Hej,

Jag har sökt på forumet men blir inte riktigt klok då det verkar finnas många olika lösningar på inkoppling av induktionshällar och ugnar. :what:

Jag har idag en integrerad spis med ugn som är kopplad till ett perilex uttag med 230V/16A, se bild. Det nya köket kommer att ha en induktionshäll på den gamla spisens plats och en ugn + mikro bredvid i högskåp. Bakom högskåpet finns ett befintligt uttag där en stor kyl stått.

Vad ska jag be elektrikern göra? Lägenheten är modern och byggd på 90-talet.

Tack!

spis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

perilex.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är du osäker på om elektrikern klarar av det eller vad? Det är väl bara visa det du skrivit här eller så ta hem en och denne får titta och offerera.

Med risk för att vara lite tråkig, men låt elektrikern avgöra hur det skall kopplas! Elektrikern är proffs och både kan och vet hur man kopplar in din utrustning på bästa sätt.

Redigerat:
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Fråga den elektriker som ska göra jobbet vad han tycker, det är i alla fall han som avgör hur det till slut blir. Utan att varit på plats så skulle jag TROLIGEN sätta en dosa/lock där spisuttaget sitter i dag och dela på trefasgruppen och dra fram två faser, nolla och jord till hällen och en fas , nolla och jord till ugnen. Endera utanpåliggande eller infällt, helt beroende på hur det "ser ut" hos just dig, för det finns flera olika "vägar att gå" som är helt oK.

• Gilla
sjodda78
  • Laddar…
I mitt ganska identiska kök drog han fram trefas till perilexuttaget och tog ut två grupper där, och lät den tredje gå vidare till ugnen (den behöver förmodligen 16A). Mikron drogs det fram en separat 10A-grupp till.

Tack!

Jag litar på att elektrikern fixar detta. Var mest nyfiken på vilken lösning som är den bästa och troliga.

Mikael_L
Som regel sätter jag ett fullkopplat perilex-uttag på befintlig plats (om den platsen fungerar i det nya köket), sen drar jag en 3g2,5, antingen utanpåliggande, eller infrästa rör med FK 2,5 till ugnen, som jag lägger på L3.
Hällen kopplas således in på L1 och L2 i perilex-stickproppen.

Det går givetvis att välja andra faser, men oftast kör jag just på detta så har jag lättast att komma ihåg.

Måste uttaget för hällen också flyttas så blir det lite annat jobb, men något liknande i slutresultat.

Finns det bara möjlighet utan orimligt mycket jobb drar jag naturligtvis en helt egen enfasgrupp från centralen till ugnen. Men i befintliga bostadshus är det alltför ofta alldeles för stort projekt.

Vid uppdelad trefasgrupp är trepoligt brytande automatsäkring mycket önskvärt, jag kan tumma på detta framförallt om det även sitter eller sätts in JFB.
Men gör man om elen i ett helt kök som inte hade JFB innan, utan att sätta in JFB vid ombyggnaden så har man nästan hål i huvudet och antagligen blir det "olagligt" också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.