Jag är också väldigt intresserad av svar.F Fajon skrev:
Jag har bara oljat min några gånger.
Men också för att jag har en nära på identisk dörr.
Fast på en entré byggd 1964. Höll sig modet så konstant i 25 år eller är din bytt?
Står det tillverkare på din dörr?
Frågan är ju vad den är behandlad med sedan tidigare och hur du vill att den ska se ut när du är klar. Vilket träslag det är kan ju också påverka.
Min första tanke var ek eller teak men eftersom den inte har blivit grå där ytbehandligen har försvunnit så lutar jag nog mot att det inte är teak utan ek.
På bilden så ser det ut som om den har varit lackad sedan tidigare, men det är inte helt säkert -det kan ju vara någon form av oljning som byggt lite skikt över tid.
Om du vill att patinan ska vara kvar så kan du bara olja och då kommer det att bli lite mörkare på de delar där det inte finns något utskikt idag.
Vill du återställa dörren till mer ursprungligt utseende så är det nog renskrapning som gäller och sen kan du antingen olja eller fernissa/lacka den.
Min första tanke var ek eller teak men eftersom den inte har blivit grå där ytbehandligen har försvunnit så lutar jag nog mot att det inte är teak utan ek.
På bilden så ser det ut som om den har varit lackad sedan tidigare, men det är inte helt säkert -det kan ju vara någon form av oljning som byggt lite skikt över tid.
Om du vill att patinan ska vara kvar så kan du bara olja och då kommer det att bli lite mörkare på de delar där det inte finns något utskikt idag.
Vill du återställa dörren till mer ursprungligt utseende så är det nog renskrapning som gäller och sen kan du antingen olja eller fernissa/lacka den.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Var ska tryckfjädern sitta i denna gamla låskista?
Fönster & Dörrar -
Gammal Innerpanel i furu, hur kan man behandla denna lättast
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur behandla gamla väggar med vass och bruk?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur byter man denna gamla dörr?
Fönster & Dörrar -
Hur (om)behandla gamla trägolv
Golv