Duger vår plan för att köpa ut mig från det ärvda huset?

• Antal röster
    13
Steg 1: kolla med en jurist!

Men, det borde kunna fungera att göra transaktionen som sk "gåva mot vederlag".
Med hänsyn taget till att vinsten, när fastigheten säljs på öppna marknaden idag eller i framtiden, kommer att reduceras med mäklarkostnader samt skatt på försäljningsvinsten och att vederlaget inte är avdragsgrundande för den som "får" fastigheten och erlägger "vederlaget" (dvs änkan) så kan man vid "gåva mot vederlag" hamna ganska rätt ersättningsmässigt.
Kolla upp hur det fungerar och räkna på utfallet för dig och för din fars änka.

K Kaun skrev:
Hej,

Jag har kört fast i en juridisk fråga och tänkte testa att be om hjälp här.

Min far har gått bort och han ägde ett hus tillsammans med sin sambo.

I och med arvet har jag nu rätt till en andel av huset. Vi vill överföra ägarskap för huset till fullo till min fars änka, och vi är överens vad huset ska värderas till (tre mäklare gjorde gratis värderingar till ungefär samma värde, för övrigt ganska nära taxeringsvärdet).

Vi vet dock inte riktigt hur överföringen av ägarskapet och utlösningen av mig ska gå till rent formellt. Bouppteckning är upprättad och en del utbetalningar av den avlidnes tillgångar har redan skett. Men hur ska vi göra med huset, för att ingen ska drabbas av någon juridisk eller skattemässig baksmälla? Vi vill förstås undvika att betala stämpelskatt.

Jag har förstått det som att jag kan bli delägare i huset och få en egen lagfart utan stämpelskatt, eftersom att jag är arvinge, men om jag kommer överens med pappas sambo om att jag ska få pengar av henne istället för en lagfart, gör inte hon ett köp av mig då? Åker hon på en stämpelskatt då?

Hon föreslog följande upplägg:
1: Jag skriver ett skuldebrev och hon skickar pengarna.
2: Dödsbolagfart upprättas.
3: Jag skriver gåvobrev till henne och överlåter min andel till henne. Eftersom att det är en gåva så slipper hon stämpelskatt.

Funkar detta? Är det lämpligt?
Vi fick svärmors hus i gåva mot vederlag, där vi betalade lånet på huset och gav henne lika mycket som vinsten hade blivit om hon sålt det till oss för marknadsvärde. Du borde kunna göra likadant.

• Wow
Nissens
  • Laddar…
Här är en bra länk som beskriver hur man kan göra
https://www.bjornlunden.se/skatt/gåva-av-fastighet--undvik-skatt__445

K Kaun skrev:
Min far har gått bort och han ägde ett hus tillsammans med sin sambo. Vi vill överföra ägarskap för huset till fullo till min fars änka
Är sambon och änkan samma person?

J
Kontakta jurist. Kostar inte många kronor. Var öppen med hur ni vill ha det så löser hen det juridiskt mest förmånligt.

Och som någon skrev, kom för bövelen ihåg att ta med vinstskatten om fastigheten skiftas.

• Gilla
doctorrobert och 1 till
  • Laddar…
Ta hjälp av en jurist för skiftet. Detta är en vanlig situation. Detta kommer kosta uppskattningsvis 8-12k kr. Som ovan skrivet kan en arvinge kompensera dödsboet ekonomiskt för fastigheter, fonder, lösöre etc, och detta räknas inte som ett köp. Däremot kommer man sannolikt räkna av en latent reavinstskatt på husets värde.

K Kaun skrev:
Hej,

Jag har kört fast i en juridisk fråga och tänkte testa att be om hjälp här.

Min far har gått bort och han ägde ett hus tillsammans med sin sambo.

I och med arvet har jag nu rätt till en andel av huset. Vi vill överföra ägarskap för huset till fullo till min fars änka, och vi är överens vad huset ska värderas till (tre mäklare gjorde gratis värderingar till ungefär samma värde, för övrigt ganska nära taxeringsvärdet).

Vi vet dock inte riktigt hur överföringen av ägarskapet och utlösningen av mig ska gå till rent formellt. Bouppteckning är upprättad och en del utbetalningar av den avlidnes tillgångar har redan skett. Men hur ska vi göra med huset, för att ingen ska drabbas av någon juridisk eller skattemässig baksmälla? Vi vill förstås undvika att betala stämpelskatt.

Jag har förstått det som att jag kan bli delägare i huset och få en egen lagfart utan stämpelskatt, eftersom att jag är arvinge, men om jag kommer överens med pappas sambo om att jag ska få pengar av henne istället för en lagfart, gör inte hon ett köp av mig då? Åker hon på en stämpelskatt då?

Hon föreslog följande upplägg:
1: Jag skriver ett skuldebrev och hon skickar pengarna.
2: Dödsbolagfart upprättas.
3: Jag skriver gåvobrev till henne och överlåter min andel till henne. Eftersom att det är en gåva så slipper hon stämpelskatt.

Funkar detta? Är det lämpligt?
Jag har precis gjort en liknande sak, fast i mitt fall var det en morfar som gick bort som jag hade arvsrätt till.
Kan försöka sätta mig ner och skriva ner upplägget vi hade för att det skulle bli så enkelt och smidigt för alla parter.
Om det skulle vara intressant kan du kontakta mig så tar vi det privat till en början så kan du välja om du vill lägga upp det här i forumet senare?

O osbylinus skrev:
Vi fick svärmors hus i gåva mot vederlag, där vi betalade lånet på huset och gav henne lika mycket som vinsten hade blivit om hon sålt det till oss för marknadsvärde. Du borde kunna göra likadant.
Det låter snarare som en försäljning. Inget jag skulle prata högt om.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Många banker erbjuder första timmen med jurist gratis (kanske även fack eller din arbetsgivares försäkringsförmedlare - minns inte riktigt vad jag använde). Googla på din bank och se.
Dock blir det väl ingen specifik expert.

Nissens
O osbylinus skrev:
Det var inte någon gåva om hon fick en motprestation. Ni får hålla tummarna för att skattemyndigheten inte får nys om det…

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det var inte någon gåva om hon fick en motprestation. Ni får hålla tummarna för att skattemyndigheten inte får nys om det…
Gåva mot vederlag är vedertaget. Bara att googla.

• Gilla
osbylinus
  • Laddar…
Nissens
doctorrobert doctorrobert skrev:
Gåva mot vederlag är vedertaget. Bara att googla.
Ahh, just det. När beloppet är under taxeringsvärdet ja… ok!

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Ja, men det betyder att man delvis får, delvis köper något. Här är det ett rent köp till marknadspris, men med en dold del av köpeskillingen. Det är något annat: skattefusk.

Edit: tvåa.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men det betyder att man delvis får, delvis köper något. Här är det ett rent köp till marknadspris, men med en dold del av köpeskillingen. Det är något annat: skattefusk.

Edit: tvåa.
Ja, de har gjort på det viset man kan göra om man från början är delägare, som vid en bodelning vid en skilsmässa, och det var det ju inte frågan om…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.