Hej!

Hur gör man för att få till apparatdosorna i badrummet? Säkertvattens våtrumsvägg med 15 mm plywood, 12 mm våtrumsskiva, tätskikt och kakel blir betydligt tjockare än apparatdosans djup. (Jag hittar ingen djupare än den för dubbelgips.) Hur gör man för att få in apparatdosan med säkert-vatten-väggen?

Och hur får jag den att efter kakling komma exakt kant i kant med kaklet? Jag tänkte sätta Smedbos handdukstorkar med infälld anslutning, och så sätter man en av fötterna på handukstorken direkt på apparatdosan. Om det ska bli tätt så får den inte vara innanför kaklet, och ska det bli snyggt får ju dosan inte heller gärna sticka ut framför kaklet. Hur brukar man göra för att få till detta redan innan man har börjat sätta vägg-skivorna?

Mvh,
Andreas

Det brukar inte anses så petigt om dosan inte når ut till kanten på ytskiktet, oavsett om det är kakel eller en vanlig vägg. Det finns mellanringar för att bygga på dosan, men så vitt jag förstår så brukar elektriker inte använda sådana.

Man tar helt enkelt längre dosskruvar, finns att köpa längre till de flesta kända fabrikat. Det kan vara viktigt att köpa skruvar för just rätt fabrikat. Vissa (Elko??) har en specialgänga.

Redigerat:
Du kan använda en dosa med ställbar ring, tex Eljo VP-2.

OK, mellan ringar och speciell dosa med ställbar ring, tusen tack!

Eftersom det är i badrum vill jag nog försöka få det tätt. Det är en gummipackning i fästet till handukstorken som passar exakt i apparatdosan, men då måste den förstås nå fram.

Tack för svaren!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
OK, är det en sådan tätning så är det nog en dosa med ställbart djup som är bäst.

VP-2 finns med ring (blå?) för trippelgips, 37 m nånting.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.