Så jag håller på att dränera huset och funderar över hur geoduken ska ligga mellan dräneringsrör och hus. Ska duken ligga bara på utsidan som på första bilden eller ska den ligga runt som på andra.

Om den ligger runt så känns det som att den kan bli tät med tiden och vatten från under huset inte dräneras ordentligt men om den ligger bara på utsidan så kan jag tänka mig att lera och jord kommer in i röret istället. Men de kanske är såpass lite att det inte spelar roll.

Tacksam för hjälp.
 
  • Illustration av dränering runt husgrund med filterduk, makadam och ISODRÄN-skiva för att hantera vattenflöde och lastfördelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av dräneringsinstallation vid husgrund med dräneringsrör, geotextilduk, dräneringsduk och isoleringsskiva markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den ska ta vatten som kommer underifrån ska det inte ligga duk i botten.
 
P Prodigys skrev:
Om den ska ta vatten som kommer underifrån ska det inte ligga duk i botten.
Vad är meningen med duk? 🤷 Om den bara blir tät. Har man ingen duk under eller på insidan så kommer dräneringsröret bli tät nästan lika fort som utan duk. Känns mer som en onödig utgift.
 
MrJay
T Tudor Eklund skrev:
Vad är meningen med duk? 🤷 Om den bara blir tät. Har man ingen duk under eller på insidan så kommer dräneringsröret bli tät nästan lika fort som utan duk. Känns mer som en onödig utgift.
Anledningen till att man använder markduk runt dräneringen är för att förhindra att jord och småpartiklar tränger in i dräneringsrören och täpper till dem. Markduken fungerar som ett filter – den släpper igenom vatten men håller tillbaka jord och smuts. På så sätt förlänger man livslängden på dräneringen och ser till att den fungerar som den ska under lång tid.
 
MrJay MrJay skrev:
Anledningen till att man använder markduk runt dräneringen är för att förhindra att jord och småpartiklar tränger in i dräneringsrören och täpper till dem. Markduken fungerar som ett filter – den släpper igenom vatten men håller tillbaka jord och smuts. På så sätt förlänger man livslängden på dräneringen och ser till att den fungerar som den ska under lång tid.
De är jag med på. Så du tycker att man ska ha som bild 2 runt röret?

De detta som är lite förvirrande, vissa säger att det blir tät (som den första som svara) och man ska bara ha utsidan och vissa tycker att de ska va runt röret?

Så frågan återstår. Vad är sannolikheten att duken blir tät om du går runt röret och vatten som trycker upp under huset inte kommer kunna dräneras ordentligt?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.