11 555 läst ·
57 svar
12k läst
57 svar
Hur ska jag fästa min ljusgran på tegelfasaden?
Teglet är väl att föredra, fogen kan lätt spricka. Å andra sidan är det lätt att foga om när man inte vill ha pluggen kvar...
Rampamuff hade jag inte hört talas om innan. Vilket namn!
Rampamuff hade jag inte hört talas om innan. Vilket namn!
Har din tegelfasad ventilationshål i några av stötfogarna? I så fall kanske du kan bocka till krokar och hänga i dessa och hänga granen i krokarna? Om placeringen av ventilationshålen inte matchar kanske man kan kratsa ur bruket ur någon fog (vet inte om detta är en dålig idé)?
Mvh, Magnus
Mvh, Magnus
Visst är det ett kul namn?mexitegel skrev:
Fogen är ju snart 50 år, så den är nog inte att lita på...speciellt inte på gaveln vi talar om i den här frågan. Det är den mest utsatta delen av hela huset.
Det finns ventilationshål...ska kolla hur de sitter i relation till var vi vill ha granen.axn skrev:
Finns givetvis dyrare och kanske bättre massa, men i det här fallet hade jag vågat prova B-temas massa, kostar 90:-.Paxman skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Ankarmassa-2000038143/
Produkter som diskuteras: "Ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Det finns ju betongexpander för krokar som är metrisk invändigt
Bara att slå in 2 sånna och 2 m6-skruv
Bara att slå in 2 sånna och 2 m6-skruv
Du kan hänga andra dekorationer på dem resten av året. Tex en blomlåda på de två nedre och en mindre modell på den övre.Paxman skrev:
Vi har dock tre krokar på träfasaden bredvid dörren för en sån där smaklös tomtehistoria som ena dottern krävt. De krokarna är det ingen som reagerar på resten av året.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Haha visst är det vackert!mexitegel skrev:
Dock används just rampamuff till trä, jag gissar på att det finns något annat som bör användas i detta fallet. Någon nämnde det tidigare insatsgängor, det är nog säkerligen mer korrekt för detta fallet.
Ikeas upphängningsskena till köksskåpen skulle kunna funka klockrent här. Möjligtvis får vinkeljärnen som sätts i skåpen (granen i detta fall) få modifieras en aning... Men ja, du får ju fortfarande skruvhål i fasaden.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tre skruv med plastplugg in i teglet!
Och plastpluggen kan väl inte störa?
Välj en storlek/färg som passar till teglet.
Och så behöver man inte dra skruvarna så väldigt hårt.
Lite löst dragna så blir det lätt att demontera och återanvända
Och plastpluggen kan väl inte störa?
Välj en storlek/färg som passar till teglet.
Och så behöver man inte dra skruvarna så väldigt hårt.
Lite löst dragna så blir det lätt att demontera och återanvända
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg