21 269 läst ·
401 svar
21k läst
401 svar
Hur sätts elpriserna på Nordpool?
Det är här du missar, för det blir ingen affär till nytt högt oljekondenspris, förrän en kund går in och köper. Precis som en aktie inte blir såld till ett visst pris om det inte fins exakt en köpare till det priset och den mängden.D Daniel 109 skrev:
Och omvänt kan man säga att om småkunder haft möjlighet att koppla bort last när effektbristen närmar sig så skulle du få se på fungerande marknad. Varenda elpatron eller värmepump skulle utan större problem kunna ställas av med kort varsel för att undvika en prishöjning en timme.
Men det finns ingen ekonomisk drivkraft att ordna såna system med nuvarande konstruktion av Nordpol.
Redigerat:
Därav kan man ju ana en viss bias...B BSOD skrev:Men fattar du inte att jag ÄR anställd i branschen.
Ingen bransch är perfekt. Det behövs alltid en balansgång mellan avreglerad och reglerad marknad. Största problemet i elbranschen som jag ser det är att man saknar styrmedel för att få fram effekt. Det byggs bara vindkraftverk i princip, vilket är en dålig ersättare för kärnkraften. Men det kan nog klara sig 10år till utan reglering innan det blir riktigt stora effektproblem i näten.
Du lyckas trots din profession inte förklara varför sista sålda Mwh måste sätta priset en hel timme trots att det kan handla om 1% eller mindre av hela produktionen som faktiskt kommer från en producent som krävt det priset. Parallellen till guldpriset är ju slående. Eller aktiemarknaden.
Det har ingen betydelse ifall varan vi pratar om går att lagra eller ej, en fungerande marknad kan verka i realtid likaväl som med saker som går att lagra i tusen år.
Haha. Är man lobbyist så är man lobbyist så kan man ju aldrig erkänna brister i sitt egna resonemang.L largab skrev:
Hellre försöka med "el är annorlunda", när argumentet om perfekt marknad (eller "hur skulle det annars fungera?") har punkterats.
Du har inte lagt märke till att ingen håller med dig? Du har inte punkterar några argument alls, bara missförstått.
Det är inte en kund som driver upp priset, det är alla, eftersom alla är beredda attbetala det priset för att få el trotts att det är brist. Alternativet är planekonomi, det har för och nackdelar. Erfarenheter talar för att nackdelarna överväger stort.
Men du har rätt i att småkonsumenter inte deltar i marknaden på ett bra sätt. Nu har alla möjlighet att handla el timme för timme. Men det är väldigt få som gör det. Personligen har jag ingen värme på el, så min toppförbrukning tenderar att sammanfalla med högpristid. Så jag tror inte att ett timavtal skulle löna sig för mig. Men det är nog bara en tidsfråga innan det blir standardavtalet. Det skulle helt klart förbättra marknadsregleringen. Elbilar skulle börja laddas på natten mm.
Det är inte en kund som driver upp priset, det är alla, eftersom alla är beredda attbetala det priset för att få el trotts att det är brist. Alternativet är planekonomi, det har för och nackdelar. Erfarenheter talar för att nackdelarna överväger stort.
Men du har rätt i att småkonsumenter inte deltar i marknaden på ett bra sätt. Nu har alla möjlighet att handla el timme för timme. Men det är väldigt få som gör det. Personligen har jag ingen värme på el, så min toppförbrukning tenderar att sammanfalla med högpristid. Så jag tror inte att ett timavtal skulle löna sig för mig. Men det är nog bara en tidsfråga innan det blir standardavtalet. Det skulle helt klart förbättra marknadsregleringen. Elbilar skulle börja laddas på natten mm.
https://www.nyteknik.se/nyheter/gotlanningar-styr-varmen-efter-elpriset-6393257K karlmb skrev:Och omvänt kan man säga att om småkunder haft möjlighet att koppla bort last när effektbristen närmar sig så skulle du få se på fungerande marknad. Varenda elpatron eller värmepump skulle utan större problem kunna ställas av med kort varsel för att undvika en prishöjning en timme.
Men det finns ingen ekonomisk drivkraft att ordna såna system med nuvarande konstruktion av Nordpol.
https://second-opinion.se/uppkopplade-varmepumpar-kapar-effekttoppar/
https://www.byggahus.se/varme/varm-huset-nar-elpriset-lagt
https://www.teknikforetagen.se/i-de...pumpar-mot-gron-el-och-lagre-energikostnader/
Många nya värmepumpar har ju uppkoppling. Blir entimmes abbonemang standard så kommer snabbt mjukvara för att optimera driften efter priset. Det gäller bara att det inte blir jobbiga transienter vid timväxlingar.
Även om man har ett pappersbruk - vilket jag inte har utan "bara" är anställd - så är det inte säkert att man väljer att handla direkt på Nordpool. Vår koncern (alltså inte bara vårt bruk) handlar hos en aktör till dags-, eller snarare timpris, hos en aktör som förutom att tillhandahålla elhandel även erbjuder viss avtalad service, givetvis mot viss avtalad kostnad. Detsamma skulle jag själv - som privatperson - kunna få från en aktör som handlar direkt eller via ytterligare en aktör från Nordpool. Givetvis skulle även jag själv få betala ett visst påslag på timpriserna hos Nordpool ty ingenting är gratis.K karlmb skrev:
Alla, även @karlmb, kan handla direkt från Noodpool. Det kostar (några tusen EUR/år) men om man tycker att det ger mer tillbaka än så är det säkert värt priset.
Sluta gnäll, köp ett eget vattenkraftverk och några vindsnurror och tälj guld med smörkniv eller skaffa ett elavtal - fast eller bundet efter eget tycke och smak - och rikta din energi (!) mot något nyttigt...
Mvh / Jens
Där har du - faktiskt! - lite rätt för en gångs skull. Nordpool har inget intresse av att stänga av elpatroner och värmepumpar för att hålla ner elpriset enstaka timmar (och tro mig när jag säger att om de hade det skulle inte bara du och jag utan större delen av befolkningen i (främst södra delen av) Sverige både få duscha kallt och laga sin mat på vedspis tämligen ofta). Nordpool är en marknadsplats där köpare och säljare möts. Nordpool har inget intresse av vad priset blir.K karlmb skrev:Och omvänt kan man säga att om småkunder haft möjlighet att koppla bort last när effektbristen närmar sig så skulle du få se på fungerande marknad. Varenda elpatron eller värmepump skulle utan större problem kunna ställas av med kort varsel för att undvika en prishöjning en timme.
Svenska Kraftnät i Sverige, Stattnet i Norge, Fingrid i Finland... har intresse av att koppla bort elpatroner och värmepumpar (men mer i industriell skala) men främst för att hålla nätfrekvensen på 50Hz. Bortkoppling av förbrukare kan ske automatisk i näst intill realtid eller manuellt inom tiotalet minuter. Men, men... Det är en helt annan historia.
Det har inte med nordpool att göra. Det är en utveckling man hoppades skulle ske när man införde rätten till entimmesdebitering. Om det inte tar fart av någonanledning trir jag att det blir politisks beslut för att få in det. Men det är inte en fråga glr nordpool, det är en handelsplats.
Du och andra här tycks tro att reglerna på Nordpol är någon slags naturlag. Att det är den enda möjliga lösningen för att få marknadspris på elen. Det är fel och jag kan ju omvänt undra varför så mycket energi utan framgång) läggs på att försöka få mig att tro på detta.j.erkers skrev:
Även om man har ett pappersbruk - vilket jag inte har utan "bara" är anställd - så är det inte säkert att man väljer att handla direkt på Nordpool. Vår koncern (alltså inte bara vårt bruk) handlar hos en aktör till dags-, eller snarare timpris, hos en aktör som förutom att tillhandahålla elhandel även erbjuder viss avtalad service, givetvis mot viss avtalad kostnad. Detsamma skulle jag själv - som privatperson - kunna få från en aktör som handlar direkt eller via ytterligare en aktör från Nordpool. Givetvis skulle även jag själv få betala ett visst påslag på timpriserna hos Nordpool ty ingenting är gratis.
Alla, även @karlmb, kan handla direkt från Noodpool. Det kostar (några tusen EUR/år) men om man tycker att det ger mer tillbaka än så är det säkert värt priset.
Sluta gnäll, köp ett eget vattenkraftverk och några vindsnurror och tälj guld med smörkniv eller skaffa ett elavtal - fast eller bundet efter eget tycke och smak - och rikta din energi (!) mot något nyttigt...
Mvh / Jens
Jag har givit massor av exempel på hur en marknad bör fungera och ändå får jag egentligen bara tillbaka nån slag kommunist-neggo.
Jag har ingenstans antytt att jag skulle vara för en återreglering som det var tidigare, eller att jag gillar öststatslösningar, tvärtom.
Har ni inte mer att komma med så kan jag inte hjälpa er. Trodde att ni hade svaren på varför Nordpol måste fungera som den gör idag, men nada.
Du tror inte att reglerna på Nordpol är en politisk fråga? Utan en naturlag?D Daniel 109 skrev:
Och varför skulle det "ta fart" med entimmesdebitering? Det går ju knappt att ens hitta en elsäljare som erbjuder det. Det ger ju inget eftersom man just bara får i praktiken ett snitt av priset på Nordpol eftersom ingen kan göra några bra affärer av de anledningar jag förklarat.
Är du också i branschen eller politiker?
Redigerat:
Är Nordpol en person nu? Som sagt är nu Nordpol en politisk konstruktion, skapad till största delen av vilsna sossar som var tvugna att göra någon form av marknadsplats. Nu sitter tydligen högervridna här och försvarar varje detalj som om den vore fulländad och omöjlig att förbättra.j.erkers skrev:
Där har du - faktiskt! - lite rätt för en gångs skull. Nordpool har inget intresse av att stänga av elpatroner och värmepumpar för att hålla ner elpriset enstaka timmar (och tro mig när jag säger att om de hade det skulle inte bara du och jag utan större delen av befolkningen i (främst södra delen av) Sverige både få duscha kallt och laga sin mat på vedspis tämligen ofta). Nordpool är en marknadsplats där köpare och säljare möts. Nordpool har inget intresse av vad priset blir.
Svenska Kraftnät i Sverige, Stattnet i Norge, Fingrid i Finland... har intresse av att koppla bort elpatroner och värmepumpar (men mer i industriell skala) men främst för att hålla nätfrekvensen på 50Hz. Bortkoppling av förbrukare kan ske automatisk i näst intill realtid eller manuellt inom tiotalet minuter. Men, men... Det är en helt annan historia.
Det liknar östat (eller än värre) om något.
Nej, det sa jag inte. Men vilken typ av avtal småkunder har är inte en en för nordpool.
Jag har hitills inte sett någonstans hur du tycker att nordpool ska funka. Har jag fullständigt missförstått dig?
Jag har hitills inte sett någonstans hur du tycker att nordpool ska funka. Har jag fullständigt missförstått dig?
Du skriver att ni inte handlar på nordpol men det gör ni ju ändå... Och inte får något incitament att reducera förbrukningen, bättre att stänga hela en hel timme.Som om man körde bil i 200, eller inte alls.j.erkers skrev:
Även om man har ett pappersbruk - vilket jag inte har utan "bara" är anställd - så är det inte säkert att man väljer att handla direkt på Nordpool. Vår koncern (alltså inte bara vårt bruk) handlar hos en aktör till dags-, eller snarare timpris, hos en aktör som förutom att tillhandahålla elhandel även erbjuder viss avtalad service, givetvis mot viss avtalad kostnad. Detsamma skulle jag själv - som privatperson - kunna få från en aktör som handlar direkt eller via ytterligare en aktör från Nordpool. Givetvis skulle även jag själv få betala ett visst påslag på timpriserna hos Nordpool ty ingenting är gratis.
Mvh / Jens