Hej.

Bygger en stuga där entreprenören gjutit platta med fall mott avloppen i badrummet.
Brunnarna ligger i höjd med betongen.

Nu till min fråga, hur spacklar man då? Handspackel? Och behöver jag ingen förhöjningsring då?

Lägg upp en bild , ofta så klarar inte betongarna å göra rätt Sen så fäster inte tätskiktet bra på betong , så räkna med att spackla allt

Tänker också att någon typ av spackel måste på. Skickar en dålig bild, har bygget 30 mil bort. Viktigaste frågan är, kan jag spackla mot brunnen utan förhöjningsring (alltså tunt mot brunnen) Byggarbetsplats med golvbrunn, fläckig betong och en träregel. Väggen är klädd i osb-skivor. Fråga om spackling utan förhöjningsring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla över fallet noga så du inte har bakfall, ryggar eller svackor.
Är du nöjd så kan du tätskikta direkt på betongen, gärna primer innan. Men det ska vara slätt, utan porer överallt.

Har du ryggar så kan det gå att slipa ner med betongfräs, typ vinkelslip med skål från tex Biltema men det dammar nåt jävulskt.

Har du svackor på 5mm eller mer så spackla med tex Ardex A45, men det blir stenhårt så lämna inga ryggar 🙂 man kan blöta en lite styvare svamp och gå över spacklet när det precis blivit hårt.

Är du nöjd med fallet och golvet men ytan är lite för grov så kan du finspackla med tex Ardex A31, det är väldigt lättslipat så där behöver du inte vara lika noga.

Är fallet i duschen bra men resten lite dåligt så kan du ta tex Ardex K14 eller K39, dom flyter nästan som vatten så oftast räcker det att slå längs väggarna så flyter det mot brunnen, strax innan det är helt härdat så skrapar du ner den lilla kanten som blir där spacklet stannat, sen kan du slipa eller spackla ut det lilla som behövs.

Ja jag är lite förtjust i Ardex 😄 det finns liknande produkter från andra tillverkare.

Ska du ha matta eller plattor på golvet?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
P
A Andreas_eds skrev:
Tänker också att någon typ av spackel måste på. Skickar en dålig bild, har bygget 30 mil bort. Viktigaste frågan är, kan jag spackla mot brunnen utan förhöjningsring (alltså tunt mot brunnen) [bild]
Ja man kan spackla med till noll med vissa handspackel..
Du kan flytspackla den större ytan och stänga av ytan runt brunnen med en avstängningslist och sedan handspacklar du mellan flytspacklet och ned till noll mot brunnen..

nino nino skrev:
Kolla över fallet noga så du inte har bakfall, ryggar eller svackor.
Är du nöjd så kan du tätskikta direkt på betongen, gärna primer innan. Men det ska vara slätt, utan porer överallt.

Har du ryggar så kan det gå att slipa ner med betongfräs, typ vinkelslip med skål från tex Biltema men det dammar nåt jävulskt.

Har du svackor på 5mm eller mer så spackla med tex Ardex A45, men det blir stenhårt så lämna inga ryggar 🙂 man kan blöta en lite styvare svamp och gå över spacklet när det precis blivit hårt.

Är du nöjd med fallet och golvet men ytan är lite för grov så kan du finspackla med tex Ardex A31, det är väldigt lättslipat så där behöver du inte vara lika noga.

Är fallet i duschen bra men resten lite dåligt så kan du ta tex Ardex K14 eller K39, dom flyter nästan som vatten så oftast räcker det att slå längs väggarna så flyter det mot brunnen, strax innan det är helt härdat så skrapar du ner den lilla kanten som blir där spacklet stannat, sen kan du slipa eller spackla ut det lilla som behövs.

Ja jag är lite förtjust i Ardex 😄 det finns liknande produkter från andra tillverkare.

Ska du ha matta eller plattor på golvet?
Tack för bra svar! Ska lägga plattor på golvet sen 😊

Rejäl skrev:
Ja man kan spackla med till noll med vissa handspackel..
Du kan flytspackla den större ytan och stänga av ytan runt brunnen med en avstängningslist och sedan handspacklar du mellan flytspacklet och ned till noll mot brunnen..
Bra tips! Det skulle nog fungera riktigt bra!

Svårt att avgöra , men kolla golv med vattenpass och även laser så ser du ,

• Gilla
Andreas_eds
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.