G
Jag tänkte sätta en ny silikonfog i duschen som inte satt helt tätt mot väggen när jag flyttade in. Men det såg inte ut som jag hade förväntat mig bakom silikonfogen. Det var ganska gropigt och luftigt bakom. Räcker det att rengöra och lägga ny tät silikonfog eller behöver jag lägga till kakelfog eller annat först?

• Skadad silikonfog mellan vägg och mosaikkakel i duschen som behöver repareras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en duschkant där gammal silikonfog är borttagen, exponerar ojämn yta och gap mellan kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att köpa en fogskrapa och skrapa försiktigt när du avlägsnat silikonet. Jag skulle sedan använda kakelfog istället för silikon, den blir sällan ful, skitig eller möglig.

G
Tack för svar. Spelar det roll att det är ett gammalt trähus som rör en del på sig? Att det är därför man tidigare valt silicon som inte spricker? För det ser ju snyggare ut med kakelfog helt klart.

G gibbenelle skrev:
Tack för svar. Spelar det roll att det är ett gammalt trähus som rör en del på sig? Att det är därför man tidigare valt silicon som inte spricker? För det ser ju snyggare ut med kakelfog helt klart.
Nej, det har ingen betydelse, mer än en smaksak, eftersom det finns ett tätskikt under som skyddar mot fuktskador.

Paul-Staffanstorp
Var försiktig så du inte går in på djupet bara och förstör tätskiktet bakom plattorna.

Är sedan plattorna snyggt och jämnt skurna så kan du lika gärna köra med bruksfog istället för silikon.
Skulle den med tiden spricka något är det bara att ta lite och blanda upp med några droppar vatten och dra över sprickan.
Är det dåligt skurna plattor och ojämn springa mellan dem så blir det dock inte snyggt med bruksfog.

G
Det var väldigt varierande storlek på springan. Från några mm längst ner till cm längst upp. Det blev silikon till slut. Väldigt brett. Ser inte så snyggt ut men det gör väl sitt jobb.

• Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
G gibbenelle skrev:
Det var väldigt varierande storlek på springan. Från några mm längst ner till cm längst upp. Det blev silikon till slut. Väldigt brett. Ser inte så snyggt ut men det gör väl sitt jobb.
Tragiskt när folk inte kan skära plattorna snyggare. :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.