1 671 läst ·
35 svar
2k läst
35 svar
Hur ska jag planera köket i svår tillbyggnad?
Garagebyggare
· Örebro
· 22 inlägg
Bra att du utmanar våra tankar! Bra men jobbigt. Haha. Men bättre att det är jobbigt att tänka i några veckor än jobbigt att ha ett dåligt kök i år.BirgitS skrev:
Ursäkta att jag går emot många andras lovord. Passager och en del annat blev bra, men inte arbetstriangeln.
Vill man verkligen plocka ut potatisen och grönsakerna ur kylskåpet bära dem bort till diskhon för att skala/skölja, stå till höger diskhon (pga. utsikten) för att skära dem och sen bära dem tillbaks till hällen?
Jag skulle ju vilja ha kyl, ho, 1 m bred arbetsyta och hällen efter varandra för att slippa gå omkring och bära en massa.
Garagebyggare
· Örebro
· 22 inlägg
Stort tack för alla tankar och peppen i sista meningen - behövs när det är klurigt att det känns som att det inte blir riktigt bra hur vi än gör. :-DV Vinkelkaka skrev:helhetsintrycket i alt. 1 känns bäst, med köksön. Luftigare, mindre trångt, lättare att röra sig. Med låga fönster i matsalsdelen till höger så borde också alt . 1 innebära att ljus/utsikt nyttjas bättre i köksdelen.
Köksön är ju också flexibel, kan flyttas och göras större eller mindre i efterhand. Jag skulle kanske vänta med den tills allt annat var klart och se då hur behovet ser ut, hur köksön påverkar ljuset från fönstren. Kanske blir det bättre med arbetsbord utan underskåp?
Kyl och frys uppe till höger innebär kort avstånd till både matbord och matlagningsdel.
I alt.5 känns arbetsytan vid spisen liten, relativt kökets storlek. Jag tycker absolut att ni ska sätta in vedspis, av flera skäl, och den ökar ju spisytan, dock kan den inte användas för beredning när den används. I stället skulle jag fundera på att flytta högskåp/kyl från den väggen för att få yta.
Diskhon uppe till höger är jag lite kluven till i de senare alternativ. Bra att ha närhet till både matbord och spis. Men något känns inte helt bra med två hoar och den stora så långt från spisen.
Så, utsikten. Jag gillar fönstret som tillkom i alt. 5. Tillsammans med luftigt i mitten och stora fönster i matsalsdelen borde det bli en viktig del av upplevelsen av hela rummet. Och kan nyttjas vid arbete från köksön och uppe till höger. Skulle det gå att kombinera fönstret med kyl/frys om fönstret är lite smalare och hörnet (gamla högra ytterväggen) tas bort helt för att flytta kyl/frys lite till höger? Eller är det bärande i det hörnet? Jmf alt.3 där väggstumpen är mindre.
Ska diskhon vara just där för utsikten även om det har nackdelar för matlagningen? Bara ni kan svara, men en fråga att ställa sig är då vilka arbetsmoment man lägger tid på. Om diskhon är mot vänsterväggen kanske andra moment kan utföras med utsikt?
Eftersom utsikten verkar vara något extra så vore det ju läckert med fönster i matsalsdelen som går så långt ner som möjligt. Men om det blir alldeles för lite förvaring så är en lösning att ha fönster från 50-60cm från golv och under ha sittbänk med förvaring under.
Oavsett så stort lyft jämfört med befintligt och kul resa ni har!
Så många bra inspel på de olika alternativen. Jag ska prata med konstruktör i veckan och fundera på avväxlingens storlek och möjligheten att vara mer flexibel där. Vilka arbetsmoment som kan/bör/får utföras med utsikt är en bra fråga. Tack!
Jag kan förstå det här med att man vill diska med utsikt. Å andra sidan är det väldigt få minuter om dagen man diskar och då tittar man mest nedåt. Jag skulle satsa på möjligheten till utsikt när man tillreder eller bakar eftersom man lägger betydligt mer tid på det. Kan barnen dessutom antingen hjälpa till eller göra läxor/pyssla på köksön samtidigt så blir det ännu mer tid där och då mer tid med utsikt.
Så det är två saker jag vill lyfta fram. Dels att köksön blir mer användbar om den är plan istället för med en del vanlig bänkyta och en del förhöjd. Dels att utgå från det ni (eller frun) lägger mest tid på varje dag när ni planerar runt utsikten.
Så det är två saker jag vill lyfta fram. Dels att köksön blir mer användbar om den är plan istället för med en del vanlig bänkyta och en del förhöjd. Dels att utgå från det ni (eller frun) lägger mest tid på varje dag när ni planerar runt utsikten.
Garagebyggare
· Örebro
· 22 inlägg
Väldigt bra reflektioner! Det tar vi med oss. Stort tack!K Karin Svensson5 skrev:Jag kan förstå det här med att man vill diska med utsikt. Å andra sidan är det väldigt få minuter om dagen man diskar och då tittar man mest nedåt. Jag skulle satsa på möjligheten till utsikt när man tillreder eller bakar eftersom man lägger betydligt mer tid på det. Kan barnen dessutom antingen hjälpa till eller göra läxor/pyssla på köksön samtidigt så blir det ännu mer tid där och då mer tid med utsikt.
OK, men ta "spaningen" för vad en är - jag har ju ingen aning om era prioriteringar. Men OM ni hellre hade velat ha RWC:n på bottenplanet tillgänglig neutralt från entrén, och kontakten mellan våningsplanen hellre mellan det fina storköket/matsalen och lekrummet, så ser jag en möjlighet att RWC:n och trappan i princip byter plats (trappan vinner på att omformas, men funkar att bara vändas på).L långsamma-hobbysnickarn skrev:
Trappan står då öppet i ett stort rum, delvis öppet ända upp mot yttertaket. Den landar i ett lekrum i samma fina hushörn som matbordet, med kontakt (balkongräcke) ner till matsalen.
Bad på övre plan hamnar över RWC:n på bottenplanet. Den yta som nu är bad + lekrum (minus passage förbi badet) blir det tredje sovrummet (det var därför jag frågade om rumshöjd mot takfoten).
Lite mer spännande rum och samband och en riktigt stor, flott matsal - men om kontakt med vad som händer (och hörs...) i lekrummet medan man försöker fokusera på en parmiddag med tända ljus i matsalen är till fördel eller till nackdel, det vet bara ni själva
Hur ser ni på ljusbortfallet pga utbyggnaden? Det går förvisso att leva med lampor vid köksarbete, men det känns betydligt trevligare med dagsljus på arbetsbänkarna.
Ni kanske får in tillräckligt med ljus ändå?
Ni kanske får in tillräckligt med ljus ändå?
Klicka här för att svara