5 858 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Hur ska jag få ihop uteplats och trallen ??
Ja det är verkligen binda ihop ytorna som är det största problemet här. Jag vill göra det innan jag planterar något tex. Jag har satt soffan bara för att ha något att sitta i, ingen ide att ha fina möbler innan jag fixar ett tak...S stugfar skrev:
Jag gjorde två förslag till förbättringar med AI.
Jag har några frågor till er med erfarenhet:
1. Om jag lägger kanalplast som tak på pergolan, hur gör jag med vattenavrinning då? Nu satte jag en ränna på bilden.
2. På bilden på gången mellan huset satte jag ett galvaniserat torkställ (https://www.bauhaus.se/torkstativ-w...53303&indexName=nordic_production_sv_products)
Är det en korkad idé? Ska tilläggas att jag hänger tvätt utomhus nästan året om. Är det bättre att sätta en sån torkställning på gräsmattan och ställa förvaring för återvinning där i gången istället? (Jag har 1 km cykelväg till återvinningscentralen så måste ha mycket förvaring för den förbaskade återvinningen tyvärr 😆)
Jag har några frågor till er med erfarenhet:
1. Om jag lägger kanalplast som tak på pergolan, hur gör jag med vattenavrinning då? Nu satte jag en ränna på bilden.
2. På bilden på gången mellan huset satte jag ett galvaniserat torkställ (https://www.bauhaus.se/torkstativ-w...53303&indexName=nordic_production_sv_products)
Är det en korkad idé? Ska tilläggas att jag hänger tvätt utomhus nästan året om. Är det bättre att sätta en sån torkställning på gräsmattan och ställa förvaring för återvinning där i gången istället? (Jag har 1 km cykelväg till återvinningscentralen så måste ha mycket förvaring för den förbaskade återvinningen tyvärr 😆)
hajpådajdu skrev:
Smart 🤩 där har ni det gött !
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Till TS: Du har ett fint hus med möjligheter, sätt inte upp ett plasttak.... Och om du verkligen måste, klä undersidan med bambumattor som gör att man inte ser undersidan av plasten.
Jag bor väderutsatt på en ö, så det är mer värt för mig att skydda möblerna än att titta på ett litet plasttakI InsidersUnited skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Du fäster dom permanent, antingen genom att lägga dit dom innan plasttaket eller i mellanrummen efter.
En pluttedetalj i sammanhanget men åker inte ni också på fastighetsnära återvinning? I så fall behöver du inte lagra så mycket sånt hemma längre.
Och det där med bös från planterade växter tycker jag är försumbart mot det som naturen själv bjuder på.
Och det där med bös från planterade växter tycker jag är försumbart mot det som naturen själv bjuder på.
Redigerat:
Nej, vi kommer inte få fastighetsnära återvinning inom en överskådlig framtid så tyvärr måste jag ha mycket plats för återvinning hemma...H Harmagedon skrev:
Ja, det håller jag med dig om men jag har en väldigt stor plantering på andra sidan trädgården redan och man är lite lat ibland...😇
I fritidshuset så har jag för förvaring av återvinning byggt en lite längre sittbänk. Som en låda där jag förvarar större flergångskassar att lägga returen i. Med lyftbart lock. Det blir en yta att sitta på, dessutom, samt för avställning av grejor i allmänhet. Det fungerar ganska bra (men plast har jag i en säck i större soptunna en bit bort, för det blir allra mest av det).
Kanalplast i taket är nog bra, men man kan troligen vinna på att välja god kvalitet. Det kommer ju någon gång varje decennium en hagelskur som slår hål i altantak av plast, eller växthus. Vissa fabrikat påstår att de håller bättre, och nu räknar man ju med att extremväder inte ska bli lika ovanligt som tidigare.
Kanalplast i taket är nog bra, men man kan troligen vinna på att välja god kvalitet. Det kommer ju någon gång varje decennium en hagelskur som slår hål i altantak av plast, eller växthus. Vissa fabrikat påstår att de håller bättre, och nu räknar man ju med att extremväder inte ska bli lika ovanligt som tidigare.
Ja en sån bänk har vi också, om än väldigt skruttig i dagsläget så får nog snickra en ny...Jag kan inte ha för stor bänk dock för ska få plats med återvinningen i cykeln också sen 😁Spikbjörn skrev:
I fritidshuset så har jag för förvaring av återvinning byggt en lite längre sittbänk. Som en låda där jag förvarar större flergångskassar att lägga returen i. Med lyftbart lock. Det blir en yta att sitta på, dessutom, samt för avställning av grejor i allmänhet. Det fungerar ganska bra (men plast har jag i en säck i större soptunna en bit bort, för det blir allra mest av det).
Tror du att korrugerad plast är mer hållbart än kanalplast i det hänseendet? Väder och vindtåligt alltså.
Jag har inte använt plasttak på 30 år, så jag vet inget om dagens utbud, men det finns ju produkter som lovar bättre hållfasthet eller garantier.
Man får nog fråga/kolla de produkter som erbjuds, troligen är inte de tunnaste bäst, men det finns på nätet både slagtåliga, hagelsäkra samt gåbara plasttak.
Första träffen vid sökning:
https://plastexperten.se/plasttak/
Man får nog fråga/kolla de produkter som erbjuds, troligen är inte de tunnaste bäst, men det finns på nätet både slagtåliga, hagelsäkra samt gåbara plasttak.
Första träffen vid sökning:
https://plastexperten.se/plasttak/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden