215 läst ·
5 svar
215 läst
5 svar
Hur isolera kallförråd med golv av makadam
Hallå. Jag har ett kallförråd jag skulle vilja isolera. Tanken är att få kring 10 grader året om och musfritt
.
Väggarna är träreglade med en afsaboard som vindskydd och vanlig träpanel. Väggarna står på plintar men golvet består endast av makadam.
Att isolera väggar och tak löser jag men hur ska jag göra med golvet? Ska jag gräva ur och reglar upp ett isolerat träbjälklag? Eller ska man lägga cellplast direkt på makadamen och sedan en golvapånnskiva? Andra lösningar?
Jag vill att det ska vara billigt och inte allt för stor arbetsinsats.
Väggarna är träreglade med en afsaboard som vindskydd och vanlig träpanel. Väggarna står på plintar men golvet består endast av makadam.
Att isolera väggar och tak löser jag men hur ska jag göra med golvet? Ska jag gräva ur och reglar upp ett isolerat träbjälklag? Eller ska man lägga cellplast direkt på makadamen och sedan en golvapånnskiva? Andra lösningar?
Jag vill att det ska vara billigt och inte allt för stor arbetsinsats.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 294 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 294 inlägg
Vanligtvis så är kallförråd ej konstruerade för att isoleras , någonstans .
Trä är känsligt för fukt / väta , mögel stortrivs med cellulosa / fukt .
Därav måste baksidan på ytterpanelen och insidan på yttertaket luftas med luftspalter .
Dessa luftspalter måste ventileras med hjälp av självdrag .
Visst kan du isolera men förvänta dig en byggnad med kortare livslängd + en byggnad som kan göra levande varelser sjuka .
Golvet kan isoleras med cellplast + fuktspärr (plastfolie)
Trä är känsligt för fukt / väta , mögel stortrivs med cellulosa / fukt .
Därav måste baksidan på ytterpanelen och insidan på yttertaket luftas med luftspalter .
Dessa luftspalter måste ventileras med hjälp av självdrag .
Visst kan du isolera men förvänta dig en byggnad med kortare livslängd + en byggnad som kan göra levande varelser sjuka .
Golvet kan isoleras med cellplast + fuktspärr (plastfolie)
Redigerat:
Klicka här för att svara