Har ni plats för 70cm djupa underskåp? I så fall tycker jag ni ska fundera på det, det ger mer förvaring men inte minst mycket generösare bänkyta.

• Gilla
långsamma-hobbysnickarn
  • Laddar…
K Karin Svensson5 skrev:
Jag är inne på samma spår som Chrzan, alternativ 1 men med kyl och frys bredvid högskåpen. Dels så är det guld värt med fullstor kyl när man har tre tonåringar och dels gör det stor skillnad att ha en lång sammanhållen bänkyta. Man skulle även kunna ta bort ett av högskåpen för att få en liten bänkyta bredvid dörren till uterummet till att ställa kaffebryggaren.

Jag gillar även tipset om att vrida på köksön eller att göra den mer kvadratisk. Här har arkitekten ritat in det naturliga gångstråket från hallen till altandörrarna vilket kommer vara viktigare än ni tror när ni ska nyttja altanen. Ert egna alternativ (4) blockerar gångstråket och ni kommer störa er på det i längden.

Glöm inte bort att isolera vägg och dörr till toan ordentligt, inte kul varken att sitta därinne och låta eller att sitta vid matbordet och lyssna. Inser nu att gångstråket till toan är samma som till altandörrarna, dvs ni kommer bli galna både på att springa runt matbord eller köksö för att nå toan och på att barnen ska tränga sig förbi den som lagar mat när de har bråttom till toan. Lämna det gångstråk som arkitekten ritat in oavsett om ni väljer alt 1 eller 3!
Stort tack för detta Karin! Så bra tips och tankar om detta med gångstråk osv! Hos IKEAs köksplanerare ville de inte ge oss idéer om layout utan mest byta enskilda skåp osv. Planeraren där lovordade Alternativ 4 (alltså den handritade) - vilket ingen här har gjort. Tack Bygga Hus! :-)

Vi har ritat så många egna alternativ på detta och försöker hitta prioriteringarna som är viktigast för oss. Min fru vill gärna ha bänkyta och diskho vid fönster. Hon älskar att vara ute och titta ut när hon är inne. Hon har pluggat miljöpsykologi så hon har dessutom forskning på hur det påverkar hälsan. :-D Så vi har många aspekter att väga in. Baserat på det Frida, Chrzan och flera skriver om flödet till altandörrar/toa så har vi gjort ett till Alternativ 5 som baserat på Alternativ 3 men flytta diskhon och ta upp ett fönster i befintlig vägg. Förutom att kunna diska med utsikt så löser det också det problem med Altarnativ 3 som Birgit påpekade - långt att gå med ren disk från DM. Nu kan man fälla ut DM, stå framför vask och packa i lådorna i "kökshalvön". Nu är det inritat ett 70 x 70 K/F med drygt 300 liter kyl. Går ju också att byta till ett 90cm brett K/F med dubbeldörrar. Då får man krympa bänkskåpet mellan spis och diskho nr 2 från 60 till 40. Ett problem med denna lösning är lite för lite förvaring. Sällan-grejer kan vi ha ett av högskåpen utanför toan men det är ändå liiiiite tajt. Inritat är också runt bord enligt förslag från Chrzan - men det blev lite väl stort (typ 150 cm) beroende på storleken på glaset jag hade som mall. :-D

Alternativ5:
Handritad köksplan med diskho vid fönster, köksö, kyl/frys, diskmaskin och runt matbord med sex sittplatser. Visar gångstråk och rumsuppdelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad kökslayout med diskho, ugn, kyl och överskåp. Skåpen är placerade mot en vägg och det finns en kran ovanför diskhon.
Skapa konto

Ja, välisolerad vägg vid toan blir superviktigt. Vi har haft idéer att bygga badrum i befintligt vardagsrum bara för att inte ha det vid matplatsen men arkitekten kom med idéen om att göra en liten "minihall" utanför toan så att toadörren åtminstone inte öppnas direkt ut till köket. Men välisolerad vägg blir viktig.

Tack igen alla!

C Chrzan skrev:
Håller med Karin Svensson om värdet i att vårda passagelinjen längs trappsidan, WC-nischen och ut. Det där med att "docka" köksön mot trappan såg jag som en Plan B om ni verkligen måste maxa den beredningsytan, men inget jag skulle välja själv.

Du skriver att den fina utsikten är "uppåt" på ritningarna sett. Men då har ju även den som jobbar på bänken mot vardagsrumsväggen en fin siktlinje ut genom verandan? Vi vet ju inte hur den fasaden ser ut, men är det något där, t ex en lokalt mer generös uppglasning, som skulle hjälpa den upplevelsen på traven?

Vad är våningshöjden upp till sovrumsplanet, och hur ser planlösningen ut där?
Tack för input! Fina utsikten går att se genom verandans glasning. Men det är ju om man vrider huvudet 90 grader. Själva vardagsrumsväggens arbetsytor idag känns ganska "instängda" och mörka. Om vi bygger ut huset blir det ju dessutom ännu längre till ljusinsläppen och ljuset avtar ju med kvadraten av avståndet så även om det blir större ljusinsläpp så blir det tydligt längre avstånd till dem.

Våningshöjd - menar du takhöjd då? Den kommer vara 2,43. Andra våningens förslag ser ut såhär:
Planskiss över andra våningen med tre sovrum, allrum/lekrum, badrum och balkong.
Skapa konto

Alternativ 5 ser ut som en bra kompromiss!

Diskhon vid spisen går att göra smal, den kommer inte användas så mycket.

Något som är mycket viktigare, speciellt med växande barn, är höjden på mikron. Barnen behöver kunna lyfta ut tallrikar med varm mat utan att tippa något över sig! Det är bättre att flytta ner både ugn och mikro ett steg (motsvarande en låda) än att ha mikron så högt.

• Gilla
  • Älska
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Har ni plats för 70cm djupa underskåp? I så fall tycker jag ni ska fundera på det, det ger mer förvaring men inte minst mycket generösare bänkyta.
Bra idé! Är det fler än Kvik som har det som standrad? Snickerier osv förstår jag kan ta fram det men det är kanske inte så styor chans att vi har råd med det.

C
Haha, detta är som alltid en iterativ process.
Det kändes bra att den gamla husvolymen behöll sin läsbarhet genom intakta hörn. Men att ta upp ett med nödvändighet mindre fönsterhål över hon stör inte den känslan så mycket, och löser utsiktsproblemet för diskaren :)
Ni kan lugnt reducera storleken på den extra hon vid spisen och på det sättet få mer bänkyta, den används väl mest för att typ slå ut spaghettivatten och fylla på med lite vätska i en kokande gryta.

Beslutet att eventuellt lösgöra köksön så man får bättre rundflyt mellan rumsdelarna är ju oberoende av detta, och själv skulle jag välja det alternativet. Nu får nu ju en stor golvyta på kökssidan som inte är så effektiv, medan det runda matbordet blir ganska kringränt (oavsett storlek)och bara kan "matas" med sittande personer från en sida.

• Gilla
toving
  • Laddar…
K Karin Svensson5 skrev:

Något som är mycket viktigare, speciellt med växande barn, är höjden på mikron. Barnen behöver kunna lyfta ut tallrikar med varm mat utan att tippa något över sig! Det är bättre att flytta ner både ugn och mikro ett steg (motsvarande en låda) än att ha mikron så högt.
Tack! Ja, det är en kompromiss - men det är åtminstone en möjlig väg framåt. Bra tips om micro/ugn. Jag kände själv när jag ritade att det satt högt upp.

C Chrzan skrev:
Det kändes bra att den gamla husvolymen behöll sin läsbarhet genom intakta hörn. Men att ta upp ett med nödvändighet mindre fönsterhål över hon stör inte den känslan så mycket, och löser utsiktsproblemet för diskaren :)
Ni kan lugnt reducera storleken på den extra hon vid spisen
C Chrzan skrev:
Ni kan lugnt reducera storleken på den extra hon vid spisen och på det sättet få mer bänkyta, den används väl mest för att typ slå ut spaghettivatten och fylla på med lite vätska i en kokande gryta.

Beslutet att eventuellt lösgöra köksön så man får bättre rundflyt mellan rumsdelarna är ju oberoende av detta, och själv skulle jag välja det alternativet. Nu får nu ju en stor golvyta på kökssidan som inte är så effektiv, medan det runda matbordet blir ganska kringränt (oavsett storlek)och bara kan "matas" med sittande personer från en sida.
Japp, det är en iterativ process och ni är ett fantastiskt testteam! :-)

Köksö. Ja, det går ju att bygga köksön lösgjord och ändå kunna docka an som på Alternativ 5. Då fås ett bänkskåp till höger om huvuddiskon som ev kan stängas för om köksön dockas an. Men om man vill ha den lösgjord så vrider man köksön 90 grader och får då 90 bred köksö med 90 cm mot trappa och 120 cm mot diskho/DM med dubbla flöden till matplatsen. SPÄNNANDE tanke.

• Gilla
Karin Svensson5 och 1 till
  • Laddar…
L långsamma-hobbysnickarn skrev:
Bra idé! Är det fler än Kvik som har det som standrad? Snickerier osv förstår jag kan ta fram det men det är kanske inte så styor chans att vi har råd med det.
När vi valde kök förra året hade även Puustelli och Lidhult 70 djupa underskåp. Vi valde Lidhult och är väldigt nöjda med det.

• Gilla
långsamma-hobbysnickarn
  • Laddar…
C
K Karin Svensson5 skrev:

Så skönt att jag inte är ensam i min avsky mot högt placerade ugns- och mikrougnsluckor. Förstår inte hur detta farliga mode tagit sodan skruv. Inte ens jag som är 170 lång vill hantera tunga plåtar och skvimpiga skålar med mikrad soppa på den höjden, för att inte tala om barn.

• Gilla
långsamma-hobbysnickarn
  • Laddar…
C
(...) Våningshöjd - menar du takhöjd då? Den kommer vara 2,43. Andra våningens förslag ser ut såhär:
[bild]
Jag menade höjd golv-till-golv, dvs inkl. bjälklagstjockleken. Detta p g a mycket löst grundade spåningar om trappan vs nya WC:n. Men det ser ju redigt och effektivt ut som det är, om ni inte uppfattar det som ett problem att man når WC:n via kök/matrum och inte från hallen.
Vad är rumshöjden på vinden längst ut mot takfoten?

BirgitS
Baserat på det Frida, Chrzan och flera skriver om flödet till altandörrar/toa så har vi gjort ett till Alternativ 5 som baserat på Alternativ 3 men flytta diskhon och ta upp ett fönster i befintlig vägg. Förutom att kunna diska med utsikt så löser det också det problem med Altarnativ 3 som Birgit påpekade - långt att gå med ren disk från DM. Nu kan man fälla ut DM, stå framför vask och packa i lådorna i "kökshalvön". Nu är det inritat ett 70 x 70 K/F med drygt 300 liter kyl. Går ju också att byta till ett 90cm brett K/F med dubbeldörrar. Då får man krympa bänkskåpet mellan spis och diskho nr 2 från 60 till 40.
Ursäkta att jag går emot många andras lovord. Passager och en del annat blev bra, men inte arbetstriangeln.

Vill man verkligen plocka ut potatisen och grönsakerna ur kylskåpet bära dem bort till diskhon för att skala/skölja, stå till höger diskhon (pga. utsikten) för att skära dem och sen bära dem tillbaks till hällen?
Jag skulle ju vilja ha kyl, ho, 1 m bred arbetsyta och hällen efter varandra för att slippa gå omkring och bära en massa.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Ursäkta att jag går emot många andras lovord. Passager och en del annat blev bra, men inte arbetstriangeln.

Vill man verkligen plocka ut potatisen och grönsakerna ur kylskåpet bära dem bort till diskhon för att skala/skölja, stå till höger diskhon (pga. utsikten) för att skära dem och sen bära dem tillbaks till hällen?
Jag skulle ju vilja ha kyl, ho, 1 m bred arbetsyta och hällen efter varandra för att slippa gå omkring och bära en massa.
Jag håller ju egentligen med dig, men har uppfattat diskarens utsikt som helt överordnad. Och då får man ju kompromissa med annat. Men väldigt bra att du lyfter fram detta så det verkligen blir ett informerat val med insikt om alla konsekvenserna.

• Gilla
långsamma-hobbysnickarn och 1 till
  • Laddar…
V
helhetsintrycket i alt. 1 känns bäst, med köksön. Luftigare, mindre trångt, lättare att röra sig. Med låga fönster i matsalsdelen till höger så borde också alt . 1 innebära att ljus/utsikt nyttjas bättre i köksdelen.
Köksön är ju också flexibel, kan flyttas och göras större eller mindre i efterhand. Jag skulle kanske vänta med den tills allt annat var klart och se då hur behovet ser ut, hur köksön påverkar ljuset från fönstren. Kanske blir det bättre med arbetsbord utan underskåp?

Kyl och frys uppe till höger innebär kort avstånd till både matbord och matlagningsdel.

I alt.5 känns arbetsytan vid spisen liten, relativt kökets storlek. Jag tycker absolut att ni ska sätta in vedspis, av flera skäl, och den ökar ju spisytan, dock kan den inte användas för beredning när den används. I stället skulle jag fundera på att flytta högskåp/kyl från den väggen för att få yta.

Diskhon uppe till höger är jag lite kluven till i de senare alternativ. Bra att ha närhet till både matbord och spis. Men något känns inte helt bra med två hoar och den stora så långt från spisen.

Så, utsikten. Jag gillar fönstret som tillkom i alt. 5. Tillsammans med luftigt i mitten och stora fönster i matsalsdelen borde det bli en viktig del av upplevelsen av hela rummet. Och kan nyttjas vid arbete från köksön och uppe till höger. Skulle det gå att kombinera fönstret med kyl/frys om fönstret är lite smalare och hörnet (gamla högra ytterväggen) tas bort helt för att flytta kyl/frys lite till höger? Eller är det bärande i det hörnet? Jmf alt.3 där väggstumpen är mindre.

Ska diskhon vara just där för utsikten även om det har nackdelar för matlagningen? Bara ni kan svara, men en fråga att ställa sig är då vilka arbetsmoment man lägger tid på. Om diskhon är mot vänsterväggen kanske andra moment kan utföras med utsikt?

Eftersom utsikten verkar vara något extra så vore det ju läckert med fönster i matsalsdelen som går så långt ner som möjligt. Men om det blir alldeles för lite förvaring så är en lösning att ha fönster från 50-60cm från golv och under ha sittbänk med förvaring under.

Oavsett så stort lyft jämfört med befintligt och kul resa ni har!

• Gilla
långsamma-hobbysnickarn
  • Laddar…
C Chrzan skrev:
Jag menade höjd golv-till-golv, dvs inkl. bjälklagstjockleken. Detta p g a mycket löst grundade spåningar om trappan vs nya WC:n. Men det ser ju redigt och effektivt ut som det är, om ni inte uppfattar det som ett problem att man når WC:n via kök/matrum och inte från hallen.
Vad är rumshöjden på vinden längst ut mot takfoten?
Våningshöjd 271 cm: Lyssnar gärna på dina spaningar.

Rumshöjd övervåning längst ut = 133cm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.