21 269 läst ·
401 svar
21k läst
401 svar
Hur sätts elpriserna på Nordpool?
Att marginalen påverkar övrig volym 100%. Det gör att en Volvo i bilhallen plötsligt kan gå upp 100 eller tom 200%% i pris bara för att en bilköpare gör en dålig affär genom att kräva snabb leverans samma timme tex..F fiskbuggaren skrev:Precis. Det var exakt det jag illustrerade. Samtlig kapacitet kommer att säljas till marknadspris och marknadspriset kommer att avgöras av vad folk är beredda att betala/producera för på marginalen. Och marknadspriset är samma för all el vid samma tidpunkt. Vilken del av det här är det du vänder dig mot?
Det är inte fri marknad, och folk skulle skratta ut en sådan bilhall.
Samma pris för samma produkt oavsett volym och övriga villkor är inte en fri marknad, utan en omreglering som gjorts pga div särintressen i produktionsledet.
Du betalar mer om du har en dåligt dimensionerad vp som vid minsta motstånd går över på tillskottsel.blackarrow skrev:
Du betalar mindre om din förbrukning blir jämnare eftersom priset för dig då mer baseras på ett lägre snitt eftersom ditt elavtal kan utformas att följa ett snittpris på elbörsen som (pga större volym ej spetsel) är lägre än idag.
Så om många ser över sin variation i elförbrukning så får ännu fler lägre elpriser.
Volvo funkar likadant om det står 1000 köpare utanför som alla måste ha en bil nu på direkten, de flesta betalar det som krävs, priset går upp till en smärtgräns.K karlmb skrev:Att marginalen påverkar övrig volym 100%. Det gör att en Volvo i bilhallen plötsligt kan gå upp 100 eller tom 200%% i pris bara för att en bilköpare gör en dålig affär genom att kräva snabb leverans samma timme tex..
Samma pris för samma produkt oavsett volym och övriga villkor är inte en fri marknad, utan en omreglering som gjorts pga div särintressen i produktionsledet.
Du menar på allvar att jag hjälper effektbalansen i landet lika mkt med att tänka mig för hur många lanpor och TV-apparater jag drar igång tillsammans med alla andra när jag kommer hem från jobbet, jfrt med ifall jag ser till att min VP och alla ev elpatroner etc automatiskt slås ifrån när det är kritiskt, oavsett tidpunkt?j.erkers skrev:
Men nu var det en köpare som inte kunde vänta.L largab skrev:
Övriga 999 var kunder som redan avtalat om att hämta en bil.
I elparallellen kan det vara en medelstor industri som nödvändigt måste öka sin förbrukning 50% men inte planerat inköp av så mkt el den timmen.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Volvoparallellen är egentligen inte speciellt bra, men jag biter ändå. Ponera att marknadspriset på Volvo fluktuerar kraftigt (flera 100% till exempel från dag till annan). Då kommer många av de tidigare köparna som inte värderar en bil lika högt som marknaden att sälja dem på stubinen. Varför skulle Volvo i det läget låsa in sig i uppenbart ofördelaktiga avtal där de regelbundet säljer bilar till en bråkdel av deras marknadsvärde bara för att göda en andrahandsmarknad?K karlmb skrev:Att marginalen påverkar övrig volym 100%. Det gör att en Volvo i bilhallen plötsligt kan gå upp 100 eller tom 200%% i pris bara för att en bilköpare gör en dålig affär genom att kräva snabb leverans samma timme tex..
Tja, de kan ju bara sälja till de som inte redan har ett avtal om bil den aktuella dagen, och behöver behålla den. Och vem vill köpa bil där priset fluktuerar flera 100%? Men det är tydligen OK på elmarknaden.F fiskbuggaren skrev:Volvoparallellen är egentligen inte speciellt bra, men jag biter ändå. Ponera att marknadspriset på Volvo fluktuerar kraftigt (flera 100% till exempel från dag till annan). Då kommer många av de tidigare köparna som inte värderar en bil lika högt som marknaden att sälja dem på stubinen. Varför skulle Volvo i det läget låsa in sig i uppenbart ofördelaktiga avtal där de regelbundet säljer bilar till en bråkdel av deras marknadsvärde bara för att göda en andrahandsmarknad?
Om priset fluktuerar så kommer ju ett antal köpare att lyckas köpa den el de behöver till lågt pris.
Då kommer de ju inte automatiskt att sälja den för att tjäna en hacka, sånt kan ju traders pyssla med, men de som behöver el köper ju den till så bra pris och villkor som möjligt.
Så varför konstruerar du ett problem som inte finns, och varför ska jag lösa det?
Kanske ett bättre exempel:
Precis som hos SJ ändrar de väl priser då och då och en del biljetter byter ägare på Tradera pga detta, men inte höjer SJ priserna på redan sålda biljetter, de höjer bara osålda biljetter.
Varför skulle inte elproducenterna kunna handla efter liknande principer?
Nej, å andra sidan går det ju inte att köpa på Nordpool i förväg vilket egentligen är Grundproblemet.F Freddedan skrev:
Ett bättre exempel :
Flygbolag säljer biljetter för en viss tur och tidpunkt.
För att fylla planen så säljer man biljetter i förväg. Först billigt men när planet börjar bli fullt så höjer man priserna eftersom folk som måste flyga just den turen börjar bli nervösa över om de kommer med eller inte.
Detta system leder till stenhård konkurrens där den som kan planera sin konsumtion kan göra klipp medan de som alltid är ute i sista stund och samtidigt har råd med det blir de som bidrar mest till intäkterna hos flygbolaget.
Om auktioner på flygbiljetter var en bra modell så skulle vi väl få se det mer än i undantagsfall?
Detta påverkar inte spotpriset den timmen, däremot påverkas obalansen den timmen. Obalansen handlas på reglermarknaden och kostar om man medverkar till obalansen. Motverkar man obalansen får man betalt, se https://www.nordpoolgroup.com/Marke...wer1/Regulating-Prices1/SE/Hourly/?view=tableK karlmb skrev:
Ja!K karlmb skrev:Du menar på allvar att jag hjälper effektbalansen i landet lika mkt med att tänka mig för hur många lanpor och TV-apparater jag drar igång tillsammans med alla andra när jag kommer hem från jobbet, jfrt med ifall jag ser till att min VP och alla ev elpatroner etc automatiskt slås ifrån när det är kritiskt, oavsett tidpunkt?
(Att din VP också stängs av bidrar också. Än bättre om alla hjälper till och gör detsamma...)
Och om du inte kunde välja vilken stol och bolag du faktiskt åkte med, bara vem du köpte av? (och bolagen var helt likvärdiga). Hur skulle systemet se ut då?K karlmb skrev:Flygbolag säljer biljetter för en viss tur och tidpunkt. För att fylla planen så säljer man biljetter i förväg. Först billigt men när planet börjar bli fullt så höjer man priserna eftersom folk som måste flyga just den turen börjar bli nervösa över om de kommer med eller inte. Detta system leder till stenhård konkurrens där den som kan planera sin konsumtion kan göra klipp medan de som alltid är ute i sista stund och samtidigt har råd med det blir de som bidrar mest till intäkterna hos flygbolaget.
Om auktioner på flygbiljetter var en bra modell så skulle vi väl få se det mer än i undantagsfall?