687 läst ·
1 svar
687 läst
1 svar
Hur ska jag lägga plinten?
Jag har fått bygglov för sommarstället och tänkte efter mycket om och men att gjuta egna plint. Har byggt en del med färdiggjutna plintar, 125kg bl.a., men nu tänkte jag göra det lite billigare och har darför några frågor ang plintläggningen.
Frostdjupet ligger hos oss på engl. gengse källor och andra tabuleringar på 1.6m. Jag har hört mig for hos grannar och andra snickrare i området att man endast behöver gräva ned till ca. 1m och sen är det bara dränera ordentligt. Jag gjorde lite undersökning och fann att man kunde använda isolering i syfte att skydda plintarna. Lite enkelt tänkte jag och jag är inte mycket for enkla lösningar när det gäller ett husbygge!
Så här tänkte jag gå tillväga (hoppas ni påpekar mig om jag har fel),
* markduk under - samt RUNT hela hålet for plinten
* gräva ned till 1.2 fyll igen 10-15cm grus(packad)
* gjuten platta om 40x40cm (cellplast isolering under plattan)
* gjuta plint till rätt höjd
* gruns runt hela plinten
* isolering runt plinten om 50cm. Detta ska ligga på 20cm Under markytan (Utkragningen)
* fyll igen det hela med jord (dvs ingen grus ovan isoleringen)
Har jag tänkt rätt? Jag bor i norra örebro län.
Frostdjupet ligger hos oss på engl. gengse källor och andra tabuleringar på 1.6m. Jag har hört mig for hos grannar och andra snickrare i området att man endast behöver gräva ned till ca. 1m och sen är det bara dränera ordentligt. Jag gjorde lite undersökning och fann att man kunde använda isolering i syfte att skydda plintarna. Lite enkelt tänkte jag och jag är inte mycket for enkla lösningar när det gäller ett husbygge!
Så här tänkte jag gå tillväga (hoppas ni påpekar mig om jag har fel),
* markduk under - samt RUNT hela hålet for plinten
* gräva ned till 1.2 fyll igen 10-15cm grus(packad)
* gjuten platta om 40x40cm (cellplast isolering under plattan)
* gjuta plint till rätt höjd
* gruns runt hela plinten
* isolering runt plinten om 50cm. Detta ska ligga på 20cm Under markytan (Utkragningen)
* fyll igen det hela med jord (dvs ingen grus ovan isoleringen)
Har jag tänkt rätt? Jag bor i norra örebro län.
Behöver nog inte påpekas att jag är ytterst tacksam för svar.❤️C centermin skrev:Jag har fått bygglov för sommarstället och tänkte efter mycket om och men att gjuta egna plint. Har byggt en del med färdiggjutna plintar, 125kg bl.a., men nu tänkte jag göra det lite billigare och har darför några frågor ang plintläggningen.
Frostdjupet ligger hos oss på engl. gengse källor och andra tabuleringar på 1.6m. Jag har hört mig for hos grannar och andra snickrare i området att man endast behöver gräva ned till ca. 1m och sen är det bara dränera ordentligt. Jag gjorde lite undersökning och fann att man kunde använda isolering i syfte att skydda plintarna. Lite enkelt tänkte jag och jag är inte mycket for enkla lösningar när det gäller ett husbygge!
Så här tänkte jag gå tillväga (hoppas ni påpekar mig om jag har fel),
* markduk under - samt RUNT hela hålet for plinten
* gräva ned till 1.2 fyll igen 10-15cm grus(packad)
* gjuten platta om 40x40cm (cellplast isolering under plattan)
* gjuta plint till rätt höjd
* gruns runt hela plinten
* isolering runt plinten om 50cm. Detta ska ligga på 20cm Under markytan (Utkragningen)
* fyll igen det hela med jord (dvs ingen grus ovan isoleringen)
Har jag tänkt rätt? Jag bor i norra örebro län.
Klicka här för att svara