F
Vi gör ett nytt försök. Tänk dig en sjö med vatten. På ena sidan har du vattenproducenter som fyller på vatten i sjön, på andra sidan vattenförbrukare som använder vatten från sjön. Det enda systemet har till uppgift är att vattenytan ska ligga still dvs tillverkningen av vatten ska matcha förbrukningen så exakt som möjligt. Allt vatten blandas i sjön så det går inte säga vem som tillverkat en viss vattenmolekyl. Alla använder exakt samma vatten.

Det enda du kan mäta är hur mycket vatten som produceras och förbrukas vid varje anslutningspunkt. Dvs flöde av vatten per tidsenhet.

Så hur ska man bestämma på ett marknadsmässigt sätt hur mycket en vattenproducent får betalt för att producera en liter vatten, eller formulerat från andra hållet, hur mycket ska en person få betala för att hämta en liter vatten ur sjön? Ett sätt är att ha en auktion där efterfrågan och produktionskapacitet fastställer hur mycket en liter vatten kostar under en timme. Har du något förslag på hur man annars ska sätta priset på vattnet?

Allt det här säger du ju att du förstår. Det du tycker är orättvist är att vissa vattenproducenter kan göra sitt vatten mycket enklare och billigare än andra. Men så är det ju överallt. Vissa behöver borra/gräva djupt för att hitta olja/järnmalm medan några nära på skrapar det från ytan.

Det är säkert minst lika många som tycker det är orättvist att politiker ska bestämma hur mycket du ska betala för ditt vatten.

• Gilla
largab
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Vi gör ett nytt försök. Tänk dig en sjö med vatten. På ena sidan har du vattenproducenter som fyller på vatten i sjön, på andra sidan vattenförbrukare som använder vatten från sjön. Det enda systemet har till uppgift är att vattenytan ska ligga still dvs tillverkningen av vatten ska matcha förbrukningen så exakt som möjligt. Allt vatten blandas i sjön så det går inte säga vem som tillverkat en viss vattenmolekyl. Alla använder exakt samma vatten.

Det enda du kan mäta är hur mycket vatten som produceras och förbrukas vid varje anslutningspunkt. Dvs flöde av vatten per tidsenhet.

Så hur ska man bestämma på ett marknadsmässigt sätt hur mycket en vattenproducent får betalt för att producera en liter vatten, eller formulerat från andra hållet, hur mycket ska en person få betala för att hämta en liter vatten ur sjön? Ett sätt är att ha en auktion där efterfrågan och produktionskapacitet fastställer hur mycket en liter vatten kostar under en timme. Har du något förslag på hur man annars ska sätta priset på vattnet?

Allt det här säger du ju att du förstår. Det du tycker är orättvist är att vissa vattenproducenter kan göra sitt vatten mycket enklare och billigare än andra. Men så är det ju överallt. Vissa behöver borra/gräva djupt för att hitta olja/järnmalm medan några nära på skrapar det från ytan.

Det är säkert minst lika många som tycker det är orättvist att politiker ska bestämma hur mycket du ska betala för ditt vatten.
Så här borde det fungera:. Jag producerar 1 MWh och säljer den på börsen. Du köper den på börsen och får leverans överenskommen timme. Det spelar ingen roll alls att mina elektroner (eller mitt vatten om du tycker det är lättare att tänka på) blandas med andra, vår affärsuppgörelse fungerar ändå. Jag får mina pengar och du din el.
Och om min granne producerar vatten snabbare, eller billigare, så kan du köpa av honom nästa gång.
Eller så kanske du har köpt merparten av din el av honom redan för 2 veckor sedan men kommer på att du behöver en 1 MWh till en viss timme och då finns jag där och kan starta upp mitt oljekondensverk en timme. Övriga affärer påverkas naturligtvis inte alls av att du och jag kommer överens om att handla dyr el med varandra. (Om däremot fler får samma problem och också börjar köpa dyr el av mig så kan man på börsen se att fler och fler affärer sker till ett högre pris och det börjar bli svårt att hitta billiga leverantörer eftersom de redan har sålt all sin el den aktuella timmen)
Man kan då tala om en verklig och naturlig prisökning pga förändring i tillgång o efterfrågan.
Det är en fri marknad.

Var skrev jag att jag tycker politiker ska sätta priset?

Men nu görs ju i princip alla affärer för en timme samtidigt, och då till samma pris.

D Daniel 109 skrev:
Men nu görs ju i princip alla affärer för en timme samtidigt, och då till samma pris.
Precis, ett haltande system som är skadligt för den fria marknaden.

Nej, tvärt om. En marknadsekonomi förutsätter att priset är känt av alla aktörer. Priset i singular, för på en perfekt marknad finns det bara ett pris.

F
Ditt exempel bygger ju på att priset på elen är helt individuellt och skapas efter att du och jag snackat ihop oss. Inga jämförelsepriser eller andra möjligheter att veta om man har ett bra pris än att försöka kolla med grannarna typ. Känns inte som ett system som konsumenten vinner på...

j.erkers
K karlmb skrev:
Du skriver att ni inte handlar på nordpol men det gör ni ju ändå... Och inte får något incitament att reducera förbrukningen, bättre att stänga hela en hel timme.Som om man körde bil i 200, eller inte alls.
Om du läser - och förstår! - mitt första inlägg i denna tråd så förklarar jag där hur vi medverkar till prissättningen. Ja vi väljer att köra bil i 200 när priset är lägre men vi bromsar ner och kör saktare (i kanske 130) när priset är högre. Vårt incitament att köra saktare - inte stänga helt - är det högre elpriset.
Sen har jag skrivit att vi handlar hos en annan aktör på marknaden. Denne handlar hos Nordpool och vi betalar timpris hos Nordpool plus ett påslag då vår aktör också vill tjäna pengar.

j.erkers
K karlmb skrev:
/... / Eller så kanske du har köpt merparten av din el av honom redan för 2 veckor sedan... /.. /
Ja precis så fungerar det. Du köper el av någon i förväg på en finansiell marknad och betar det pris som du och den finansiella marknadens aktörer kommer överens om. Risken du tar är att priset ni kommit överens om är högre än vad utfallet blir på Nordpool. Fördelen är att du aldrig behöver betala mer än så vilket ger en ekonomisk trygghet - du känner i förväg till din kostnad.

Och nej, jag har aldrig påstått att Nordpool är en person...

D Daniel 109 skrev:
Nej, tvärt om. En marknadsekonomi förutsätter att priset är känt av alla aktörer. Priset i singular, för på en perfekt marknad finns det bara ett pris.
?? Var skrev jag att vi skulle ha en hemlig uppgörelse?
Precis som på aktiebörsen så gör vi en affär som alla kan se.

F Freddedan skrev:
Ditt exempel bygger ju på att priset på elen är helt individuellt och skapas efter att du och jag snackat ihop oss. Inga jämförelsepriser eller andra möjligheter att veta om man har ett bra pris än att försöka kolla med grannarna typ. Känns inte som ett system som konsumenten vinner på...
Vi har lämpligtvis setts på börsen, precis som om vi handlade aktier med varandra...

j.erkers j.erkers skrev:
Om du läser - och förstår! - mitt första inlägg i denna tråd så förklarar jag där hur vi medverkar till prissättningen. Ja vi väljer att köra bil i 200 när priset är lägre men vi bromsar ner och kör saktare (i kanske 130) när priset är högre. Vårt incitament att köra saktare - inte stänga helt - är det högre elpriset.
Sen har jag skrivit att vi handlar hos en annan aktör på marknaden. Denne handlar hos Nordpool och vi betalar timpris hos Nordpool plus ett påslag då vår aktör också vill tjäna pengar.
OK, som stor kund med flexibilitet har ni vissa möjlgiheter. Jag vill helt enkelt att många fler ska få det. Samtidigt som Nordpol ska fungera mer som aktiebörsen. Då skulle man kunna tala om ett marknadspris på el.

Det är ett marknadspris på nordpool

Jag lägger ner mina försök att förklara för dig nu. Det är uppenbarligen inte möjligt.

• Gilla
  • Älska
LennartMimmi och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ett marknadspris på nordpool

Jag lägger ner mina försök att förklara för dig nu. Det är uppenbarligen inte möjligt.
Du har försökt länge och väl.
Kudos.

F
K karlmb skrev:
Vi har lämpligtvis setts på börsen, precis som om vi handlade aktier med varandra...
‍♂️‍♂️ Ja äntligen! Skönt att du äntligen insett det! En aktie med ett pris vid varje tidpunkt baserat på hur många som vill sälja och köpa.

• Gilla
largab
  • Laddar…
Men är det inte så nordpool fungerar? Med vissa anpassningar....

På börsen finns ett fixt antal av varje aktie som det handlas med. Vid "rätt" köp pris finns alltid säljare.

På nordpool finns ingen el utan producenterna matar in el baserat på efterfrågan. För att kunna planera produktionen så sätts priset per timme föregående dygn.

Det fungerar på samma sätt men med 24timmars fördröjning (eller framförhållning om man hellre vill det)

På samma sätt som på börsen går det också att ägna sig åt handel med optioner eller prissättning i framtiden. Det förutsätter dock att du är så stor aktör att någon tycker att det är intressant att handla med dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.