Hej
Från huset går det en nedgrävd kabel till verkstaden, som egentligen är en byggbod förra ägaren kört dit. Kabeln går in i ett proppskåp som har två rader med tre proppar i varje rad. En med 10A och en med 16A.
På motsatta sidan av proppskåpet, d.v.s. på på väggen utomhus, sitter det ett trefasuttag av den där runda röda modellen.
Kan man vara hyfsad säker på att den är inkopplad? Kan jag som total elidiot kolla det på billigast möjliga sätt sätt?
Från proppskåpet går det två kablar varav en går till carporten och den andra förser allting i verkstaden med ström. Lampor, eluttag, element m.m. Kommer det bli problem om jag t.ex. kör bordssåg, spånsug, element och lite annat smått och gott på samma kabel? Kabeln går till en dosa på väggen (kopplingsdosa?) som i sin tur grenar sig till två uttag om det gör någon skillnad.
Bonusfråga:
Proppskåpet har som sagt sex stycken proppar vilket spontant känns lite onödigt mycket med tanke på att det endast går ut två kablar från skåpet samt då eventuellt en trefas. Är det då rimligt med sex proppar?
Från huset går det en nedgrävd kabel till verkstaden, som egentligen är en byggbod förra ägaren kört dit. Kabeln går in i ett proppskåp som har två rader med tre proppar i varje rad. En med 10A och en med 16A.
På motsatta sidan av proppskåpet, d.v.s. på på väggen utomhus, sitter det ett trefasuttag av den där runda röda modellen.
Kan man vara hyfsad säker på att den är inkopplad? Kan jag som total elidiot kolla det på billigast möjliga sätt sätt?
Från proppskåpet går det två kablar varav en går till carporten och den andra förser allting i verkstaden med ström. Lampor, eluttag, element m.m. Kommer det bli problem om jag t.ex. kör bordssåg, spånsug, element och lite annat smått och gott på samma kabel? Kabeln går till en dosa på väggen (kopplingsdosa?) som i sin tur grenar sig till två uttag om det gör någon skillnad.
Bonusfråga:
Proppskåpet har som sagt sex stycken proppar vilket spontant känns lite onödigt mycket med tanke på att det endast går ut två kablar från skåpet samt då eventuellt en trefas. Är det då rimligt med sex proppar?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Nu finns det betydligt mer kunniga el-killar på forat än mig men jag svarar och hoppas det är rätt!
Om endast en matning förser verkstaden med belysning, värme och uttag då finns risk för överbelastning om du kör full patte med flera maskiner. Har för mig att 10A säkring klarar ca 2200 w. (säkringen går då).
6 proppar är 4 för många men det är ju bra att ha för framtida utbyggnad. Tex kan du lägga ett uttag för maskiner på egen grupp.
3-fas-handsken kräver tre proppar/säkringar, kopplas den in har du 5 av 6 grupper utnyttjade. om handsen är ansluten på centralen skall det finnas 3 st 2,5-kvadratare på 16A-säkringarna.
Om endast en matning förser verkstaden med belysning, värme och uttag då finns risk för överbelastning om du kör full patte med flera maskiner. Har för mig att 10A säkring klarar ca 2200 w. (säkringen går då).
6 proppar är 4 för många men det är ju bra att ha för framtida utbyggnad. Tex kan du lägga ett uttag för maskiner på egen grupp.
3-fas-handsken kräver tre proppar/säkringar, kopplas den in har du 5 av 6 grupper utnyttjade. om handsen är ansluten på centralen skall det finnas 3 st 2,5-kvadratare på 16A-säkringarna.
Jag skulle gissa att det är kopplat såhär:
In i proppskåpet kommer det en 3-faskabel.
De 3 16A-säkringarna avsäkrar 3-fasuttaget
1 10A säkring avsäkrar (enfas-)kabeln till i carporten.
De 2 sista 10A säkringarna avsäkrar var sitt 230V-uttag i verkstaden.
Genom stt skruva ur 10A säkringarna kan du se vad som är kopplat till vilken säkring.
3-fasuttaget är lite knepigare att "testa" om du inte har någonting att koppla in där.
Ska man köra flera maskiner samtidigt så är max belastning 2300W på varje säkring så det kan kräva en del planering, speciellt om man samtidigt kör element.
In i proppskåpet kommer det en 3-faskabel.
De 3 16A-säkringarna avsäkrar 3-fasuttaget
1 10A säkring avsäkrar (enfas-)kabeln till i carporten.
De 2 sista 10A säkringarna avsäkrar var sitt 230V-uttag i verkstaden.
Genom stt skruva ur 10A säkringarna kan du se vad som är kopplat till vilken säkring.
3-fasuttaget är lite knepigare att "testa" om du inte har någonting att koppla in där.
Ska man köra flera maskiner samtidigt så är max belastning 2300W på varje säkring så det kan kräva en del planering, speciellt om man samtidigt kör element.
Det är ganska lätt att mäta upp om 3-fasuttaget är korrekt inkopplat.
Börja med att mäta spänningen - Det ska vara 230V mellan respektive fas och nolla och 400V mellan faserna.
Sen kan du skruva ur en fas i taget och säkerställa att varje fas är avsäkrad.
Börja med att mäta spänningen - Det ska vara 230V mellan respektive fas och nolla och 400V mellan faserna.
Sen kan du skruva ur en fas i taget och säkerställa att varje fas är avsäkrad.
Tack för svaren 
Jag kände mig lite dum eftersom jag inte ens skruvat av proppskåpet och kollat. Så jag slog av strömmen och gick ut och gjorde det.
Det verkar onekligen som att trefasuttaget är inkopplat för det går en kabel från varje propp (vit brun och svart) på nedre raden till den, plus en jord.
Det jag däremot inte förstår är att kabeln som går till carporten är är kopplad på samma vis fast på den övre raden av propparna. D.v.s. en kabel från varje plus en jord. Nu kollade jag visserligen inte exakt hur den delar sig i carporten men det enda den gör är i alla fall att förse en två lampor och ett uttag med ström.
Ena proppen på övre raden har dessutom en extra svart kabel kopplad till sig, den går till verkstaden.
Är det normalt?
Kollade nyss vad min bordssåg tar och där står det ”ineffekt 1850W”. Om det betyder att jag bara har ~450W kvar att fördela på övriga apparater så låter det dömt att misslyckas, åtminstone när elementet måste vara igång. Får väl ta hit en elektriker och be han dra ett nytt uttag. Kan han passa på att sätta trefasuttaget inomhus istället också.
Jag kände mig lite dum eftersom jag inte ens skruvat av proppskåpet och kollat. Så jag slog av strömmen och gick ut och gjorde det.
Det verkar onekligen som att trefasuttaget är inkopplat för det går en kabel från varje propp (vit brun och svart) på nedre raden till den, plus en jord.
Det jag däremot inte förstår är att kabeln som går till carporten är är kopplad på samma vis fast på den övre raden av propparna. D.v.s. en kabel från varje plus en jord. Nu kollade jag visserligen inte exakt hur den delar sig i carporten men det enda den gör är i alla fall att förse en två lampor och ett uttag med ström.
Ena proppen på övre raden har dessutom en extra svart kabel kopplad till sig, den går till verkstaden.
Är det normalt?
Kollade nyss vad min bordssåg tar och där står det ”ineffekt 1850W”. Om det betyder att jag bara har ~450W kvar att fördela på övriga apparater så låter det dömt att misslyckas, åtminstone när elementet måste vara igång. Får väl ta hit en elektriker och be han dra ett nytt uttag. Kan han passa på att sätta trefasuttaget inomhus istället också.
Du kan vara lugn, vanliga proppar (porslin) kan du för en stund kraftigt överbelasta. Enklast är att prova med allt du har på full effekt och känn på säkringsrna med handen efter en 1/4, är dom kalla=inga problem, ljummen = fortfarande ok, varma så du bränner dig= nu är du över gränsen.
Varje morgon brygger vi kaffe samtidigt kokar vatten i samma uttag 3-4000W på 10A och har gjort så i mer än 30 år utan problem.
Startar du en elmotor så drar den 80A i starten och det klar en 10A säkring under ett antal mS.
Så rådet är, känn på era huvudsäkringen efter värme. Men det är svårare med automatsäkringar.
Varje morgon brygger vi kaffe samtidigt kokar vatten i samma uttag 3-4000W på 10A och har gjort så i mer än 30 år utan problem.
Startar du en elmotor så drar den 80A i starten och det klar en 10A säkring under ett antal mS.
Så rådet är, känn på era huvudsäkringen efter värme. Men det är svårare med automatsäkringar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Som useless säger, det ska finnas en nolla också. Du kanske kan se att kabeln har en kopparfläta som är ansluten till jordskenan tillsammans med en isolerade ledare? Det är väl ett modern runt CEE416-uttag i plast?T Trunk skrev:
Vad är det du tycker är konstigt? Du verkar ha tre faser (plus nolla förhoppningsvis) till carporten, även om alla tre faser inte används där.T Trunk skrev:
Nej, så ska det helst inte vara även om det inte är någon fara. Det som kan hända är att säkringen löser som trefasuttaget används hårt tillsammans med uttagen i verkstaden.T Trunk skrev:
Du gör helt rätt i att räkna watt på detta sätt, för du ska inte medvetet överbelasta några säkringar. Att känna på dem är ett dåligt mätinstrument. Men det viktiga är att man inte kontinuerligt överbelastar säkringarna. Den korta tid det tar att kapa en bräda kan man ha överseende med om man inte överdriver, dvs kör sågen när säkringen redan är hårt belastad.T Trunk skrev:
För övrigt är det svårt att bedöma din anläggning utan att se den. Det finns få gamla installationer som är helt igenom korrekta, och de brukar åtminstone vara i behov av att känna på lite skruvar etc. Intressant är att börja från början här, dvs där kabeln till verkstaden utgår ifrån och se hur den är inkopplad och vilken area den har. Även längden på kabeln är intressant. Med bilder på allt detta, inkl centralen i verkstaden, och installationen i carporten kan du lite bu och bä härifrån på hur läget är.
Blev lite osäker då jag inte såg en nolla först men vid närmare inspektion fanns den dold preciiiis bakom en annan kabel. Så det går alltså fem kablar till trefasuttaget samt till carporten.
När jag ändå hade stängt av strömmen igen så passade jag på att skruva upp dosan i carporten, då ser jag att två av kablarna slutar där och är fasttejpade i änden. Kanske inte helt enligt instruktionsboken, eller?
Kan man lämna det så med gott samvete eller är det ännu en sån där liten sak man ska be elektrikern om när man samlat ihop tillräckligt med saker för att skicka hit en?
Bifogar lite bilder på proppskåpet också, även om jag tror att den frågan är löst
. Nu behövs det bara någon maskin som kan dra nytta av det också...
När jag ändå hade stängt av strömmen igen så passade jag på att skruva upp dosan i carporten, då ser jag att två av kablarna slutar där och är fasttejpade i änden. Kanske inte helt enligt instruktionsboken, eller?
Kan man lämna det så med gott samvete eller är det ännu en sån där liten sak man ska be elektrikern om när man samlat ihop tillräckligt med saker för att skicka hit en?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar lite bilder på proppskåpet också, även om jag tror att den frågan är löst
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Nä det är ok att avsluta så. Men det hade ju kunnat göras på ett bättre sätt genom att ansluta dem till lediga plintar i dosan. Det är ingen yrkesperson som gjort denna installation så det kan vara värt att granska resten i carporten.T Trunk skrev:
Det ser däremot ut att vara installerat av en yrkesperson, men kompletterat senare. Du har ju där två faser till carporten som inte används, som du kan nyttja till uttag och belysning i verkstaden. Då slipper du nalla på säkringen till trefasuttaget.T Trunk skrev:
Centralen ser ut att vara matad med TN-S, dvs en femledare. Stämmer det? På bilden går det inte att se att nollskruven är lossad. Det kan vara ett fel. Kolla detta noga.
Vi ska kalla hit en elektriker inom ett par månader så jag kan be att han slänger ett öga på carporten då. Är som sagt bara ett uttag och två lampor så det går nog snabbt. Förhoppningsvis är det inget brådskande med tanke på att det troligtvis har stått så i bra många år.Bo.Siltberg skrev:
Om du med ”femledare” menar att det går fem kablar in till proppskåpet från husets elcentral så stämmer det. Det är den svarta på bilden.
Menar du att nollskruven ska vara lossad? För på en metallbit på proppskåpet står det någonting om att det är väldigt noga att den ska vara ordentligt åtdragen.
Logga in
Skapa konto
Man skiljer på fyrledarsystem (TN-C) och femledarsystem (TN-S). Vid fyrledarsystem är inkommande nolla och jord kombinerade i samma ledare (PEN-ledare). Och då är det väldigt noga att nollskruven är åtdragen. Om man inte har jordfelsbrytare på centralen. Din central är ansluten med fem ledare. Och då skall nollskruven vara öppen.T Trunk skrev:
Klicka här för att svara