2 612 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Behandla nyslipat, gammalt grangolv
Hej!
Mitt första inlägg som nybliven husägare och hoppas ni kan hjälpa till.
Vi har flyttat in i ett hus från 30-talet. När vi slet loss de golven som fanns hittar vi trägolv i gran, original från 1936. Vi kommer få dessa slipade framöver och undrar lite hur vi bäst behandlar dem. I första vändan tar vi sovrum och hall på övervåningen och det är främst dem vi undrar över just nu.
Vår önskan är att få fram ljusa, trägolv gärna med lätt grå ton. Inte alltför vita och minimal av den gula/oranga effekten. Vi har kikat på olika alternativ men är inte helt klara på vilket som är det bästa alternativet. Är det lut och såpa som gäller? Alla tips mottages gladeligen.
Tack!
Mitt första inlägg som nybliven husägare och hoppas ni kan hjälpa till.
Vi har flyttat in i ett hus från 30-talet. När vi slet loss de golven som fanns hittar vi trägolv i gran, original från 1936. Vi kommer få dessa slipade framöver och undrar lite hur vi bäst behandlar dem. I första vändan tar vi sovrum och hall på övervåningen och det är främst dem vi undrar över just nu.
Vår önskan är att få fram ljusa, trägolv gärna med lätt grå ton. Inte alltför vita och minimal av den gula/oranga effekten. Vi har kikat på olika alternativ men är inte helt klara på vilket som är det bästa alternativet. Är det lut och såpa som gäller? Alla tips mottages gladeligen.
Tack!
Vi förutsätter att golven ursprungligen inte var undergolv. Är de avsedda som undergolv är nog inte brädkvaliten den bästa.J Jakob78 skrev:
Gran gulnar inte. Många anser att man inte får behandla golvet med lut - men det gjorde jag då mitt hus byggdes för 14 år sedan (riktiga granbrädor). En lätt lutning vid bygget och därefter enbart såpskurning. De första åren såpade jag väl 6-7 ggr/året; numera bara någon enstaka gång; oftast tvättar jag bara med vatten. Jag är mycket nöjd med mitt ljusa, fräscha grangolv i övervåningen.
Klicka här för att svara