592 läst ·
3 svar
592 läst
3 svar
Hur ska jag isolera ?
Hej, har byggt ett uterum. Min fundering är följande.
Om man börjar från utsidan av väggen och jobbar sig inåt så att säga.
Träbeklädnad, reglar, vindpapp, isolering, ångspärr, reglar, isolering, intresserad beklädnad.
Är det rätt ?
Om man börjar från utsidan av väggen och jobbar sig inåt så att säga.
Träbeklädnad, reglar, vindpapp, isolering, ångspärr, reglar, isolering, intresserad beklädnad.
Är det rätt ?
Det är normalt sett rätt. Men det beror lite på vilka tjocklekar på isolering du tänkt dig. Man brukar sätta ångspärren bakom de första 45mm isolering. Därför att man då kan lägga el och lite annat utan att bryta ångspärren. Men det hela bygger på att du har minst 95 mm isolering bakom ångbromsen. Om du kanske tänkt dra utapåliggande el, så kan du lika gärna lägga ångspärren direkt bakom gips/ytskikt.
Precis som du skriver tänker jag. (Infälld el)A AG A skrev:Det är normalt sett rätt. Men det beror lite på vilka tjocklekar på isolering du tänkt dig. Man brukar sätta ångspärren bakom de första 45mm isolering. Därför att man då kan lägga el och lite annat utan att bryta ångspärren. Men det hela bygger på att du har minst 95 mm isolering bakom ångbromsen. Om du kanske tänkt dra utapåliggande el, så kan du lika gärna lägga ångspärren direkt bakom gips/ytskikt.
Klicka här för att svara