Teglet är väl att föredra, fogen kan lätt spricka. Å andra sidan är det lätt att foga om när man inte vill ha pluggen kvar...

Rampamuff hade jag inte hört talas om innan. Vilket namn! :D

Peter2400 skrev:
Gjuta?, rostfria insatsgängor som monteras med ankarmassa, det går att göra i alla väder.
Har du tips om någon bra ankarmassa?

Har din tegelfasad ventilationshål i några av stötfogarna? I så fall kanske du kan bocka till krokar och hänga i dessa och hänga granen i krokarna? Om placeringen av ventilationshålen inte matchar kanske man kan kratsa ur bruket ur någon fog (vet inte om detta är en dålig idé)?

Mvh, Magnus

mexitegel skrev:
Teglet är väl att föredra, fogen kan lätt spricka. Å andra sidan är det lätt att foga om när man inte vill ha pluggen kvar...

Visst är det ett kul namn? :) Jag lärde mig det för ett tag sedan när tidningen GDS hade en artikel om att snickra innanfönster att sätta på insidan av befintliga. Då monterar man rampamuffar i befintliga fönsterkarmen så man kan använda maskingängad skruv för att enkelt kunna sätta dit och ta bort innanfönstren.

Fogen är ju snart 50 år, så den är nog inte att lita på...speciellt inte på gaveln vi talar om i den här frågan. Det är den mest utsatta delen av hela huset.

axn skrev:
Har din tegelfasad ventilationshål i några av stötfogarna? I så fall kanske du kan bocka till krokar och hänga i dessa och hänga granen i krokarna? Om placeringen av ventilationshålen inte matchar kanske man kan kratsa ur bruket ur någon fog (vet inte om detta är en dålig idé)?

Mvh, Magnus
Det finns ventilationshål...ska kolla hur de sitter i relation till var vi vill ha granen. :thumbup:

Just det, glöm nu inte att lägga upp en bild här sen när granen är på plats :)

Tack Peter, ska absolut kolla upp den ankarmassan!

Självklart kommer jag lägga upp bilder! :thumbup:

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det finns ju betongexpander för krokar som är metrisk invändigt
Bara att slå in 2 sånna och 2 m6-skruv

Känns lite läskigt...jag vill ju inte spränga tegelstenarna! :x Fast jag skulle ju kunna ta sådana, borra lite större hål och sedan fästa dem med ankarmassa istället för att expandera dem...

Paxman skrev:
.dock inte så snyggt att ha tre krokar på fasaden. För jag tror att jag behöver ha tre fästpunkter för att den inte ska slå mot väggen under vinterstormarna, och de bör vara ganska rejäla.
Du kan hänga andra dekorationer på dem resten av året. Tex en blomlåda på de två nedre och en mindre modell på den övre.

Vi har dock tre krokar på träfasaden bredvid dörren för en sån där smaklös tomtehistoria som ena dottern krävt. De krokarna är det ingen som reagerar på resten av året.

M
mexitegel skrev:
Haha visst är det vackert!

Dock används just rampamuff till trä, jag gissar på att det finns något annat som bör användas i detta fallet. Någon nämnde det tidigare insatsgängor, det är nog säkerligen mer korrekt för detta fallet.

Ikeas upphängningsskena till köksskåpen skulle kunna funka klockrent här. Möjligtvis får vinkeljärnen som sätts i skåpen (granen i detta fall) få modifieras en aning... Men ja, du får ju fortfarande skruvhål i fasaden.

Tre skruv med plastplugg in i teglet!

Och plastpluggen kan väl inte störa?
Välj en storlek/färg som passar till teglet.

Och så behöver man inte dra skruvarna så väldigt hårt.
Lite löst dragna så blir det lätt att demontera och återanvända :)

BerraBo skrev:
Personligen skulle jag tipsa om insidan av garageporten!
Sorry. :)
Då går det ju inte att öppna garageporten förstår du väl, dummer där. Det är ju en takskjutport :cool:

• Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.