Byggde en låda i valnöt med björkaccent för ett tag sen. Locket fick sig fick en kyss nyligen. Är väldigt tunt, så jag vet inte riktigt hur jag ska sätta det i spänn medan limmet torkar vid lagning. Har funderat på att tejpa, men gummiband kanske är bättre? Vad säger ni? Enklaste är kanske att använda snabblim (cyanoakrylat), men vill helst gå på vanligt trälim.
Valnötslådans lock med björkaccent och en spricka, bredvid en avlöst del av locket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låda i valnöt med björkaccenter och ett avslitet hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har shellack som finish, så den borde gå att få så gott som ny om jag lyckas någorlunda med limmandet.

Den får ligga på en plan yta vid limningen. Kan du bygga en "överliggare" med rätt vinkel som hindrar att biten flippar uppåt under press? Och sedan tar du en tunn list 5x25 samt horisontella tvingar som trycker listen och biten mot moderkakan.

Jag tror tejp funkar utmärkt om brottytorna är fina så du inte behöver jättemycket tryck. Har tejpat kantlister ibland och det är betydligt större limyta än det där.

Det är ju bara att torr-testa med tejp o se om den drar ihop fogen tillräckligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.