3 336 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hur ska jag bäst rikta upp bjälklag och lägga nytt golv i sekelskifteshus
Jag håller på att ta upp golvet på min ovanvåning i ett sekelskifteshus rum för rum för att rikta upp och bli kvitt att det sviktar kraftigt.
Anledningen till att det sviktar är att plankgolvet ligger direkt på bjälkarna i mellanbjälklaget som även lutar (se bild). Avsikten har sannolikt inte varit att ha ovanvåningen som boarea, varför bjälkarna ligger på mellan ca cc 100 - 140.
Min tanke är därför,
1) att fästa och rikta upp nya reglar (exv 1 st 120 el. 145x45 per balk) på befintliga balkar,
2) kortla längs med väggarna (tvärgående med befintlig balk) i den mån det inte finns någon befintlig balk/regel att fästa nya reglar i, och
3) lägga 1 (vid cc på cirka 100) alternativt 2 (på cc upp mot 140) nya reglar (195 x 45) mellan befintliga balkar.
Först undrar jag om det finns någon bättre metod än ovan för att rikta upp och få rätt styvhet i golvet?
Bör man kortla i någon utsträckning mellan balkar och (nya) reglar för att få ännu bättre stabilitet i bjälklaget?
Det är skiftande mängd isolering i facken, och jag är lite osäker på vad det är för isolering (se bild). Bör man tilläggsisolera i facken med mineralull eller liknande när man ändå har golvet uppe, exv för ljudisolering mellan planen?
Min tanke är att lägga golvspånskiva och någon form av trägolv (än oklart vilken typ), och möjligen golvspån/heltäckningsmatta i något rum. Finns det några ytterligare isoleringsåtgärder man bör vidta när golvet ändå är uppe, exv stegljudsisolering (finns det bra stegljudsisoleringslister?), gips eller liknande. Vilka skikt hade ni haft i golvet och varför? Det kan tilläggas att jag inte vill bygga det för högt för att förhålla mig till befintliga trösklar och gärna håller nere kostnaden om in uppsidan är tydlig med en mer kostsam åtgärd.
Hoppas att det finns någon golv-/snickareguru där ute som kan ge lite tips
Anledningen till att det sviktar är att plankgolvet ligger direkt på bjälkarna i mellanbjälklaget som även lutar (se bild). Avsikten har sannolikt inte varit att ha ovanvåningen som boarea, varför bjälkarna ligger på mellan ca cc 100 - 140.
Min tanke är därför,
1) att fästa och rikta upp nya reglar (exv 1 st 120 el. 145x45 per balk) på befintliga balkar,
2) kortla längs med väggarna (tvärgående med befintlig balk) i den mån det inte finns någon befintlig balk/regel att fästa nya reglar i, och
3) lägga 1 (vid cc på cirka 100) alternativt 2 (på cc upp mot 140) nya reglar (195 x 45) mellan befintliga balkar.
Först undrar jag om det finns någon bättre metod än ovan för att rikta upp och få rätt styvhet i golvet?
Bör man kortla i någon utsträckning mellan balkar och (nya) reglar för att få ännu bättre stabilitet i bjälklaget?
Det är skiftande mängd isolering i facken, och jag är lite osäker på vad det är för isolering (se bild). Bör man tilläggsisolera i facken med mineralull eller liknande när man ändå har golvet uppe, exv för ljudisolering mellan planen?
Min tanke är att lägga golvspånskiva och någon form av trägolv (än oklart vilken typ), och möjligen golvspån/heltäckningsmatta i något rum. Finns det några ytterligare isoleringsåtgärder man bör vidta när golvet ändå är uppe, exv stegljudsisolering (finns det bra stegljudsisoleringslister?), gips eller liknande. Vilka skikt hade ni haft i golvet och varför? Det kan tilläggas att jag inte vill bygga det för högt för att förhålla mig till befintliga trösklar och gärna håller nere kostnaden om in uppsidan är tydlig med en mer kostsam åtgärd.
Hoppas att det finns någon golv-/snickareguru där ute som kan ge lite tips
Har jag förstått dig rätt att det inte finns något yttervägg att lägga en golvbjälke mellan befintliga bjälkar? I så fall är det bättre att stärka upp befintliga bjälkar med reglar (så höga som du tycker är okej) på båda dess sidor. För att sedan kortla mellan dessa med cc60.R RenoveringsMax skrev:Jag håller på att ta upp golvet på min ovanvåning i ett sekelskifteshus rum för rum för att rikta upp och bli kvitt att det sviktar kraftigt.
Min tanke är därför,
Hoppas att det finns någon golv-/snickareguru där ute som kan ge lite tips![]()
Nej, eller i vart fall inte i alla rum. I det rummet jag ska börja med kan man lägga den på hjärtväggen men kommer inte in hela vägen till ytterväggen pga kattvind, som jag skulle vilja behålla.T Tompafix skrev:
Okej så du hade reglat upp på befintliga bjälkar och sen kortlat. Jag tänkte att det blev fler snitt och infästningar på det sättet än om man la dem längs med befintliga bjälkar. Är det för att få just cc60 att lägga skivorna på som du skulle göra så?
Har du några tankar om ytterligare isolering krävs och om golvspån, mellanlägg med ljuddämpande matta och golv på det hade funkat?
Det är lite olika beroende på rum, men om det hade varit 30 cm så hade jag ansökt om att ha vinter-OS här tror jagT topmount skrev:
Den bjälken du lägger längs med kommer inte öka styvheten i bjälklaget nämnvärt efter som den hänger i de befintliga. CC60 för att montera golvspån.R RenoveringsMax skrev:Nej, eller i vart fall inte i alla rum. I det rummet jag ska börja med kan man lägga den på hjärtväggen men kommer inte in hela vägen till ytterväggen pga kattvind, som jag skulle vilja behålla.
Okej så du hade reglat upp på befintliga bjälkar och sen kortlat. Jag tänkte att det blev fler snitt och infästningar på det sättet än om man la dem längs med befintliga bjälkar. Är det för att få just cc60 att lägga skivorna på som du skulle göra så?
Har du några tankar om ytterligare isolering krävs och om golvspån, mellanlägg med ljuddämpande matta och golv på det hade funkat?![]()
Klicka här för att svara