B BSOD skrev:
Pratar vi framtida priser så pratar vi terminer eller futures på el. Det kan i princip vem som helst handla, det är en ren pappersprodukt som sedan avräknas mot utfallet på nordpool. Så där kan man spekulera. Det är precis samma som att spekulera i kaffe, olja eller vad som helst.
Nej, för gällande tex kaffe eller olja så kan jag även köpa framtida produktion.
Varför kan jag inte det gällande el i Sverige?

F
Jag fattar inte vad du är ute efter?? Företag skriver hela tiden mer eller mindre långa avtal med elhandelsbolag om elpriser i form av terminer/futures. Naturligtvis så prissätts olja, kaffe och el utifrån historik och framtida förväntningar.

Om OKQ8 skulle planera bort sig så illa att de var tvungna att ”kapa” en oljetanker så skulle det ju bli oerhört dyrt. På samma sätt som att sätta på oljekondensverket.

F Freddedan skrev:
Jag fattar inte vad du är ute efter?? Företag skriver hela tiden mer eller mindre långa avtal med elhandelsbolag om elpriser i form av terminer/futures. Naturligtvis så prissätts olja, kaffe och el utifrån historik och framtida förväntningar.

Om OKQ8 skulle planera bort sig så illa att de var tvungna att ”kapa” en oljetanker så skulle det ju bli oerhört dyrt. På samma sätt som att sätta på oljekondensverket.
OKQ8 kan säkra sina leveranser av bensin tex genom mer eller mindre bra avtal om leveranser.
Däremot kan de inte (troligen) göra samma sak med sin el.
Det är problemet.
Samt att jag tillåts handla med aktier på samma premisser som Goldman Sachs mer eller mindre, men på elmarknaden är jag (liksom de flesta iaf mindre företag) omyndigförklarad i princip.

B
K karlmb skrev:
Nej, för gällande tex kaffe eller olja så kan jag även köpa framtida produktion.
Varför kan jag inte det gällande el i Sverige?
Du verkar ha väldigt svårt för dig att ta till dig vad flera försöker berätta för dig.

F
Företag och privatpersoner köper el främst av elhandelsbolag. Jag har jobbat på ett sådant men inte med själva elförsäljningen men jag fick lite insyn iallafall. Avtal skrivs både med små industrier till stora koncerner. Självklart kunde den stora koncernen förhandla till sig bättre elavtal än den lilla industrin, i lekmannatermer skulle man ju kunna kalla det mängdrabatt men det är i själva verket marginalen mellan såld och köpt el som elhandelsbolaget jobbar med, det har ingenting med själva produktionen att göra. El tillverkas och förbrukas i realtid, i ljusets hastighet typ. Att hela tiden leverera exakt så mycket ström som efterfrågas är ett ganska spännande utmaning.

j.erkers
Demmpa Demmpa skrev:
Och när det förbrukas mer än vad som produceras så sjunker frekvensen, när det förbrukas mindre än det produceras så ökar frekvensen.

[länk]
Ska vi göra det ännu krångligare så finns det sätt att delta i att hålla frekvensen nära 50Hz. Även det kostar pengar, dvs producenter ökar sin produktion och konsumenter sänker sin förbrukning och får ersättning för det. Detta sker om inte i realtid så näst intill beroende på vilken del av marknaden man är med och budar på. Allt för att alla ska kunna lita på att frekvensen alltid är just 50Hz...

B BSOD skrev:
Du verkar ha väldigt svårt för dig att ta till dig vad flera försöker berätta för dig.
Du verkar ha väldigt svårt att förklara något alls som jag inte redan vet så. ...

F Freddedan skrev:
Företag och privatpersoner köper el främst av elhandelsbolag. Jag har jobbat på ett sådant men inte med själva elförsäljningen men jag fick lite insyn iallafall. Avtal skrivs både med små industrier till stora koncerner. Självklart kunde den stora koncernen förhandla till sig bättre elavtal än den lilla industrin, i lekmannatermer skulle man ju kunna kalla det mängdrabatt men det är i själva verket marginalen mellan såld och köpt el som elhandelsbolaget jobbar med, det har ingenting med själva produktionen att göra. El tillverkas och förbrukas i realtid, i ljusets hastighet typ. Att hela tiden leverera exakt så mycket ström som efterfrågas är ett ganska spännande utmaning.
Precis. Att det fungerar så kan jag mkt väl tänka mig. Mängdrabatt har inget med produktionen att göra, en bil på banan på Volvo kostar lika mycket att få fram oavsett om det är samma köpare till den och 100 till eller inte.
Utan det är övrig hantering, finansiella fördelar mm som öppnar för möjligheten till mängdrabatter.
Men det är ju om jag förstår dig rätt, då samma problem för ett elhandelsbolag att ordna sansade villkor för både små och stora kunder.
Iaf om handeln ska gå via Nordpol.
Istället måste man söka sig andra vägar för att få direktkontakt med producenten.
Absurt, som om man bäst köpte Volvo aktier direkt från bolaget istf på börsen.

Byter du bara bolag lite då och då kan du få spotpris och en rimmlig månadsavgift. Det är inga påslag som det finns några marginaler att rala om. I alla fal inte om du väljer de billigaste elhandlarna. Det är inte mängdrabatt på el. Nasdaq har detivathandel på el. Typ nordnet, avanza och liknade borde förmedla handel.

F
Jo men du kan ju inte ringa till Volvofabriken och beställa en bil direkt för att kapa mellanhänder. Och visst, du kan säkert maila ett kaffeplantage i colombia och beställa 2 årsförbrukningar av kaffe, men innan det är hemma hos dig har det nog kostat många gånger mer än att köpa det på Coop.

Spotpriset blir högt eftersom efterfrågan ibland är högre än vad det finns "billig" el. Samma sak som att det tar lång tid att få plogat efter ett rejält snöfall. Skulle kommunen/entreprenören köpa in maskiner för att blixtsnabbt kunna ploga överallt även vid ett rejält snöfall så står ju personal och maskiner oanvända större delen vilket kostar massor det också.

Den "billiga" elen i form av vattenkraft och kärnkraft byggdes för länge länge sen. Vi har inte så många fler älvar att dämma upp och kärnkraften ser det inte ut som vi kommer bygga ut i närtid. Vind och sol är dyrt och opålitligt i jämförelse. En elproducent måste uppge hur mycket el de ska leverera nästkommande dag, annars får de straffavgifter. Och du vet ju hur ofta metrologerna har rätt

Ett dygn framåt i tiden kan de prognostisera vindkraften riktigt bra, det är när det blir längre osäkerheten snabbt ökar.

D Daniel 109 skrev:
Byter du bara bolag lite då och då kan du få spotpris och en rimmlig månadsavgift. Det är inga påslag som det finns några marginaler att rala om. I alla fal inte om du väljer de billigaste elhandlarna. Det är inte mängdrabatt på el. Nasdaq har detivathandel på el. Typ nordnet, avanza och liknade borde förmedla handel.
Det är ju enorma marginaler eftersom om jag väljer vattenkraft så får jag ändå betala samma pris som oljekondens de veckor den är igång. Det är ju det som är problemet, herregud har du inte fattat att det är det jag stör mig på?

F Freddedan skrev:
Jo men du kan ju inte ringa till Volvofabriken och beställa en bil direkt för att kapa mellanhänder. Och visst, du kan säkert maila ett kaffeplantage i colombia och beställa 2 årsförbrukningar av kaffe, men innan det är hemma hos dig har det nog kostat många gånger mer än att köpa det på Coop.

Spotpriset blir högt eftersom efterfrågan ibland är högre än vad det finns "billig" el. Samma sak som att det tar lång tid att få plogat efter ett rejält snöfall. Skulle kommunen/entreprenören köpa in maskiner för att blixtsnabbt kunna ploga överallt även vid ett rejält snöfall så står ju personal och maskiner oanvända större delen vilket kostar massor det också.

Den "billiga" elen i form av vattenkraft och kärnkraft byggdes för länge länge sen. Vi har inte så många fler älvar att dämma upp och kärnkraften ser det inte ut som vi kommer bygga ut i närtid. Vind och sol är dyrt och opålitligt i jämförelse. En elproducent måste uppge hur mycket el de ska leverera nästkommande dag, annars får de straffavgifter. Och du vet ju hur ofta metrologerna har rätt
Suck, Jo, är jag bilhandlare så kan jag beställa direkt från fabriken om jag tar flera bilar på en gång. Det är det som ger mig marginalen jag kan leva på.
Gällande el så är ju leveransen lite enklare än för kaffe, vad ville du säga med det exemplet....?
Och vad ville du säga med "billiga elen" argumentet?

K karlmb skrev:
Det är ju enorma marginaler eftersom om jag väljer vattenkraft så får jag ändå betala samma pris som oljekondens de veckor den är igång. Det är ju det som är problemet, herregud har du inte fattat att det är det jag stör mig på?
Nej, det är inte problemet. Det är så marknadsekonomi funkar. Vad skulle alternativet vara, ransonering? Vem skulle bestämma elpriset?

• Älska
LennartMimmi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.