Får inte rätt på hur detta ska kopplas. Det är en dubbelströmbrytare. Lyckas bara få paxfläkten att fungera när lampan är tänd.
Produkter som diskuteras: "paxfläkten"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Hur har du provat att koppla? Enda sättet att veta säkert är att mäta.
Men du har troligtvis inte blå fas, så jag antar att det är en tändtråd till din lampa. Då borde en vit kabel vara fas och den andra till paxfläkten. Men som sagt, bara antaganden.
Men du har troligtvis inte blå fas, så jag antar att det är en tändtråd till din lampa. Då borde en vit kabel vara fas och den andra till paxfläkten. Men som sagt, bara antaganden.
Och hur var den kopplad?
När du säger dubbelströmbrytare, menar du att det var två knappar på den?
När det ser ut sådär i väggen ska din testpenna inte ge något utslag alls eftersom spänningen ska vara bruten.
När du säger dubbelströmbrytare, menar du att det var två knappar på den?
När det ser ut sådär i väggen ska din testpenna inte ge något utslag alls eftersom spänningen ska vara bruten.
tommib skrev:
Självklart stänger jag av när jag kopplar.tommib skrev:
Ja exakt. En knapp till paxfläkt och en till lampa. Kan inte tyda något på de gamla strömbrytarna. Dock så satt en vit och en blå på samma sida och en vit själv på en sida.
Har nog testat alla möjliga sätt. Får bara pax fläkten att fungera när lampan är tänd (vilket inte gör så mycket) och tvärtom, alltså att lampan fungerar när paxfläkten är på. Kan jag ha fel strömbrytare? Den har 2 knappar. Finns det olika?Plahn skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om du vill styra lampan med ena knappen och fläkten med andra har du rätt strömbrytare.Kalle Olsson2 skrev:
Du har rätt strömbrytare men du kopplade nog inkommande fas på en utgång.Kalle Olsson2 skrev:
Har du möjlighet att fota den gamla brytaren och rita in vad som satt var? Även om det inte går att läsa något så kanske någon känner igen modellen.Kalle Olsson2 skrev:
Bästa svaret
Ja.Kalle Olsson2 skrev:
Om en av knapparna alltid tänder lampan och den andra knappen startar fläkten, men bara om lampan är tänd, så har du kopplat inkommande fas till utgången som för knappen som styr lampan och lampans tändtråd till L1. Skifta de två trådarna i så fall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden