Jag har tagit fram mitt grangolv i hallen.
Det låg under lager av linoleum och masonite.
Jag har behövt laga med nya plankor då lägenheten är två ihopslagna ettor
Det har således lite olika färg
Golvet är i hallen och det behöver tåla slitage
funderar på;
Hårdolja?
Linoljewax?
Måla:
Golvfärg?
Linoljefärg?

• Grangolv i hall med varierande färg, nyinstallerade plankor syns där gammalt golv lagats. Dammsugarslang i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat grangolv i hallen med nya plankor i olika nyanser, del av renoveringsprojekt där hårdolja eller färg övervägs för slittålighet.
    Skapa konto
  • Grangolv i hall med olika färgnyanser och lagade plankor, eventuellt behandlat med hårdolja, linoljewax eller målat golvfärg.
    Skapa konto
T
Det är ju ett gammalt undergolv och aldrig tänkt att vara slityta, utan man la masonit och linoleumgolv på det.
Av den anledningen tog man billigast möjliga granbrädor som är väldigt mjuka och rätt olämpliga som golv, särskilt i en hall med skor och grus osv.

Oavsett vad du behandlar med så kommer det bli repor och gropar i träet och även det du behandlar med så välj något som antingen "slits snyggt" eller går att bättra på allt eftersom på ett enkelt sätt.

Linoljefärg kan funka, och slitas okej, och någon olja/vaxolja är lätt att bättra på. Lite oklart om vaxoljan fungerar så bra om det blir vatten stående.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ovan kommentar är riktigt - det är antagligen ett ganska mjukt golv som egentligen inte är till för att gå på.
Men dom är fina. Jag hade samma typ av undergolv i min första lägenhet. Jag slipade ner det och tog osmo hårdvaxolja på. Gran gulnar naturligt så jag tog en med lite pigment i att behålla den ljusa nyslipade tonen längre. Har också testat bleka med lut men det är bara meck.
Sen kan man väl säga att lackar du golv blir det tåligare, dock ser det dåligt ut när lacken blir sliten och det är svårt att bättra på utan att slipa ner golvet igen. Men hårdvaxolja är det bara att bättra på vid behov.

Tillägg: Jag hade lagt ett hårdare golv i hallen, en parkett eller kanske klinker-rutor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.