Hej,

Har någon tips på hur jag kan få ihop delarna av min trädgård på ett fint och bra sätt? Jag har fastnat, har helt slut på idéer :(

Det stora problemet är alla nivåskillnader mellan trall, betongplattorna och trallen utanför stugan. Ska jag sätta ett staket runt? Eller en trappa ner och göra en till bit trall?

Nästa problem är delen mellan stugan och huset, som mest är en ogräs och skräpplats. Ska jag bara sätta gatsten på marken och ställa dit blomlådor och dynboxar för förvaring av leksaker?

Platsen under pergolan har kvällssol. Skulle vilja ha något slags tak för att skydda möblerna, kanske korrugerat plasttak för enkelhetens skull. Eller är det en dum idé?

Tacksam om någon med mer erfarenhet har tips vad man kan tänka på :)

• WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.53.23 (2).jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.53.23.jpeg
    Skapa konto
  • WhatsApp Image 2026-06-23 at 12.53.25.jpeg
    Skapa konto
  • 1000043712.jpg
    Skapa konto
  • altan.jpeg
    Skapa konto
Farstatjej90
Om det är skugga du ska ha så sätt nån väv/duk. Det kan bli riktigt snyggt och så mycket finare än plast eller plåt (på en pergola).
Inga staket, det är bättre med trappsteg..

• Gilla
Marvil69 och 1 till
  • Laddar…
Tack för inspel!

Egentligen vill jag ha tak för att skydda utemöblerna vid regn, så slipper man lägga undan allt hela tiden 😅 Det gör inget om det är fult för jag kommer inte se det själv om jag inte sitter i soffan och stirrar upp i det. 😀

F
Jag tror att ett av dina bekymmer är att du har tre olika uteplatser, men ingen av dem är egentligen ”inredd” för det utan de är öde och tråkiga. En höjdskillnad är inget problem om det finns ett trevligt mål att gå till, en sittgrupp, pergola eller nåt annat.
Nu är det en ensam stol på en av platserna, pallsoffa utan bord på en och tvättlina på den tredje. Ingen av dem skriker ”kom hit och sätt dig!”…

Korrugerad plats är billigt och kanske rätt fult, men det gör också att du kan inreda lite mer, skaffa en trevlig sittgrupp där dynorna kan få vara kvar, kanske någon klätterväxt upp mot taket, nåt hängande över bordet och kanske nåt tyg under taket.

Kanske ett cafébord med två stolar utanför gäststugan och en lång planteringslåda med något lättskött lågväxande längs kanten. Lavendel? Smultron?
Den smala gången mellan husen kanske också kunnat få rabatter på båda sidor, eller någon välplanerad förvaring. Nu ser det ju ganska skräpigt ut.
Jag tror inte att det blir bättre om du bara bygger mer trall.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Jag tror att ett av dina bekymmer är att du har tre olika uteplatser, men ingen av dem är egentligen ”inredd” för det utan de är öde och tråkiga. En höjdskillnad är inget problem om det finns ett trevligt mål att gå till, en sittgrupp, pergola eller nåt annat.
Nu är det en ensam stol på en av platserna, pallsoffa utan bord på en och tvättlina på den tredje. Ingen av dem skriker ”kom hit och sätt dig!”…

Korrugerad plats är billigt och kanske rätt fult, men det gör också att du kan inreda lite mer, skaffa en trevlig sittgrupp där dynorna kan få vara kvar, kanske någon klätterväxt upp mot taket, nåt hängande över bordet och kanske nåt tyg under taket.

Kanske ett cafébord med två stolar utanför gäststugan och en lång planteringslåda med något lättskött lågväxande längs kanten. Lavendel? Smultron?
Den smala gången mellan husen kanske också kunnat få rabatter på båda sidor, eller någon välplanerad förvaring. Nu ser det ju ganska skräpigt ut.
Jag tror inte att det blir bättre om du bara bygger mer trall.
Nej, du har helt rätt. I dagsläget orkar jag inte fixa nåt fint för jag kan inte bära in och ut det hela tiden 😅

Kan man verkligen ha rabatter mellan husen o stugan? Tänker att jag inte kan ha plantering så nära huset? Eller menar du blomlådor? Har funderat på att sätta insyns/vindskydd vi början eller slutet av gången och passa på att ha lite förvaringsskåp eller lådor emellan husen...

Jag hade byggt ihop trädäcken och lagt trädäck ovanpå stenplattorna som förtsätter mellan byggnaderna för att få ett enhetligt intryck. Inte optimalt med plantering vid träfasad. Hade grävt bort rabatterna och lagt duk och grus för dräneringens skull. Sedan lagt trädäck som sagt.
Hade inte satt staket hos dig om du inte har barn du vill hängna in, utan fortsätt med långa trappsteg hela vägen.
Pergolan hade jag satt kanalplast på och målat detaljer vitt.
Har bett en chatbot skapa en bild hur jag tänker 😁

• 0a5b1d63-6248-4a52-a3d7-7cf1caf494f1.png
    Skapa konto
  • Gilla
BSA In och 11 till
  • Laddar…
Du saknar växter så den enkla lösningen är att plantera så mycket som möjligt så trädäcken döljs så gott det går. På köpet får du något mycket mer inramat och inbjudande.
Möbler som kan stå ute utan tak är inget ovanligt, både lätt att köpa eller bygga. Om du promt vill ha dynor så ta ut eller fram dem när de ska användas.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
hajpådajdu hajpådajdu skrev:
Hej,

Har någon tips på hur jag kan få ihop delarna av min trädgård på ett fint och bra sätt? Jag har fastnat, har helt slut på idéer :(

Det stora problemet är alla nivåskillnader mellan trall, betongplattorna och trallen utanför stugan. Ska jag sätta ett staket runt? Eller en trappa ner och göra en till bit trall?

Nästa problem är delen mellan stugan och huset, som mest är en ogräs och skräpplats. Ska jag bara sätta gatsten på marken och ställa dit blomlådor och dynboxar för förvaring av leksaker?

Platsen under pergolan har kvällssol. Skulle vilja ha något slags tak för att skydda möblerna, kanske korrugerat plasttak för enkelhetens skull. Eller är det en dum idé?

Vi har plasttak (mjölkvitt) över ungefär halva trädäcket. Inte så värst snyggt men otroligt smidigt och mysigt att ha någon stans att sitta utomhus även när det regnar och slippa släpa in och ut kuddarna till utemöblerna.

Sätt ett tak över platsen med kvällssol så du kan inreda för kvällshäng där.
Pergolan skriker efter att få klätterväxter och grönska.
Mellan husen är det väl alldeles utmärkt att ha dynboxar för leksaker. Och den remsan med ogräs ser ju ut att vara som gjord för en enkel plantering med låga buskar och perenner.
Den höga uteplatsen skulle kännas mer som ett rum om du planterar en häck runt den. Och klätterväxter även där.
Sedan kan du pynta med krukor och växter efter eget tycke.

S
R Ricson skrev:
Jag hade byggt ihop trädäcken och lagt trädäck ovanpå stenplattorna som förtsätter mellan byggnaderna för att få ett enhetligt intryck. Inte optimalt med plantering vid träfasad. Hade grävt bort rabatterna och lagt duk och grus för dräneringens skull. Sedan lagt trädäck som sagt.
Hade inte satt staket hos dig om du inte har barn du vill hängna in, utan fortsätt med långa trappsteg hela vägen.
Kul att du tänker takfall in mot huset? 😉

Jag gillar nivåskillnader, det skapar dynamik och möjlighet till rum-i-rummet. Men du skulle nog behöva binda ihop ytorna så att det känns mera naturligt att röra sig från ena till andra.

Maret
hajpådajdu hajpådajdu skrev:
Hej,

Tips för insyn, tak för att samla regnvatten. Lycka till med bygget.

• 20250828_173412.jpg
    Skapa konto
  • 20200514_101811.jpg
    Skapa konto
  • 20200527_164649.jpg
    Skapa konto
  • 20200527_164710.jpg
    Skapa konto
  • 20250828_173435.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ett förslag som ramar in och mjukar upp er fina utemiljö.

• Bygg en odlingslåda, ev med något ätbart i?
• Plantera klematis eller liknande för att rama in och skapa en naturlig vägg som mjukar upp.
• Bind ihop ytorna med grus eller en stenlagd gång.

• IMG_0740.png
    Skapa konto
  • Gilla
Perplexus och 4 till
  • Laddar…
R Ricson skrev:
Wow bra tips!
L Langos skrev:
Vi har plasttak (mjölkvitt) över ungefär halva trädäcket. Inte så värst snyggt men otroligt smidigt och mysigt att ha någon stans att sitta utomhus även när det regnar och slippa släpa in och ut kuddarna till utemöblerna.
Jag tycker inte det är så fult om jag ska vara ärlig...Har ni stupränna på taket då eller ? Det är det jag blir lite fundersam över...🌧️

P Pom86 skrev:
Ett förslag som ramar in och mjukar upp er fina utemiljö.

• Bygg en odlingslåda, ev med något ätbart i?
• Plantera klematis eller liknande för att rama in och skapa en naturlig vägg som mjukar upp.
• Bind ihop ytorna med grus eller en stenlagd gång.
Jättefint förslag tack! Odlingslådorna är en bra idé, det är tyvärr ganska högt på den sidan så just nu är jag rädd att nån ska backa och ramla ner 😅 Jag gillar klematis men det är mycket bös att städa på hösten. Jag har funderat på minikiwi också som klängväxt.

Maret Maret skrev:
Tips för insyn, tak för att samla regnvatten. Lycka till med bygget.
Wow vilket projekt. Snygga röda detaljer. Hur samlar du in regnvatten, har du en stupränna o rör ner i en tunna på nån sida?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.