Jag ska montera ny gles och gipsskivor och undrar hur glesen ska monteras i detta fall?
Tvärs takstolar har jag fått till mig men då kommer de monteras likadant som nuvarande.
Är det så man skall göra?
Eller lägga gles tvärs undertaket?
Tack på förhand
 
  • Rum med träpanel i taket, vitmålade väggar, fönster med persienner. Golvet är ofärdigt och det finns en stol, verktyg och en bygglampa på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du sänka takhöjden eller varför vill du ha gles?
 
K Kane skrev:
Vill du sänka takhöjden eller varför vill du ha gles?
Mest för att dra om elen enklare!
 
D denkadon skrev:
Mest för att dra om elen enklare!
Eftersom undertaket ser stabilt ut nu så hade jag lagt glesen så att det bäst passar önskad riktning på gipset alternativt underlättar eldragningen.
 
  • Gilla
Tjrex och 2 till
  • Laddar…
Jag hade nog inte minskat takhöjden ytterligare om man ser på hur taket ligger i förhållande till fönstret. Kanske dra ner befintligt tak och sätta ny gles och el där under?
 
knyh knyh skrev:
Jag hade nog inte minskat takhöjden ytterligare om man ser på hur taket ligger i förhållande till fönstret. Kanske dra ner befintligt tak och sätta ny gles och el där under?
Okej, tänker du då ur ett estetiskt perspektiv eller av någon annan anledning?
vinden är fylld med spån så då får jag även ner all isolering..
 
D denkadon skrev:
Okej, tänker du då ur ett estetiskt perspektiv eller av någon annan anledning?
vinden är fylld med spån så då får jag även ner all isolering..
100% estetiskt men smaken är som baken. Jag har själv ett hus sedan några år tillbaka med fin originaltakhöjd men som är sänkt påtagligt, så det är nog mest jag som värnar om takhöjd 🙂 Tog själv ner pärlsponten i sovrummet och satte upp riktade ny gles. Inget spån och skit därunder dock. Bara gulllfiber så inget större jobb.
 
  • Gilla
denkadon
  • Laddar…
knyh knyh skrev:
100% estetiskt men smaken är som baken. Jag har själv ett hus sedan några år tillbaka med fin originaltakhöjd men som är sänkt påtagligt, så det är nog mest jag som värnar om takhöjd 🙂 Tog själv ner pärlsponten i sovrummet och satte upp riktade ny gles. Inget spån och skit därunder dock. Bara gulllfiber så inget större jobb.
Okej! Då lät de som du hade det lite behagligare än om jag ska byta☺️
Men jag tackar så mycket för din input!
 
  • Gilla
knyh
  • Laddar…
D
Kan du inte bara spåra i, alternativt, ta bort en lämplig bräda och lägga tomslangen i utrymmet du får? Sen på med gips.
 
  • Gilla
roger.lehrberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.