1 216 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Hur lång får en 2,5 kvadrats kabel vara som avsäkras med 10 A
Medlem
· Norrbotten
· 12 inlägg
Hur lång på ett ungefär får en två och en halv kvadrats kabel vara som avsäkras med 10 ampere och förläggs i mark?
Den är inte lätt att svara på...T Thommy Larsson skrev:
Det är kravet på kortslutningsskydd som begränsar längden, det innebär kortfattat att reglerna ställer krav på utlösningstid.
Grejen är dock att du måste ta bakomliggande kabel och transformator i beaktning för att kunna avgöra hur lång den nya kabeln får lov att vara.
Detta för att bakomliggande installation har en "bromseffekt" vid kortslutning och denna får inte vara för stor.
Värdet för denna bromseffekt är ett motståndsvärde som kallas förimpedans, och denna ska nätägaren kunna lämna ut till dig, men har du massa undercentraler på en gård till exempel måste mäta upp förimpedansen i din specifika undercentral för att kunna förlägga ny kabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Ur elsäkerhetssynvinkel får den vara drygt 50 mil lång om den är skyddad av en JFB med I∆n = 30 mA.
Man får dock kanske blunda för regeln som säger att kablar inte ska ta skada av överström. Då överlast är ok med 10 A och 2.5 mm² så handlar det om kortslutning (L-N, inte L-PE) någonstans utefter kabeln. Sker det i mitten av kabeln så har den ju skadats, fast inte av överström, men den går att laga. Frågan är om det finns en punkt på kabeln där en kortslutning kommer att skada biten mellan säkringen och felstället pga uppvärmning. Jag är inte så säker på det
Vid någon punkt kommer säkringen inte längre att lösa ut, men då ligger vi under typ 15 A vilken kabeln inte tar skada av, bara plånboken (elräkningen).
Så den fråga du ska ställa dig är vilket maximalt spänningsfall som du kan tolerera.
Man får dock kanske blunda för regeln som säger att kablar inte ska ta skada av överström. Då överlast är ok med 10 A och 2.5 mm² så handlar det om kortslutning (L-N, inte L-PE) någonstans utefter kabeln. Sker det i mitten av kabeln så har den ju skadats, fast inte av överström, men den går att laga. Frågan är om det finns en punkt på kabeln där en kortslutning kommer att skada biten mellan säkringen och felstället pga uppvärmning. Jag är inte så säker på det
Så den fråga du ska ställa dig är vilket maximalt spänningsfall som du kan tolerera.
Jag tror jag stött på exakt denna som frågor två gånger under tiden jag varit verksam inom el. Vid första tillfället så var svaret att det inte är tillåtet att låta jordfelsbrytaren överta skydded emot jordslutning, utan den skulle då ses som endast ett komplement. Detta ändrades några år senare och vissa dimensioneringsmjukvaror ändrar utfallet vid tilläggning av jordfelsbrytare.Bo.Siltberg skrev:
Så detta förfarande är visserligen inom reglerna, dock är jordfelsbrytaren en känsligare komponent och därför utrustad med test knapp för att kunna verifiera funktion. Sedan kan en jordfelsbrytare störas ut vilket inte en smältsäkring eller dvärgbrytare kan.
Konsekvensen vid en defekt jordfelsbrytare med detta upplägg blir då att allting som är jordat blir spänningssatt och denna felström kan uppgå till 10A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Hmm, jag förutsatte här att alla läsare förstår att man inte ska dimensionera en ledning så som jag beskrev. Man ska inte ha 50 mil långa ledningar...
Vilken decennium kommer dina svar från? Vad jag kan se har JFB varit tillåten som felskydd åtminstone de senaste 30 åren.
Vilken decennium kommer dina svar från? Vad jag kan se har JFB varit tillåten som felskydd åtminstone de senaste 30 åren.
Jag tog ut mina behörigheter 2014 men åkte till Norge några år efter det.Bo.Siltberg skrev:
Vill minnas att argumentet emot framfördes under en elsäkerhetsföreläsning, medan argumentet att det var tillåtet dök upp vid utbildning i kabeldimensionering. Jag kommer bara ihåg förnamnet på personen "Gunnar" som även satt som support på svenska El-Vis ett tag, enligt honom själv var han en av de rådgivande ingenjörerna för utvecklingen av denna mjukvaran. Han hade också en viss skepsis emot förfarandet men att det trots allt var "tillåtet att göra så"
Har man en egen ackreditering så antar jag att det kommer till vad man känner sig komfortabel med.
Jag har dock varit med om betydligt fler jordfelsbrytare som varit ur funktion än automatsäkringar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Om säkringen ska vara med, och det ska den, så behöver vi veta typ av säkring, smältsäkring eller dvärg, och typ av dvärg, B eller C.T Thommy Larsson skrev:
Sedan behöver vi veta nätets impedans fram till ditt uttag som du tänker använda. Det kan du mäta upp med vattenkokarmetoden. Eller så kan du berätta lite om hur du bor, tätort med starkt nät eller långt ut på landet med svagt nät, och avstånd och area på ledningarna mellan mätarskåp - elcentral - uttag.
Då kan du få ett bättre svar.
Ja jfb kan ta hand om automatisk frånkoppling av matningen 411 i elinstallationsreglerna. Kvar blir då fel mellan linje till neutral och linje till linje om det är en sådan krets. Det tar kortslutningsskyddet hand om.
Det som nästan alltid brukar bli dimensionerande är spänningsfallet. Där rek är 3% för belysning och 5% för övriga kretsar.
Vid 5% ger det då ca 50 m både för 10A/1,5 mm2 och 16A/2,5 mm2. Om man vet av att gruppen specifikt inte kommer belastas med sin märkström så kan man ju ta höjd för lägre. Men en uttagsgrupp vet man aldrig vad som kommer pluggas i så där räknar i alla fall jag alltid med skyddets märkström. Då kommer det fungera oavsett belastning.
Det som nästan alltid brukar bli dimensionerande är spänningsfallet. Där rek är 3% för belysning och 5% för övriga kretsar.
Vid 5% ger det då ca 50 m både för 10A/1,5 mm2 och 16A/2,5 mm2. Om man vet av att gruppen specifikt inte kommer belastas med sin märkström så kan man ju ta höjd för lägre. Men en uttagsgrupp vet man aldrig vad som kommer pluggas i så där räknar i alla fall jag alltid med skyddets märkström. Då kommer det fungera oavsett belastning.
Klicka här för att svara