G
Jag skulle vilja se en bild som är tagen när du vänt testaren 180 grader, dvs upp och ner.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
S Saloma skrev:
Tyvärr är det så. Min svåger här är elektriker och menar att i och med att allt ligger i samma grupp så räcker det med en omvänd F och N. Han tror att från panelen går det en enda tråd till samtliga uttag!!!!
Känner mig mer och mer fundersam hur säkert systemet är bortsett från dom små stötar som jag får då och då.
Det förklarar ju inte att mätaren visar att tvättmaskinen, som är ansluten ned vanlig jordad propp, saknar N 🙄
Det enklaste är väl att öppna och titta hur det är utfört, har du en svåger som verkligen är en installationselektriker är ju det inga som helst problem.
Och öppna och fotografera samt lägg upp bilderna här.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
S Saloma skrev:
Tyvärr är det så. Min svåger här är elektriker och menar att i och med att allt ligger i samma grupp så räcker det med en omvänd F och N. Han tror att från panelen går det en enda tråd till samtliga uttag!!!!
Fast det har inget med dina mätresultat att göra. Och det är heller inget problem att allt "går på en tråd", såläånge du inte kör tvättmaskinen samtidigt som kaffebryggaren (om den också går på samma säkring).

A
Kanske svågern kan öppna uttaget till tvättmaskinen utan nolla och kontrollera det?

Låter som att en elektriker bör kika på elsystemet med början i gruppcentralen. Och skyddsjordens absoluta funktion i badrummet bör dubbelkollas. Glöm inte elradiatorer, golvvärme, handdukstorkar, rakapparatsuttag, varmvattenberedare, pumpar och spottar mm som alla har konduktivitet till badrummet.

Bara ögnade igenom tråden.

Vi ponerar att du ansluter en borrmaskin i ett 1-fas uttag.

Vänder stickproppen. Inget speciellt avvikande händer. Maskinen funkar i båda fallen.

Men så råkar du komma åt en metalldel på borrmaskinen och får en stöt

All metall på borrmaskinen antas vara ansluten till skyddsjordsblecken i det jordade uttaget via sladden.

Alltså är inte jorden ansluten till inkommande jord i centralen.
Felet handlar om att det induceras spänning i den oanslutna jordledaren.

- Gör du samma procedur, fast ansluter till ett ojordat uttag, märker du inget onormalt.

Jag grundar allt detta på det faktum att du fortfarande lever. Du är aktiv i tråden.

Så klart jag kan ha fel.... Men det klargör en elektriker.

Tack för alla svar Emoji av en tecknad person med glasögon och skägg som gör tummen upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min svåger har sedan två veckor felsökt och han konstaterade att det är fruktansvärt fel.
Han trådar om lägenheten eftersom fas, noll och jord inte följer färgkod. Jorden, oavsett färg, bara är i drift på lampor 💡 verkar som jorden på uttagen blev förbisedd.
Bland annat har vår A/C varit strömförande i höljet ! sedan dag ett.
Det enda som var riktigt rätt var de elarbeten jag beställde med separat grupp på kyl/frys samt ett uterum.
🥺

S Saloma skrev:
Han trådar om lägenheten eftersom fas, noll och jord inte följer färgkod.
Om det är tillåtet beror på upplåtelseformen. Hör med hyresvärden att ingreppet är okej.

spikplanka spikplanka skrev:
Om det är tillåtet beror på upplåtelseformen. Hör med hyresvärden att ingreppet är okej.
Ägande rätt i Spanien.

Låt elektrikern kvasta installationen grundligt.. ;)

spikplanka spikplanka skrev:
Låt elektrikern kvasta installationen grundligt.. ;)
Helt ni dragning och byte av central i lägenheten. Mätartavlan och laddstationen till bilen och stigarna är kvar.

Be att elektrikern mäter att inkommande nolla är okej, skyddsjord är okej och ev förimpedans. För med så dåligt skick får man funderingar på om det kan finnas fler problem.

• Gilla
Pucco och 1 till
  • Laddar…
Jag misstänker att den uttagstestaren kan bli ordentligt förvirrad om det är ett TT-system, och det förutsätter jag också att en svensk elektriker kan bli. Nu vet jag inte specifikt om det är TT eller TN, men ett TT-system med bristfälligt jordtag skulle kunna förklara fenomenen som du ser.

Men det har ju också tydligen hittats direkta felaktigheter, så det är väl gott att göra ett rejält ombygge där...

Problem1
Kan det vara 230V mellan två faser?
D.v.s. 127/230V-system där vägguttagen matas med två faser (som i Norge).
Enkla instrument i Sverige tar nog inte höjd för denna systemtyp.

Problem 2
Om det saknas förbindelse mellan centralens skyddsjord och uttaget vill det gärna pirra när man berör något skyddsjordat som är anslutet i detta uttag.

S Saloma skrev:
Jag bor i lägenhet, inte inte i Sverige dock, har då och då fått små kyssar när jag använt t.ex elhandverktyg. Idag körde jag ned en slipmaskin och klev på sladden som till dammsugaren och fick en ganska rejäl kyss. Tröttnade och tog fram Malmgrens testare och såg då att nollan och fasen är omvända och blev lite fundersam. Jag testade då tvättmaskinens uttag dom ligger i en egen grupp och får för beskedet på mätaren att nollan saknas. Nu fattar jag noll (😀)!
Har haft problem när lägenheten var ny då vatten rann in från A/C direkt in i centralen. Även senare när jag hade elektriker här för att bl.a lägga kyl/frys i egen grupp så även den elektrikern att ”jag har aldrig sett liknande dragningar och grupperingar”.
Min fråga är 1. Her kan jag hitta var nollan och fasen är omvända?
2. Hur kan tvättmaskinen fungera utan nolla?
Tack på förhand
PS. Har ringt elektrikern. DS
Enligt manualen är allt ok i uttaget

• Tabell från manual som visar status för eluttag med dioder, där nummer 5 "Anslutning korrekt, fas till höger" är markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.