Tar emot alla tips.
Hur ska jag fylla detta hål efter en gammal kulodosa/kopplingsdosa (50-talet) Vill göra det så osynligt som möjligt. Det är ju liksom både en list och rak vägg. Det känns lite klurigt. Nån som har bra tips?

• Hål i väggen från en gammal kopplingsdosa bredvid list i tak, omgiven av vitmålad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slöjda en träbit med rätt form. Tyvärr är jag mer elnisse än träslöjdare så jag kan inte ge några tips om träarbetet.
(Kulon är klippt i andra änden också?!)

Fotografen Fotografen skrev:
Slöjda en träbit med rätt form. Tyvärr är jag mer elnisse än träslöjdare så jag kan inte ge några tips om träarbetet.
(Kulon är klippt i andra änden också?!)
Japp.Klippt å säkert

Som slöjdare hade jag nog byggt upp det lager-på-lager genom att limma+spika på träbitar. En grund "puck" för att fylla ut väggen, sen en kil för listen längst upp samt en bit rundstav. Spackla, slipa, måla.

Kulodosa i porslin då som satt där, varför inte sätta tillbaka den, spackla och måla in den. Kablarna är ju inmålade och syns. Annars en sned träbit och att spackla flera ggr.

Etr mindre pedantisk alternativ kan vara att skära/slipa fram rätt bitar av cellplast från typ Panduro och spackla in. Men för mig skulle det ta emot lite att inte laga trä med trä.

S Staffan-N skrev:
Som slöjdare hade jag nog byggt upp det lager-på-lager genom att limma+spika på träbitar. En grund "puck" för att fylla ut väggen, sen en kil för listen längst upp samt en bit rundstav. Spackla, slipa, måla.
Det låter avancerat men skulle säkert bli bra.

J jonaserik skrev:
Kulodosa i porslin då som satt där, varför inte sätta tillbaka den, spackla och måla in den. Kablarna är ju inmålade och syns. Annars en sned träbit och att spackla flera ggr.
Dosan gick sönder. Funderar på att köpa en "ny".

M Maijan skrev:
Dosan gick sönder. Funderar på att köpa en "ny".
Som vanligt så är dom sprukna i botten där skruvarna sitter eller att färgen runt håller emot. Inga billiga att köpa nya, men håll koll på dim av dom kan skilja en del, men finns spackel. Kanske någon på forumet har och bistå med eller sälja.

J jonaserik skrev:
Som vanligt så är dom sprukna i botten där skruvarna sitter eller att färgen runt håller emot. Inga billiga att köpa nya, men håll koll på dim av dom kan skilja en del, men finns spackel. Kanske någon på forumet har och bistå med eller sälja.
Jag hittade en på Tradera men nu har jag spacklat. 😱

M Maijan skrev:
Tar emot alla tips.
Hur ska jag fylla detta hål efter en gammal kulodosa/kopplingsdosa (50-talet) Vill göra det så osynligt som möjligt. Det är ju liksom både en list och rak vägg. Det känns lite klurigt. Nån som har bra tips?
Bättre än såhär blev det inte. 🫣

• Sprickor i hörn av målad vägg och taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bonzo2000 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.