Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
De ska normaltsett vara slöa. Det som kan orsaka problem är när diametern på spetsen slits ner.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Slöa kanske var fel ord då.... men jag vill att de ska vara optimalt utformade för att borra snabbt i berg kan vi säga. Förändras det mellan ett nytt borr och ett som man borrat 30-50 hål med?D Daniel 109 skrev:
Vilken dimension ska du borra i berget?
Hiltis TE-CX borrar med fyra skär är en fördel när man borrar i berg
Jag kör uteslutande med dessa i alla lägen. Oavsett material som ska borras.
Kan kanske vara lite knepigt att få tag på som privatperson dock. Men bra är dom!
https://www.hilti.se/batteriteknik/instick/hammarborrkronor-(sds)/r4429
Hiltis TE-CX borrar med fyra skär är en fördel när man borrar i berg
Jag kör uteslutande med dessa i alla lägen. Oavsett material som ska borras.
Kan kanske vara lite knepigt att få tag på som privatperson dock. Men bra är dom!
https://www.hilti.se/batteriteknik/instick/hammarborrkronor-(sds)/r4429
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan bara hålla med Krilleman. Hiltis fyrskär var en markant skillnad när det gällde att borra i sten/berg.krilleman_215 skrev:
Brukar gå att få tag i på Cramo eller Ramirent som privatperson.
20mm i sten är definitivt kring de dimensioner där man ska börja fundera på en SDS-max maskin istället för SDS+.
Och ja, slitaget på borr gör skillnad, i sten som i alla andra material. Liten som stor borrmaskin. Precis lika träligt att borra 12mm hål i betong med slött SDS+-borr i borrhammaren som att borra 34mm hål i berg med slött borr i en atlas copco tryckluftsborr.
Titta på eggen från sidan. Ju större radien blir över eggen, desto större yta kommer att ha kontakt med materialet som ska krossas. Alltså mindre kraft per yta. Cirklarna i bilden symboliserar kontaktytan för motsvarande egg.
Givetvis kommer en större maskin att kunna hålla en hyfsad avverkning med ett slöare borr än en liten borrmaskin, på grund av den större slagenergin.
Det är också en väldig skillnad på kvalitet på olika hårdmetallsorter. Och precis som alla andra material så finns det motstridiga egenskaper som gör att det inte går att göra en hårdmetall som är bäst till allt. Till det kommer borrens ursprungliga geometri som kommer påverka både skärförloppet, men också förslitningsförloppet. Som jag försökte illustrera i bilden så kommer eggen ganska snart slitas ner en smula, utan att det påverkar avverkningen så mycket. Eggen blir samtidigt mycket starkare. Ett bra borr har förmodligen en eggavrundning redan från fabrik för att det ska slitas jämt och inte slås flisor ur eggen i början. Därefter så kommer borren mer eller mindre sakta att bli allt rundare tills den är så rund att borrmaskinen inte förmår krossa något material med eggen längre.
Tre saker kan leda till att eggen slits ner.
-Hårdmetallen kan vara för mjuk så att den plasticerar och därmed slås platt.
-Hårdmetallen kan vara för spröd så det spricker loss bitar ur den.
-Hårdmetallen slits abrasivt av stenmjölet som rör sig runt den.
Det senare tar längst tid. Dåliga borr råkar oftast ut för något av de två första slitagen, eller ett väldigt snabbt abrasivt slitage.
Borret i bilden i första inlägget ser ut att vara "halvslitet". De kan bli värre.
Och ja, slitaget på borr gör skillnad, i sten som i alla andra material. Liten som stor borrmaskin. Precis lika träligt att borra 12mm hål i betong med slött SDS+-borr i borrhammaren som att borra 34mm hål i berg med slött borr i en atlas copco tryckluftsborr.
Titta på eggen från sidan. Ju större radien blir över eggen, desto större yta kommer att ha kontakt med materialet som ska krossas. Alltså mindre kraft per yta. Cirklarna i bilden symboliserar kontaktytan för motsvarande egg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Givetvis kommer en större maskin att kunna hålla en hyfsad avverkning med ett slöare borr än en liten borrmaskin, på grund av den större slagenergin.
Det är också en väldig skillnad på kvalitet på olika hårdmetallsorter. Och precis som alla andra material så finns det motstridiga egenskaper som gör att det inte går att göra en hårdmetall som är bäst till allt. Till det kommer borrens ursprungliga geometri som kommer påverka både skärförloppet, men också förslitningsförloppet. Som jag försökte illustrera i bilden så kommer eggen ganska snart slitas ner en smula, utan att det påverkar avverkningen så mycket. Eggen blir samtidigt mycket starkare. Ett bra borr har förmodligen en eggavrundning redan från fabrik för att det ska slitas jämt och inte slås flisor ur eggen i början. Därefter så kommer borren mer eller mindre sakta att bli allt rundare tills den är så rund att borrmaskinen inte förmår krossa något material med eggen längre.
Tre saker kan leda till att eggen slits ner.
-Hårdmetallen kan vara för mjuk så att den plasticerar och därmed slås platt.
-Hårdmetallen kan vara för spröd så det spricker loss bitar ur den.
-Hårdmetallen slits abrasivt av stenmjölet som rör sig runt den.
Det senare tar längst tid. Dåliga borr råkar oftast ut för något av de två första slitagen, eller ett väldigt snabbt abrasivt slitage.
Borret i bilden i första inlägget ser ut att vara "halvslitet". De kan bli värre.
Jag har borrat ett par 24mm hål i någon naturligt förekommande bergart i skärgården. Använde en 7-kilos Makita sds-max-maskin i kombination med en borr från Jula av den billigare modellen. Kostade 99:- tror jag. Speciellt jobbigt var det inte, gick rätt fort. Gjorde många hål med den borren, har den nog kvar. En annan billighetsborr av samma fabrikat gick av inom de fem första hålen, och en tredje lossnade det fastlödda skäret på, men jag orkade inte bry mig. De kostade nästan ingenting. Summa summarum: maskinen är viktigare är borren (tror jag).
4skärborr hilti.makita.milwaukiee.würth.dewalt.bosch.Maskin med hög Joule gör under. med 2skär borr "Luna(r)" burkar ta längre och hålet blir äggformat. Bäst är om använder hiltisborr med hål i som suger bort dammet kopplat till dammsugare =)
Det som dödar hammarborr på ett ögonblick är om en liten del av karbidstålen lossnar och hamnar i borrhålet medan man borrar. Då blir det pulver av spetsen direkt.
De dyrare har i regel bättre svetsade karbid på toppen men har gjort slut på nya Hilti borrar efter några hål av ovannämnda skäl.
Har kört med både Hilti och Milwaukees 4-skäriga borr och kan inte säga att det är någon skillnad på dem. I alla fall inte upp till 12 mm.
Jag köper inte längre något annat än 4-skäriga, det är bättre balans i dem och avverkar snabbare. Men snabbt är relativt, hård betong och sten är fortfarande hårda, det blir aldrig som att borra i trä. Tålamod och dammsuga/luftblåsa hålet är bra sätt att få jobbet gjort relativt snabbt utan att slita ut borren onödigt mycket.
De dyrare har i regel bättre svetsade karbid på toppen men har gjort slut på nya Hilti borrar efter några hål av ovannämnda skäl.
Har kört med både Hilti och Milwaukees 4-skäriga borr och kan inte säga att det är någon skillnad på dem. I alla fall inte upp till 12 mm.
Jag köper inte längre något annat än 4-skäriga, det är bättre balans i dem och avverkar snabbare. Men snabbt är relativt, hård betong och sten är fortfarande hårda, det blir aldrig som att borra i trä. Tålamod och dammsuga/luftblåsa hålet är bra sätt att få jobbet gjort relativt snabbt utan att slita ut borren onödigt mycket.
Klicka här för att svara