Vi har behövt riva vår gamla balkong/altan och ska sätta upp en ny. Den ska primärt bäras upp av stolpar i betongplintar men jag har också tänkt fästa den i fasaden för att ta upp horisontell-belastning. Jag står lite och väger mellan olika infästningsmetoder. Behöver man använda kemankare tycker ni eller skulle det funka med typ 10x140mm fasadplugg från t.ex Essve? Eller t.om lättbetongskruv?
Måtten på den nya balkongen är 260cm bred och 180cm djup och en trappa som går ner till marken. Har bifogat två illustrationer på hur konstruktionen är tänkt. Tack på förhand!

1778847152620.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1778847124243.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur är väggen & fasaden uppbyggd?

Genom att sätta korsstag mellan stolparna så tar dessa upp horisontella belastningarna.

J jborgs skrev:
Vi har behövt riva vår gamla balkong/altan och ska sätta upp en ny. Den ska primärt bäras upp av stolpar i betongplintar men jag har också tänkt fästa den i fasaden för att ta upp horisontell-belastning. Jag står lite och väger mellan olika infästningsmetoder. Behöver man använda kemankare tycker ni eller skulle det funka med typ 10x140mm fasadplugg från t.ex Essve? Eller t.om lättbetongskruv?
Måtten på den nya balkongen är 260cm bred och 180cm djup och en trappa som går ner till marken. Har bifogat två illustrationer på hur konstruktionen är tänkt. Tack på förhand!

[bild][bild]
Demmpa Demmpa skrev:
Hur är väggen & fasaden uppbyggd?

Genom att sätta korsstag mellan stolparna så tar dessa upp horisontella belastningarna.
Glömde skriva det 😅 Det är ett hus byggt 1950 i lättbetong med puts på. VI vill undvika att ha korsstag om vi verkligen inte måste då sitter ett fönster mitt under balkongen. Vi har tänkt ha kortare reglar i 45-grader mellan stolpar och bärlinor dock vilket väl avlastar en del.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.