2 235 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hur ska jag lägga golv?
Jag övertog ett fritidshus för ett par år sedan. Tidigare grävde de egen brunn och skapade ett eget vattensystem här. Vattentanken blev då satt in i närmaste uppvärmda rum, som var entrén till gästhuset. Det blev en större vattenläcka efter ett tag, då blev golvet rivet ut, och det har stått så för att torka, med bar betonggrund. Sen blev en packning dålig och det hann spruta en del igen. Nu är det förhållandevis torrt men det blir lite kondens på ett rör, så inte 100% torrt nära tanken. Jag skulle gärna lägga in golv där, men det är ju nu ett slags våtutrymme, men har ingen avrinning, så vet inte hur jag ska lösa det? Som golvet var lagt tidigare var det en frigolitplatta på betonggolvet, sedan en fanérplatta och linoleum/mattplattor tror jag ovanpå. Vid den första läckagen blev frigoliten och fanér skuret av, och bitarna ligger kvar under tanken. Tacksam för tips om hur jag kan lösa detta.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
1. Vad menar du med "vattentank"? Är det en hydrofor/hydropress eller en varmvattenberedare?Jerka4152 skrev:
Jag övertog ett fritidshus för ett par år sedan. Tidigare grävde de egen brunn och skapade ett eget vattensystem här. Vattentanken blev då satt in i närmaste uppvärmda rum, som var entrén till gästhuset. Det blev en större vattenläcka efter ett tag, då blev golvet rivet ut, och det har stått så för att torka, med bar betonggrund. Sen blev en packning dålig och det hann spruta en del igen. Nu är det förhållandevis torrt men det blir lite kondens på ett rör, så inte 100% torrt nära tanken. Jag skulle gärna lägga in golv där, men det är ju nu ett slags våtutrymme, men har ingen avrinning, så vet inte hur jag ska lösa det? Som golvet var lagt tidigare var det en frigolitplatta på betonggolvet, sedan en fanérplatta och linoleum/mattplattor tror jag ovanpå. Vid den första läckagen blev frigoliten och fanér skuret av, och bitarna ligger kvar under tanken. Tacksam för tips om hur jag kan lösa detta.
2. Var har du närmaste avloppsstam? Om betongplattan är frilagd hade jag övervägt att bila upp för en golvbrunn och ett avloppsrör under "tanken", spacklat fall och lagt våtrumsmatta. Då har du ju dels förebyggt framtida fuktskador, dels är det skönt med en golvbrunn om du av någon anledning måste tömma systemet.
Tack för svar.
Hydrofor Wellmate WM0235.
Det är en enkel diskho med avlopp i rummet innanför entrén c:a 3 m från tanken. Annars är badet till vänster om entrén, med tvättställ närmast, sedan dusch och toa längst bort. Tvättstället är väl egentligen inte längre bort än diskhon.
Hydrofor Wellmate WM0235.
Det är en enkel diskho med avlopp i rummet innanför entrén c:a 3 m från tanken. Annars är badet till vänster om entrén, med tvättställ närmast, sedan dusch och toa längst bort. Tvättstället är väl egentligen inte längre bort än diskhon.
Klicka här för att svara