Håller på att kakla lite i köket, nästa fas blir att anpassa plattor kring detaljer. Nu är det så att vi har utanpåliggande uttag som kommer hamna mitt i kakellinjen. Halva kommer alltså omges av kakel.
Finns det någon praxis eller smart knep med hur man gör. Jag vill ju såklart kunna skruva av själva kåpan även i framtiden.

• Utanpåliggande dubbelt eluttag på vägg i kök, omgiven av halvkaklade väggar med glansiga kakelplattor, under en hylla eller skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du kakla hela vägen upp till skåpet? Annars kan du flippa uttaget 90grader 🤓. Annars hade jag bara demonterat det, använt hålsåg för kakel och fräst ur, och återmonterat.

• Gilla
AronD
  • Laddar…
H Harald Boye skrev:
Ska du kakla hela vägen upp till skåpet? Annars kan du flippa uttaget 90grader 🤓
Hej, nej vi ska inte hela vägen upp. Bilden lurar en lite. Även ifall man vred uttaget 90° hade det stuckit ned 1 cm eller så.

”Praxis” är att man kaklar hela vägen upp för att slippa få en kant som det fastnar smuts på och är lite svårare att hålla rent och för att undvika just det du ställts inför.

Du har ju bara två alternativ som jag ser det, lägga något bakom uttaget lika tjockt som kaklet eller skära ur kaklet runt uttaget. Det senare är nog det som blir bäst.

• Gilla
AronD
  • Laddar…
Du ska absolut släppa uttaget och kakla under den hur du vrider det sen får du fundera på.

• Gilla
AronD
  • Laddar…
Får du plats med en hörnbox mellan överskåpet och kaklet?
Väggmonterad ELKO RS hörnbox med tre eluttag i vit färg, avsedd för att placeras i hörn.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Får du plats med en hörnbox mellan överskåpet och kaklet?
[bild]
Funderade på det och satt precis och googlade efter mått. Bygger dom lägre?

K _KirderF_ skrev:
Du ska absolut släppa uttaget och kakla under den hur du vrider det sen får du fundera på.
Tack, är inte helt med på vad du menar med "släppa uttaget"

mexitegel mexitegel skrev:
”Praxis” är att man kaklar hela vägen upp för att slippa få en kant som det fastnar smuts på och är lite svårare att hålla rent och för att undvika just det du ställts inför.

Du har ju bara två alternativ som jag ser det, lägga något bakom uttaget lika tjockt som kaklet eller skära ur kaklet runt uttaget. Det senare är nog det som blir bäst.
Spontant var jag inne på det senare. Lurade mest på hur man gör anslutningen med fog mm runt uttaget utan att bygga fast det.

ACME
Tre bilder visar processen för att installera en vertikal rad eluttag i en vägg, med monteringsramar och ett täcklock.
Skapa konto

• Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
A AronD skrev:
Funderade på det och satt precis och googlade efter mått. Bygger dom lägre?
Linjal håller om en vit eladapter som sticker ut från väggen under ett köksskåp med vita kakelplattor, samt skålar med frukt i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
AronD och 1 till
  • Laddar…
ACME ACME skrev:
[bild]
Snyggt, vad är "förhöjningen" gjord av? MDF?

• Gilla
ACME
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
[bild]
Attans, har bara 5,4 fritt.

A AronD skrev:
Spontant var jag inne på det senare. Lurade mest på hur man gör anslutningen med fog mm runt uttaget utan att bygga fast det.
Du fogar som vanligt, fogen kommer inte fastna i uttaget utan att du får loss det om du skulle behöva. Det svåra är att skära kaklet så du får en helt jämn fogbredd runt om.

Ett tredje alternativ är ju att du sätter uttaget under skåpet ”upp och ner” men det är ju svårare att stoppa i kontakter då. Men då kanske det får plats mellan skåp och kabelkant?

• Gilla
AronD
  • Laddar…
ACME
A AronD skrev:
Snyggt, vad är "förhöjningen" gjord av? MDF?
Ja, som målades in i väggfärgen sedan. Jag tycker att det blev en helt ok räddning, fast det hade varit bättre om alla inblandade hade gjort sitt arbete rätt istället Vit strömbrytare integrerad i en vägg målad med mörkgrön färg.
Skapa konto
Väggströmbrytare med vit ram, målad in i mörk väggfärg ovan kaklad yta.
Skapa konto

• Gilla
AronD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.