Jag förstår mig inte helt på det här kopplingsschemat. Någon som vänligen skulle vilja förklara hur det ska kopplas till 230V golvvärmeslinga?

• Elektrisk kopplingsschema för 230 VAC och 24 VAC-versioner, anslutningspunkter, och beskrivningar på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Enhanceme skrev:
Jag förstår mig inte helt på det här kopplingsschemat. Någon som vänligen skulle vilja förklara hur det ska kopplas till 230V golvvärmeslinga?
Oj, vilken kass översättning! Borde reklameras egentligen.

Golvgivare - 1 och 2
Matande fas - 7
Nolla - 8
Styrd fas till värmekabel - 4

Kontrollera att den klarar att styra hela effekten innan du kopplar värmekabeln direkt på termostaten.

• Gilla
Enhanceme
  • Laddar…
Utöver detta så har du troligen en jordanslutning på värmekabeln, som skall kopplas till skyddsjord.

• Gilla
Enhanceme
  • Laddar…
F frause skrev:
Oj, vilken kass översättning! Borde reklameras egentligen.

Golvgivare - 1 och 2
Matande fas - 7
Nolla - 8
Styrd fas till värmekabel - 4

Kontrollera att den klarar att styra hela effekten innan du kopplar värmekabeln direkt på termostaten.
Ok tackar. Nu har jag inte ens kollat på värmeslingan men själva slingan har väl två ledare, en fas och en nolla? Jag tänker att nollan från värmeslingan saknas i denna bild jag ritat.

• Elektrisk kopplingsschema, termostat, värmestyrning, 230 VAC och 24 VAC-versioner, ledningar, anslutningar, beskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slingan har tre ledare; fas, nolla och skyddsjord. Det innebär att du behöver koppla ihop dess nolla och skyddsjord med tex wago-klämmor med matande dito.

mexitegel mexitegel skrev:
Slingan har tre ledare; fas, nolla och skyddsjord. Det innebär att du behöver koppla ihop dess nolla och skyddsjord med tex wago-klämmor med matande dito.
Bara förtydliga för säkerhets skull.

Du behöver alltså koppla ihop nolla men nolla, och skyddsjord med skyddsjord. Inte koppla ihop nolla med skyddsjord, de skall alltid vara separerade.

Det finns en detalj i bilden som jag inte riktigt gillar.

Ena anslutningen för givaren är märkt "gnd". Det brukar betyda skyddsjord (ground). Normalt sett så skall en termostat inte i sig själv vara jordad, och det finns heller inget i texten som indikerar att den skulle jordas. Men märkningen på anslutningen antyder att den skall ha skyddsjord.

Med allra största sannolikhet så är den dubbelisolerad, och skall i så fall inte jordas. Men som sagt den där märkningen gillar jag inte.

När jag tittar lite närmare på bilden, så ser jag symbolen (två kvadrater i varandra) för dubbelisolering. Då skall den inte vara skyddsjordad.

Att den då ändå har en anslutning märkt skyddsjord är anmärkningsvärt, så anmärkningsvärt att det är tveksamt om den inte skulle få försäljningsförbud ifall elsäkerhetsverket tittar på den.

• Gilla
Enhanceme
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Bara förtydliga för säkerhets skull.

Du behöver alltså koppla ihop nolla men nolla, och skyddsjord med skyddsjord. Inte koppla ihop nolla med skyddsjord, de skall alltid vara separerade.

Det finns en detalj i bilden som jag inte riktigt gillar.

Ena anslutningen för givaren är märkt "gnd". Det brukar betyda skyddsjord (ground). Normalt sett så skall en termostat inte i sig själv vara jordad, och det finns heller inget i texten som indikerar att den skulle jordas. Men märkningen på anslutningen antyder att den skall ha skyddsjord.

Med allra största sannolikhet så är den dubbelisolerad, och skall i så fall inte jordas. Men som sagt den där märkningen gillar jag inte.

När jag tittar lite närmare på bilden, så ser jag symbolen (två kvadrater i varandra) för dubbelisolering. Då skall den inte vara skyddsjordad.

Att den då ändå har en anslutning märkt skyddsjord är anmärkningsvärt, så anmärkningsvärt att det är tveksamt om den inte skulle få försäljningsförbud ifall elsäkerhetsverket tittar på den.
Tack för att du klargör. Precis, kopplingsschemat är förvirrande!

1 & 2 är ett slutet system ingen jord där!
7 & 8 ström in.
4 är styrande som du ska dra till relä.
Har svårt att tro att den där orkar driva något som drar mer än 50 watt.

Jorden gul/Grön sätter du snyggt i en wago bredvid.

H hempularen skrev:
Ena anslutningen för givaren är märkt "gnd". Det brukar betyda skyddsjord (ground).
"gnd" brukar väl snarare betyda någon form av funktionsjord. Skyddsjord borde vara märkt PE eller ⏚.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.