Får inte rätt på hur detta ska kopplas. Det är en dubbelströmbrytare. Lyckas bara få paxfläkten att fungera när lampan är tänd.

• Öppen eldosa med oskyddade elektriska kablar som hänger från taket. Farligt och ovårdat installationsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Strömbrytare utan frontplatta, synlig mekanism, väggmonterad, installationsdetaljer, elektrisk utrustning, märkningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har du provat att koppla? Enda sättet att veta säkert är att mäta.

Men du har troligtvis inte blå fas, så jag antar att det är en tändtråd till din lampa. Då borde en vit kabel vara fas och den andra till paxfläkten. Men som sagt, bara antaganden.

tommib
Vad satt där innan? Finns det en annan strömbrytare som kan styra samma sak? Här kan man inte anta någonting alls med anledning av färgerna.

tommib tommib skrev:
Vad satt där innan? Finns det en annan strömbrytare som kan styra samma sak? Här kan man inte anta någonting alls med anledning av färgerna.
Satt en dubbelströmbrytare av äldre modell. Har endast en test penna, och den ger utslag på båda vita kablarna men inte på den blåa.

tommib
Och hur var den kopplad?
När du säger dubbelströmbrytare, menar du att det var två knappar på den?

När det ser ut sådär i väggen ska din testpenna inte ge något utslag alls eftersom spänningen ska vara bruten.

tommib tommib skrev:
Och hur var den kopplad?

När det ser ut sådär i väggen ska din testpenna inte ge något utslag alls eftersom spänningen ska självklart dt
tommib tommib skrev:
Och hur var den kopplad?

När det ser ut sådär i väggen ska din testpenna inte ge något utslag alls eftersom spänningen ska vara bruten.
Självklart stänger jag av när jag kopplar.
Ja exakt. En knapp till paxfläkt och en till lampa. Kan inte tyda något på de gamla strömbrytarna. Dock så satt en vit och en blå på samma sida och en vit själv på en sida.

Plahn Plahn skrev:
Hur har du provat att koppla? Enda sättet att veta säkert är att mäta.

Men du har troligtvis inte blå fas, så jag antar att det är en tändtråd till din lampa. Då borde en vit kabel vara fas och den andra till paxfläkten. Men som sagt, bara antaganden.
Har nog testat alla möjliga sätt. Får bara pax fläkten att fungera när lampan är tänd (vilket inte gör så mycket) och tvärtom, alltså att lampan fungerar när paxfläkten är på. Kan jag ha fel strömbrytare? Den har 2 knappar. Finns det olika?

Kalle Olsson2 Kalle Olsson2 skrev:
Har nog testat alla möjliga sätt. Får bara pax fläkten att fungera när lampan är tänd (vilket inte gör så mycket) och tvärtom, alltså att lampan fungerar när paxfläkten är på. Kan jag ha fel strömbrytare? Den har 2 knappar. Finns det olika?
Om du vill styra lampan med ena knappen och fläkten med andra har du rätt strömbrytare.

Du har rätt strömbrytare men du kopplade nog inkommande fas på en utgång.

Kan det vara så att fas ligger konstant på genom lampa/fläkt och sedan jordas dessa genom brytaren till nollan ?

Har du möjlighet att fota den gamla brytaren och rita in vad som satt var? Även om det inte går att läsa något så kanske någon känner igen modellen.

Plahn Plahn skrev:
Du har rätt strömbrytare men du kopplade nog inkommande fas på en utgång.
Ska inkommande fas sitta på L1?

Bästa svaret

Ska inkommande fas sitta på L1?
Ja.

Om en av knapparna alltid tänder lampan och den andra knappen startar fläkten, men bara om lampan är tänd, så har du kopplat inkommande fas till utgången som för knappen som styr lampan och lampans tändtråd till L1. Skifta de två trådarna i så fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.