Hej,

håller på och bygger mitt nya kök från grunden och nu har jag insett att jag behöver behandla mina kökslådor som kommer vara gjorda i 14 mm stavlimmad furu.
Nu är bara frågan med vad?

Mina önskemål med behandlingen är:
1. Att den skyddar mot att vätskor tränger in i träet
2. Att den skyddar mot stötar (iaf milda)
3. Att den påverkar träets uteseende så lite som möjligt

Just nu ser jag 2 alternativ:
Antingen kör jag en antikmatt vattenbaserad och klar polyuretanlack (från ZAR tex) eller så kör jag hårdvaxolja (Osmo).
Fördelen med lacken är väl att den ger ett visst skydd mot stötar, men hårdvaxoljan ger ett naturligare utseende.

Finns det något annat jag borde kolla på? Finns det några andra för/nackdelar med de olika behandlingarna.
Man kan rolla på oljan, men ska pensla lacken, då går ju oljan lite snabbare.
Har aldrig provat något av de så jag vet inte om det är olika svårt att påföra det snyggt heller.

Tack på förhand

Erik

Fulkemisten
Jag hade kört på Osmos hårdvaxolja. Blir supersnyggt. Såklart att lacken ger bättre skydd mot stötar men jag hade själv gått på den naturliga looken. Lättare att applicera också som du säger. Jag brukar köra med trasa.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Har ringa erfarenhet av lack men ganska mycket erfarenhet av hårdvaxolja. Rolla på den hade jag inte gjort. Pensla på, låt dra 10-20min, torka bort överflöd.

För mindre gult utseende har Osmo en svagt vittonad olja som heter 3041.

Vill du förhindra gulning ännu mer så kör med lut innan oljebehandling. Lut finns också vitpigmenterad om man vill ha det ännu ljusare.

• Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
När jag tänker på hur mjukt furu är vill jag verkligen akta mot stötar. Annars kommer lådorna se rackiga ut fort (1åring, 5åring och lite oförsiktig sambo).
Ngn som har erfarenhet av lacken? Kollar man bilder så ser den antikmatta riktigt bra ut. Samt att den ska skydda mot att det gulnar. Men jag vill som sagt ha ett så obehandlat utseende som möjligt....

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Köpte för 6 år sedan ett kök från Åraslöv i massivt trä. I lådbotten skar vi till filtmattor som används i kökslådor, det suger upp, skyddar mot vatten och isolerar ljud vid ex.vis bestickskrammel etc, har fungerat jättebra. Jag tycker att du ska undvika att måla något inuti de lådor och skåp som ska ha torra redskap då trä inte gulnar i mörker, mycket finare utan behandling. Där du har mycket "föroreningar" typ lådor för sopor eller risk för vatten etc så använde vi linoljewax från Allbäck.

Om du lackar lådorna tror jag det kommer få ett blankt utseende och slitage kommer att synas väldigt tydligt efter några år, det alternativet skulle jag inte välja. Hittade en tråd om filtmattor så du kan se hur det ser ut https://www.byggahus.se/forum/threads/ladinsats-foer-bestick-mm.142328/. Kvänum använder dessa mattor till sina kök. Vi köpte från Smarthem..https://www.smarthem.se/catalogsearch/result/?q=filtmatta

• Gilla
Poiuytr
  • Laddar…
Filtmattor har vi redan tänkt, men perfekt med en länk till en bra.
Också intressant med aspekten att strunta i det. Kommer ju inte så mkt ljus där och det skulle sannerligen bespara en hel del tid...

Hemmakatten
Efter att ha ett vitlutat (och vitoljat) grangolv vill jag avråda från lutning. Lutningen "äter upp" cellulosan i granen. Dvs allt trä mellan "åsarna" försvann så det blev 3 mm djupa dalar. Tänker att det nog blir likadant med lådorna. Jag hade bara vitoljat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.