämna ut så pass att det ska gå att lägga isolering och sen betongen.

Skickar bilder på golvet. Har markerat skillnad på golvet med röd pil. Har byggt en tillbyggnad med högre golvplan och ska nu försöka anpassa gamla golvet till samma nivå.

Gällande uppreglat golvsystem, finns det risk för fuktskador?

• Bild på byggarbetsplats med förberett golv, en aluminiumsstege, murade väggar, verktyg och ett rött handritat märke som visar en nivåskillnad i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvplan i en tillbyggnad med ojämnt underlag markerat med en röd pil, i bakgrunden syns en stege och en tegelfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har inte funderat på Eps-betong och flytspackel?

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har inte funderat på Eps-betong och flytspack
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har inte funderat på Eps-betong och flytspackel?
Jo det är ett alternativ som vi funderar på. Fick idag den rekommendationen, att Jämna ut med Eps och använda isolering.
Killen som har fått uppdrag att bygga hos oss envisar med att inte använda isolering. Han vill att värmeslingorna värmer betongen så att värmen sprids jämnt i huset.

Jag tror du måste försöka hålla ner vikten på bjälklaget. Ett gammalt gjutet med stålbalkar klarar inte hur mycket som helst.
Om du gjuter hela kakan hur tjock blir betongen då?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag tror du måste försöka hålla ner vikten på bjälklaget. Ett gammalt gjutet med stålbalkar klarar inte hur mycket som helst.
Om du gjuter hela kakan hur tjock blir betongen då?
Först 80mm och sen 100mm, sammanlagt 18cm.
Enligt byggaren ska det hålla.

28 ton kommer du lägga på bjälklaget om du gjuter med betong.
Rent krasst kan du avjämna med sand innan isolering och flytspackel om du hellre vill det.
Personligen skulle jag skippa betongen. Du har ju redan ett bjälklag som har bärigheten varför vill då din byggare ha mer betong?

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
28 ton kommer du lägga på bjälklaget om du gjuter med betong.
Rent krasst kan du avjämna med sand innan isolering och flytspackel om du hellre vill det.
Personligen skulle jag skippa betongen. Du har ju redan ett bjälklag som har bärigheten varför vill då din byggare ha mer betong?
Vi behöver betong för att förstärka golvet, samt jämna ut och därefter i samband med golvvärmen.
Byggaren har hög betonggolv hemma hos sig och tycker att det blir bra värmefördelning.

Behöver golvet förstärkas, och varför? Saknas det isolering? Annars är de väl enklast att bara flytspackla in golvvärmen….

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Behöver golvet förstärkas, och varför? Saknas det isolering? Annars är de väl enklast att bara flytspackla in golvvärmen…
Larsa Larsa skrev:
Behöver golvet förstärkas, och varför? Saknas det isolering? Annars är de väl enklast att bara flytspackla in golvvärmen….
Verkar inte att det behöver förstärkas. Ngt som jag trodde. Utan det handlar om att jämna golvet så det passar det nya golvet, samt att värma betonggolvet så att värmen fördelas jämnt i huset. Därav som byggaren valt bort isolering. Jag vet inget om bygge. Men ngt säger mig att bara lägga betong känns fel.

Vill du göra det svårt för dig och dessutom öka vikten med motsvarande 20 personbilar kör på med 18cm betong

Annars fyll upp med EPS betong lägg golvvärme och flytspackla sista centimetrarna

A abygg skrev:
Vill du göra det svårt för dig och dessutom öka vikten med motsvarande 20 personbilar kör på med 18cm betong

Annars fyll upp med EPS betong lägg golvvärme och flytspackla sista centimetrarna
Menar du att vi även ska ha isolering (efter vi har jämnat golvet med eps-betong).Annars blir det mkt eps-betong tänker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.